psdolt
25 November 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

psdolt psdolt psd

Curtea Constitutionala a Moldovei a declarat neconstitutionala prevederea potrivit careia niciun barou nu poate functiona in afara Uniunii Avocatilor: “Instituirea prin lege a monopolului Uniunii Avocatilor asupra profesiei de avocat nu contribuie la concurenta, mai mult ca atat, impiedica dezvoltarea ei” (Hotararea)

Scris de: Adina A.STANCU - R.SAVALIUC | pdf | print

20 September 2011 15:48
Vizualizari: 11772

Considerata o profesie liberala in toata lumea civilizata, profesia de avocat este tratata diferit in statele Uniunii Europene. In sensul ca daca in unele state foste comuniste exista mai multe barouri paralele (in unele situatii chiar sase structuri) in altele breasla s-a organizat intr-una singura. Vecinii nostrii de la rasarit nu au fost insa de acord cu o prevedere similara cu cea din actuala Lege nr. 51/1995 privind profesia de avocat din Romania. Potrivit ueni prevederi initiale din Legea 395-XIV cu privire la avocatura din Republica Moldova “nici un baroul nu poate functiona in afara Uniunii Avocatilor”.


Adversarii acestei prevederi legale au considerat aceasta interdictie drept un monopol instituit asupra unei profesii eminamente liberale. Invocand prevederi ale Organizatiei Natiunilor Unite de la Congresul VIII al acestei organizatii, dar si principii izvorate din reglementarile privitoare la drepturile fundamentale ale omului, Curtea Constitutionala a Moldovei (foto)a statuat printr-o decizie din anul 2000 ca orice persoana are dreptul de “a apela la orice jurist pentru apararea drepturilor sale in toate fazele dezbaterii cauzei penale”. Mai mult, Curtea Constitutionala a Moldovei a concluzionat ca “Acordarea licentei pentru exercitarea profesiei de avocat de catre Ministerul Justitiei numai la propunerea Consiliului Uniunii Avocatilor... confirma ca un organ nestatal (Consiliul Uniunii Avocatilor) este investit cu atributii de stat”, precum si faptul ca “instituirea prin lege a monopolului Uniunii Avocatilor asupra profesiei de avocat, evident, nu contribuie la concurenta intre persoanele care acorda asistenta juridica, mai mult ca atat, impiedica dezvoltarea ei”.

Interdictia din legea moldoveana exista in cea romana

Dupa aparitia noilor barouri ale lui Pompiliu Bota, infiintate incepand cu 2003, in Legea romana nr. 51/1995, printr-o serie de modificari initiate dinadins de avocatii traditionali, s-a introdus o interdictie la art. 1, punctele 2 si 3, potrivit careia: “(2) Profesia de avocat se exercita numai de avocatii inscrisi in tabloul baroului din care fac parte, barou component al Uniunii Nationale a Barourilor din Romania, denumita in continuare U.N.B.R. (3) Constituirea si functionarea de barouri in afara U.N.B.R. sunt interzise. Actele de constituire si de inregistrare ale acestora sunt nule de drept”.

Aceasta interdictie din legea romana este similara cu cea care a existat in legea moldoveneasca si care a fost declarata neconstitutionala.

In Romania exista in prezent doua structuri paralele: barourile numite traditionale si cele noi infiintate de Pompiliu Bota incepand cu anul 2003, ca urmare a unei hotarari judecatoresti. Ambele functioneaza sub titulatura Uniunii Nationale a Barourilor din Romania (UNBR) si ambele isi contesta reciproc legalitatea. Desi avocatii traditionali au formulat sute de plangeri penale impotriva avocatilor lui Bota, pe motivul exercitarii fara drept a profesiei de avocat legat de interdictia instituita prin art. 1 al Legii 51/1995, peste 1000 de procurori si judecatori au considerat ca niciun avocat de la Bota nu poate fi inculpat, intrucat baroul acestuia functioneaza potrivit legii de organizare a profesiei, iar in unele cazuri s-a motivat ca barourile traditionale nu au putut prezenta acte de infiintare.

Juristii au pierdut in lupta cu barourile

De altfel, in Romania post-decembrista a existat in urma cu mai multi ani un razboi si intre avocatii din UNBR si juristii din Uniunea Juristilor din Romania. Acestia din urma, pe motiv de discriminare, au revendicat in mai multe randuri dreptul de a reprezenta in instanta persoane fizice. Nu s-a reusit insa modificarea legii, astfel incat juristii continua sa apere in instanta doar interesele persoanelor juridice si institutiilor de stat si ale administratiei locale, la care sunt angajati.

* Cititi aici Hotararea Curtii Constitutionale a Republicii Moldova

Comentarii

# Rudolf date 20 September 2011 16:51 +8

In ce priveste democratia, Romania e pe ultimul loc in Europa, iar vizavi de competenta si corectitudine, CC a Republicii Moldova e cu mult peste CC a Romaniei . Aceasta din urma fiind compusa din politruci obedienti, multi dintre acestia fiind "avocati" suspendati in UNBR-"traditional", de tip mafiot.

# Rufus date 20 September 2011 17:07 +6

eu am fost dintotdeauna pentru concurenta. asa trebuie sa fie, sa se termine cu monopolul acestor mafioti condusi de iordanescu, florea s.a.

# dump killer date 21 September 2011 08:29 +1

Nu tu latrai pe alte topicuri impotriva structurii Bota?

# congo? date 20 September 2011 18:28 -5

oare cate paralele au gagautii?

# pt congo date 20 September 2011 20:42 +4

:-* :-* radio erevan , cam cite au si traditionalii in cap

# popa gheorghe asrian date 20 September 2011 20:53 +4

NU UITATI CE A SPUS AMBASADORUL OLANDEI LA BUCURESTI "ROMANIA NU ESTE STAT DE DREPT" cata dreptate are saraca femeie...daca si OBAMA a zis lu " chelioja de la cotroceni" - faceti ceva sa functioneze justitia..e cel mai bun lucru pe care-l poate face Romania pentru America

# u date 20 September 2011 22:24 +4

justitia nu va functiona in romania. ea este parazitata de oameni ca predoiu si casta mafiota a acestor avocati sarlatani. s-au infiltarat in senat, parlament, unii au ajuns ministri, altul prim ministru. deci despre ce justitie vorbim? cum putem sa credem in justitia din romania cind unul ca florea bate cimpii? predoiu incurajeaza avocatura escrocilor fara acte si-i pune la zid pe cei care sunt legali. revolutia s-a transformat in involutie.

# john date 20 September 2011 22:46 +3

ESTE UN PRECEDENT CARE IN CURAND SI IN ROMANIA SPER MSA AIBA LOC ,PRIN ANALOGIE VORBIND ESTE VB DESPRE ACEEASI PROBLEMATIUCA. CONFORM L 51 REPUBLICATA, NU SE POT CONSTITUI NOI BAROURI (LEGEA SE APLICA NUMAI PENTRU VIITOR ASA CA AICI SUNT INCADRATE DOAR CELE DOUA UNIUNI UNBR-FLOREA SI UNBR-BOTA) INITIATIVA CELOR INTERESATI POATE LUA FIINTA...MA GANDESC DACA NU O SA FIU EU CEL CARE O SA DECLAR NECONSTITUTIONALA PREVEDEREA INTERZICERII DE CONSTITURE DE NOI BAROURI. PRIN ACEASTA PREVEDERE ''ILEGITIMA'' SE INTERZICE CONCURENTA,CU CAT MAI MULTE UNIUNI DE AVOCATI CU ATAT MAI PERFORMANTA VA FI PIATA ...E CA SI CUM CINEVA MI-AR IMPUNE DCA VREU SA CUMPA PAINE SA O FAC DOAR LA MAGAZINUL X....DACA VREAU SA FIU AVACAT DE CE SA AM DOAR O SINGURA OBTIUNE? DE CE DACA VORBIM DE EXISTENTA UNUI STAT DE DREPT! E ACEA MENTALITATE COMUNISTA IN CARE TOTUL ERA INTR-UN SINGUR LOC IN SPETA LA ''STAT'' DAR IN CURAND O SA MOARA GENERATIA CU MENTALITATE DE LEMN... :lol: ESTE O IDEE !

# DA date 20 September 2011 22:49 0

HAI SA INVOCAM EXCEPTIA DE NECONSTITUTIONALITATE A PREVEDERII CARE INTERZICE CONSTITUIREA DE NOI BAROURI!! CINE ARE TUPEUL? DREPTUL IL AVEM TOTI! :P

# JOHN date 20 September 2011 22:52 -2

Art. 60 (1) Uniunea Nationala a Barourilor din Romania — U.N.B.R. este formata din toate barourile din Romania si are sediul in capitala tarii, municipiul Bucuresti. (2) U.N.B.R. este persoana juridica de interes public, are patrimoniu si buget proprii. (3) Bugetul U.N.B.R. se formeaza din contributia barourilor in cote stabilite de Congresul avocatilor. Patrimoniul U.N.B.R. poate fi folosit si in activitati producatoare de venituri, in conditiile legii. (4) Baroul de avocati se constituie si functioneaza numai in cadrul U.N.B.R., potrivit prezentei legi si statutului profesiei. (5) U.N.B.R. este succesoarea de drept a Uniunii Avocatilor din Romania. 

# pt JOHN date 21 September 2011 08:30 +1

ai uitat (7) lg 3/1948 cu desfiintarea :lol:

# john date 21 September 2011 09:57 0

daca se ridica exceptia de neconstitutionalitate a prevederii:(4) Baroul de avocati se constituie si functioneaza numai in cadrul U.N.B.R., potrivit prezentei legi si statutului profesiei l/51 atunci florea poate intra in legalitate si anume sa-si infiinteze ''baroul'' pe care il detine . dar prin asta se da curs altor persoane de drept privat sa infiinteze noi uniuni de avocati,intr0o tara democratica este normal acest aspect in favoarea concurentei si a performantei profesionale. conditia ar trebui sa fie licenta in drept (cu celelalte conditii de fond din l/51) iar licentiatul in drept daca vrea sa fie avocat sa aiba mai multe obtiuni nu doar una in care monopolul si interesele primeaza! gratie legii ca in momentul asta in romania exista structura bota! de altfel esti obligat sa dai doar intr-un singur loc,decis in conditii de un grup de interese nelegitim.. e ca si cum ar vrea cineva sa faca dreptul si poate sa faca doar la o singura universitate(comunism) aim posibilitatea sa 

# john date 21 September 2011 10:03 0

studiezi dreptul la zeci de univ din tara sau strainatate. merg pe ideea infiintarii unori ''scoli de avocati'' sa functiuneze pe langa universitatile de drept iar prin absolvirea ''scolii de avocati'' dupa terminarea dreptului evident sa obtii licenta de avocat! fara a mai fi nevoie sa te inscrii intr-o uniune care sa-ti confere titlul de avocat (florea si bota) ci acest lucru sa-l faca acea scoala,o situatie de genul este practicata in slovacia in lumea avocaturii.cine termina dreptul se inscrie la ''scoala de avocati'' o promovezi ,apoi iti ei cardul de avocat si profesezi! fiind o profesie liberala este normal sa-ti alegi si scoala unde vrei sa te pregatesti strict pe avocatura! daca ar fi acest lucru in romania ar disparea  UNBR-florea si UNBR- bota. 

# jurist date 21 September 2011 10:06 0

si evident s-ar desfiinta PREZENTUL ''RAZBOI AL AVOCATILOR'' DINTRE CELE DOUA TABERE! MAI ESTE PUTIN SI OS A PROPUN IN PARLAMENT IDEEA LUI JOHN! BUNA TARE!

# mai john date 21 September 2011 10:28 +4

problema se pune altfel. avocatura este o profesie liberala? da sau nu? daca esti de acord ca este o profesie liberala, inseamna ca licentiatul in drept are voie sa profeseze. din momentul in care incepe sa profeseze, singurul factor care decide este PIATA. orice afacere din lume depinde de PIATA. esti bun ai clientela, daca nu cauti altceva. in nici un caz nu trebuie si nu accept ca un DOBITOC DE DECAN sa-mi decida viitorul, adica ma primeste daca-i dau spaga iar daca nu imi interzice el sa profesez, ma pica la examen . stii f.bine ca examenul nu-l treci fara sa dai spaga.

# JOHN date 21 September 2011 10:42 0

corect ai mare dreptate

# JOHN date 21 September 2011 10:46 0

corect ai mare dreptate

# avo-catel date 21 September 2011 14:02 0

Da! ai mare dreptate!

# Anca jurista date 21 September 2011 15:50 +1

Am vazut azi la Cluj avocat de la Bota contestat de avocat traditional care nu avea calitete în dosar, efectiv se ridica în sala cu un tupeu nemaipomenit si comenteaza

# Cristi P. Sturzu date 21 September 2011 16:05 +1

Ii asmute "mâhnirea" sefei de barou desfiintat. Ordin de la ala mic, chel si prost, care respira greu. Si Ceausescu a fost cu greu convins ca o noua "iepoca" avea sa vie peste poporul ingenuncheat, prostit si condamnat la obedienta morbida. La Cluj, discipolii notorii ai comunismului sunt mai nostalgici dupa acele vremuri. Sarmanul coleg traditional, a obtinut probabil cateva credite in plus, daca a respectat ca un robot, dispozitiile "mâhnirii" induse. Bocii de la Cluj se trag nu-i asa?

# Marin date 21 September 2011 18:05 +1

Această nedreptate este întreţinută de cei mai în vârstă datorită pregătirii precare şi a unor relaţii de cumetrie. De ce să fie concurenţă când poate fi obedienţă. Daca termini facultatea de inginer mergi şi te angajezi unde vrei. Nu există obstrucţii. Eşti bun rămâi angajat iar dacă nu faci faţă pleci. După ce termini facultatea de drept nu poţi să profesezi din cauza unora care se opun bunului mers al societăţii care este parazitată de politicieni puşi pe criterii nedemne în democraţie. În vizita din SUA sa invocat problema justiţiei, iar preşedintele nu veghează la bunul mers al societăţii.a e

# Victor date 21 September 2011 18:06 0

Mai sturzule duta fa procura, sunt curios daca ai intrat vreodata cu delegatie? Tanti de care zici tu este doctor în drept, nu ai tu capacitatea intelectuala sa o contesti pe ea. Cum prindem constitutionali la Instanta la Cluj cum le facem plangere penala aveti grija paralelilor

# Marin date 21 September 2011 18:12 0

Ar fi bine sa nu mai fiti asa de rau porniti impotriva altora ca este posibil sa se intoarca sistemul si sigur veti gindi altfel. Mai usurel cu alergarea ca obositi repede.Va vedeti deja victor-ios. Veti cadea in alergare si ar fi rusinos sa va vad chiar si pe jos.

# tanti date 21 September 2011 18:37 0

Tanti de care vorbesti, cred ca este ,,doctor'' la fel ca tanti ,,mahnita'' conducatoarea ta de la Cluj. Cred ca ar fi mai bine sa taci, lingau ce esti, esti plin de dosare penale pe la Cluj si vii aici si comentezi ca faci dosare penale? Dar cine esti tu mai neghiobule? Esti si pitic, esti pe jumate si orb si esti si al dracu plin de dosare penale si culmea, mai faci parte si din conducerea baroului! Bravooo, asta da. Vezi sa nu te trezesti tu cu cateva plangeri penale in plus!

# oare pt victoras date 21 September 2011 19:40 0

mai victoras, uite de aia prostul nu e prost destul daca nu face plingeri penale. in instanta aia proprietate de la cluj, sunt multi dobitoci ca tine. la unguri nu le faci plingeri penale? :lol: :lol: :lol: si vezi un pic cum e cu "duta" aia din silabisirea intelectului tau prea plin. salutari varului tau boc!!! :eek:

# Andrei date 21 September 2011 20:14 0

Mai avea una acum ceva ani titlu de doctor. Doctor Honoris Caussa. Aceea cu "codoi". Mare minune acest titlu.

# Cristi P. Sturzu date 23 September 2011 11:02 +2

You have an obsession, pal! Aidoma baciului ardelean, frecat la cap de un troglodit prea "mâhnit" ca sa renunte la ranchiunile sale personale. Bai desteptu' satului, mi se rupe total de plangerile tale penale. Probabil ca alta preocupare nu ai, si de aceea frustrarea si obsesia ta au atins aceste cote. Eu sper ca in aceasta viata, sa te intalnesc si sa-ti povestesc cu luz de amanunte, ce parere am eu despre gloata de latrai din care faci si tu parte, subjugata de personaje dubioase care nu au nicio viziune despre lumea noua, moderna, democratica. Sunt notorii cumetriile clujene intre decani si magistrati, dar te asigur ca acestea vor deveni odata cu Boc, doar amintiri.

# Catalin Racaceanu date 26 September 2011 13:55 0

:-) Nenea Sturzu, la partea cu '' mi se rupe total...'' achieseaza si baiatu

# plg penala date 21 September 2011 20:00 0

eu zic sa-i tragem o plingere penala cucoanei care l-a facut pe victoras. :D

# Andras date 21 September 2011 20:27 0

Interesant!. Asta era in 2000. Acum cum e legea in Rep Moldova. Se respecta aceasta decizie ?

# gheju date 21 September 2011 21:40 -1

Dacă va raportati la Moldova rau ati ajuns! In primul rand Moldova nu e in U.E. In al doilea rand in Romania trebuie respectată Hotarârea Bota vs România din 2004 prin care s-a statuat ca nu se pot înființa alte barouri și nici un ONG nu poate înființa barouri cum este și cazul barourilor lui Bota. Nu uitati filiala Bălești care a înființat baroul constituțional a fost desființată. Concurența intre avocați există și va exista dar avocații trebuie sa respecte legile statului de drept.    O întrebare retorică: Cu cine a facut Bota stagiatura???     Cei care vreti sa intrați in baroul lui Bota duceți-vă dar nu faceți altceva decât sa-l îmbogațiți dandu-i o donație ca taxă de intrare pe care si-i baga în buzunar.     Mai gândiți-vă!!!!

# gheju date 21 September 2011 21:46 -1

Pentru cei care nu înțeleg ce înseamnă profesie liberală. Oricine o poate practica daca respectă prevederile legii 51/95. Nu înseamnă că orice student care termină dreptul pe la herculane pate sa înființeze câte un barou. Nu este liberă , este liberală. Luati DEX-ul și vă documentați.

# Ovidiu date 21 September 2011 22:04 +2

Sa mori tu Gheju

# pt gheju date 22 September 2011 08:11 +2

gheju vine de la gheorghiu dej?

# Viitor Avocat date 23 September 2011 00:29 -1

Am terminat scoala profesionala in anul 1985 si am obtinut atestatul de dulgher cu nota maxima, as putea sa ma inscriu in Baroul Constitutional "Pompiliu Bota"?De pledat am mai pledat intr-o cauza la noi in comuna cand se certau vecinii mei, clientul meu fiind achitat defiitiv cu o coada de topor in moalele capului.

# pt viitor c---t date 23 September 2011 00:58 +1

Mai, da' ce "spiritual" esti ! Daca dai SPAGA de rigoare, CASTA MAFIOTA te primeste cu bratele deschise, nu mai conteaza daca vei ingrosa randurile ciobanilor de acolo.

# Cristi P. Sturzu date 23 September 2011 08:59 +1

Eu cred ca poti pleda linistit la tine in sat, poti chiar media, caci nu intri sub incidenta nciunei rigori legislative. Doar sa-ti iei tratamentul regulat si nici capu' nu te doare. Pentru a intra la noi, oricum nu te califici, cata dulgherie ai cunoaste tu, poate la colegii traditionali sa-ti gasesti fericirea daca te angajezi sa dai zeciuiala evreiasca, la puterea a doua. Repet, orice-ai face si orice-ai dulgheri tu prin ograda, nu uita de tratament. Dupa aceea, poti sa faci si pe pilotul de F19, poti sa uzi si canapeaua, mama nu se suparaaaaa. :lol:

# Cristi P. Sturzu date 23 September 2011 09:53 +2

Eu cred ca poti pleda linistit la tine in sat, poti chiar media, caci nu intri sub incidenta nciunei rigori legislative. Doar sa-ti iei tratamentul regulat si nici capu' nu te doare. Pentru a intra la noi, oricum nu te califici, cata dulgherie ai cunoaste tu, poate la colegii traditionali sa-ti gasesti fericirea daca te angajezi sa dai zeciuiala evreiasca, la puterea a doua. Repet, orice-ai face si orice-ai dulgheri tu prin ograda, nu uita de tratament. Dupa aceea, poti sa faci si pe pilotul de F19, poti sa uzi si canapeaua, mama nu se suparaaaaa. :lol:

# Catalin Racaceanu date 26 September 2011 13:48 +2

:D :D :D :D calificare excelenta...pt functia de ministru de interne. Fa o cerere la Base ca acu-i momentul

# ion roata pt viitor avocat date 28 September 2011 23:09 +1

ce coincidenta. se pare ca ai avut colegi de scoala pe zamfirescu, iordanescu si compania. :D :D :D

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 21.11.2024 – ICCJ a lamurit cum ramane cu Sosoaca (Document)

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva