SI CU MATILET CE FACETI? – CSM pune in pericol selectia judecatorului roman la CEDO. CSM a publicat conditiile de participare la selectie, chiar daca intreaga procedura este vulnerabilizata din cauza sefului Consiliului Bogdan Mateescu. Desi legea prevede ca reprezentantul CSM in comisia de desemnare a judecatorului CEDO e numit de Plen, Mateescu a fost pus printr-o consultare facuta pe mail. CSM are o justificare ridicola: “Legea nu prevede modalitatea desemnarii de catre Plen” (Documente)
Sfidare totala din partea Consiliului Superior al Magistraturii. Si nu doar sfidare, ci si inconstienta. Asta intrucat CSM pune in pericol selectia judecatorului roman la Curtea Europeana a Drepturilor Omului (CEDO), care in 2022 ii va lua locul Iuliei Motoc. O face prin pastrarea in comisia de desemnare a judecatorului CEDO a presedintelui CSM Bogdan “Bobita Matilet” Mateescu (foto), desi acesta nu a fost ales conform legii, de catre Plenul Consiliului, ci in urma unei consultari facute pe mail.
Astfel, CSM a publicat miercuri, 13 octombrie 2021, “Anuntul referitor la selectia candidatilor Romaniei pentru functia de judecator la Curtea Europeana a Drepturilor Omului”. Sunt enumerate conditiile pe care candidatii trebuie sa le indeplineasca, dar si ce documente trebuie sa depuna acestia.
Problema este ca, asa cum Lumea Justitiei a dezvaluit deja in articolul "Moale ca jeleul", intreaga procedura de selectie este vulnerabilizata si risca sa fie lovita de nulitate din cauza presedintelui CSM Bogdan Mateescu. Motivul: Mateescu a ajuns in comisia de desemnare a judecatorului la CEDO pe langa lege.
Concret, reprezentantul CSM in comisia pentru desemnarea judecatorului roman la CEDO este numit in baza art. 5 alin. 1 lit. e) din Ordonanta Guvernului nr. 94/1999:
“(1) Desemnarea candidatilor in numele Romaniei pentru functia de judecator al Curtii se face de catre Guvern, cu avizul comisiilor juridice si pentru drepturile omului din Senat si Camera Deputatilor, reunite in sedinta comuna, la propunerea unei comisii formate din persoanele enumerate mai jos, care isi exercita mandatul in mod individual si independent si isi exprima propria opinie: (…) un membru al Consiliului Superior al Magistraturii, desemnat de Plenul acestuia”.
Apararea CSM nu tine
Totusi, nu exista nicio hotarare a Plenului CSM pentru numirea lui Bogdan Mateescu in comisia de desemnare a judecatorului roman la CEDO. Si nu exista pentru ca Mateescu nu a fost ales in urma unei sedinte a Plenului CSM, care sa se soldeze cu emiterea unei hotarari, ci dupa o consultare facuta pe mail.
A recunoscut acest lucru chiar CSM, care, intr-un raspuns acordat Lumea Justitiei (vezi facsimil), a incercat sa il acopere pe Bogdan Mateescu sustinand ca – atentie - “legea nu prevede modalitatea desemnarii de catre Plen a membrului CSM” in comisia pentru CEDO:
“Cum legea nu prevede modalitatea desemnarii de catre Plen a membrului CSM care participa in cadrul comisiilor de selectie, in practica, aceasta s-a realizat atat prin hotarare, cat si prin consultarea tuturor membrilor, in situatia in care Plenul nu a putut fi convocat in cvorum legal, in timp util.
Pentru Comisia de selectie 2021 pentru desemnarea candidatului pentru functia de judecator al Tribunalului Uniunii Europene, membrii Plenului au fost consultati prin intermediul corespondentei electronice, fiind desemnat sa participe in cadrul acesteia domnul judecator Mihai Bogdan Mateescu, presedintele Consiliului Superior al Magistraturii.
Aceasta procedura de desemnare a fost contestata de catre unul dintre candidatii pentru functia de judecator al Tribunalului Uniunii Europene, iar Comisia de selectie 2021 pentru desemnarea candidatului pentru functia de judecator al Tribunalului Uniunii Europene, in unanimitate, a respins contestatia.
Aceeasi procedura a fost urmata si in cazul Comisiei privind desemnarea candidatilor in numele Romaniei pentru functia de judecator al Curtii Europene a Drepturilor Omului”.
Argumentele CSM cum ca “legea nu prevede modalitatea desemnarii de catre Plen a membrului CSM” sunt la randul lor pe langa lege. Afirmam acest lucru intrucat o consultare pe mail nu poate tine loc de hotarare de Plen. Nici macar daca respectiva consultare a avut loc intre toti membrii Consiliului si nici macar daca acestia si-au dat acordul. Legea 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii si Regulamentul de organizare si functionare a CSM prevad ca Plenul emite doar hotarari, adoptate intr-o sedinta de regula publica, a carei ordine de zi se publica pe site-ul CSM cu trei zile inainte, hotarari ce trebuie luate cu votul majoritatii membrilor prezenti, apoi motivate si semnate de presedintele Consiliului. Ceea ce evident ca nu s-a intamplat in cazul de fata.
Prezentam in continuare textele din Legea 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii si din Regulamentul CSM care demonstreaza, din punctul nostru de vedere, ca desemnarea lui Bogdan Mateescu in comisia pentru selectia judecatorului roman la CEDO este nelegala, astfel ca membrii CSM au obligatia sa repare de urgenta aceasta problema si sa isi trimita reprezentantul in respectiva comisie printr-o hotarare adoptata de Plen, nu printr-o consultare facuta pe mail.
Legea 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii:
Art. 23 alin. (1): “Consiliul Superior al Magistraturii functioneaza ca organ cu activitate permanenta. Hotararile Consiliului Superior al Magistraturii se iau in plen sau in sectii, potrivit atributiilor care revin acestora”.
Art. 27: “(1) Consiliul Superior al Magistraturii se intruneste in plen si in sectii, la convocarea presedintelui, a vicepresedintelui sau a majoritatii membrilor plenului ori, dupa caz, ai sectiilor.
(2) Lucrarile Plenului Consiliului Superior al Magistraturii se desfasoara in prezenta a cel putin 15 membri, iar lucrarile sectiilor se desfasoara in prezenta majoritatii membrilor acestora.
(3) Hotararile Plenului Consiliului Superior al Magistraturii si hotararile sectiilor se iau cu votul majoritatii membrilor prezenti.
Art. 29 alin. (1): “Lucrarile plenului si ale sectiilor Consiliului Superior al Magistraturii sunt, de regula, publice”.
Art. 29 alin. (4): “Hotararile Consiliului Superior al Magistraturii, in plen si in sectii, se iau prin vot direct si secret si se motiveaza”.
Art. 29 alin. (10): “Proiectul ordinii de zi si proiectele de hotarari ce se supun votului plenului sau sectiilor se publica cu 3 zile inainte pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii”.
Art. 29 alin. (10) lit.c): “In finalul hotararilor adoptate de plen sau sectii se vor mentiona, fara a afecta secretul votului, numarul de voturi 'pentru', numarul de voturi 'impotriva' si numarul de voturi 'abtinere', dupa caz”.
Regulamentul de organizare si functionare a CSM:
Art. 14: “Plenul si sectiile Consiliului emit hotarari, iar presedintele si vicepresedintele Consiliului emit decizii, potrivit dispozitiilor legale si regulamentare”.
Art. 15: “Hotararile Consiliului se iau in Plen sau in sectii, potrivit atributiilor care le revin acestora”.
Art. 17 alin. (1): “Lucrarile Plenului se desfasoara in prezenta a cel putin 15 membri si sunt prezidate de presedinte, iar in lipsa acestuia, de vicepresedinte. In lipsa presedintelui si a vicepresedintelui, Plenul alege un presedinte de sedinta dintre judecatori sau procurori, cu votul majoritatii celor prezenti”.
Art. 17 alin.(5): “Hotararile Plenului se iau cu votul majoritatii membrilor prezenti care nu s-au abtinut”.
Art. 17 alin.(6): ”Presedintele, vicepresedintele sau, dupa caz, presedintele de sedinta semneaza hotararile si celelalte acte emise de Plen”.
Art. 18: “Membrii isi pot exprima in mod valabil votul in Plen cu conditia participarii la dezbaterile pe marginea punctului supus procedurii de vot”.
Art. 22: “(1) Consiliul se intruneste in Plen ori de cate ori este necesar, la convocarea presedintelui, a vicepresedintelui sau a majoritatii membrilor Plenului.
(2) Ordinea de zi a lucrarilor Plenului se aproba de catre Plen, la propunerea presedintelui sau, dupa caz, a vicepresedintelui Consiliului.
(3) Proiectul ordinii de zi si proiectele de hotarari cu caracter normativ ce se supun votului Plenului se publica cu 3 zile inainte pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii. Dispozitiile art. 31 alin. (2) teza a doua se aplica in mod corespunzator. Pentru punctele suplimentate pe ordinea de zi, procedura de transparenta se aplica in mod corespunzator.
(4) Lucrarile Plenului Consiliului sunt, de regula, publice. Plenul hotaraste, cu majoritate de voturi, situatiile in care sedintele nu sunt publice.
(5) In vederea asigurarii transparentei, sedintele Plenului se desfasoara in conditii de publicitate, astfel: a) sedintele publice se transmit in direct, audiovideo, pe pagina de internet a Consiliului, se inregistreaza si se publica pe pagina de internet a Consiliului; b) hotararile Consiliului adoptate in Plen, cu caracter normativ, se supun in mod corespunzator prevederilor Legii nr. 52/2003 privind transparenta decizionala in administratia publica, republicata; c) in finalul hotararilor adoptate de Plen se vor mentiona, fara a afecta secretul votului, numarul de voturi 'pentru', numarul de voturi 'impotriva', numarul de voturi 'abtinere' si numarul de voturi 'nule', dupa caz.
(6) Hotararile Plenului se iau prin vot direct si secret si se motiveaza.
(7) Hotararile Plenului se publica in Buletinul Oficial al Consiliului Superior al Magistraturii si pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii”.
* Cititi aici anuntul CSM privind selectia judecatorului roman la CEDO
Foto: mainnews.ro
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# M 14 October 2021 11:57 +105