SI-A VARSAT FIEREA – Raluca Pruna a gasit tapul ispasitor din Autoritatea Nationala pentru Cetatenie. L-a scos vinovat pe vicepresedintele institutiei, cel care a revocat-o din functie pe actuala sefa a ANC Iulia Malina Ciobanu. Intr-un raport al Corpului de control al MJ, sotia procurorului Nelu Ciobanu este prezentata ca solutia salvatoare pentru ANC, evidentiindu-se ca de cand a fost revocata, s-a constatat "degradarea performantei ANC"
Ministresa Justitiei, Raluca Pruna (foto), a fost foc si para din cauza dezvaluirilor facute in exclusivitate de Lumeajustitiei.ro cu privire la modalitatea in care actuala sefa a Autoritatii Nationale pentru Cetatenie, Iulia Malina Ciobanu, a ajuns sa ocupe aceasta functie. Au dovedit-o reactiile pe care Pruna le-a avut cu privire la acest subiect la bilantul DIICOT, din 3 martie 2016, cand in fata camerelor de filmat a anuntat ca va publica un raport realizat de Corpul de control al Ministrului Justitiei care va releva situatia "dezastruoasa" de la ANC, situatie care a ajuns sa fie publica "pentru ca angajati au Autoritatii Nationale pentru Cetatenie au ales sa exporte in presa o problema institutionala". Carevasazica, faptul ca s-a aflat reprezinta marea problema, ci nu problema in sine.
Ministerul Justitiei intr-adevar a publicat pe site in data de 3 martie 2016 orele 21.00, asa cum Raluca Pruna a dispus, Raportul Corpului de control al MJ cu privire la situatia din ANC, in care este analizata perioada 2013-2015. Ce ne-a atras atentia inca din primele randuri ale Raportului este faptul ca, desi in perioada respectiva se presupune ca s-au analizat toate activitatile desfasurate la toate diectiile si serviciile in ANC in acesti ani, in final, se concluzioneaza ca pentru prostul management si pentru actuala situatie din Autoritate exista un singur vinovat.
Este vorba despre Andrei Tinu, vicepresedintele Autoritatii Nationale pentru Cetatenie, cel care a asigurat interimatul ANC o scurta perioada de timp, si acelasi care a decis sa o revoce din functie pe Iulia Malina Ciobanu, sotia procurorului Nelu Ciobanu, dupa ce a constatat anumite deficiente in departamentul pe care aceasta il conducea.
Dupa cum veti vedea, intregul raport si chiar concluziile se refera la activitatea lui Andrei Tinu, care a avut curajul de a o revoca din functie pe Iulia Malina Ciobanu. Altfel, cum poate fi interpretat faptul ca intr-un raport in care se analizeaza activitatea din ANC intre 2013-2015, concluziile se rezuma la "interimatul asigurat de vicepresedinte", despre care sustine ca "a condus la o degradare a performantei institutiionale a ANC".
Ministerul Justitiei si-o insuseste pe Malina Ciobanu
Intr-un raspuns acordat Lumeajustitiei.ro de Adrian Baboi-Stroe secretar de stat in Ministerul Justitiei, in care am cerut sa aflam care au fost motivele pentru care Malina Ciobanu a fost propusa de MJ la sefia ANC, la scurt timp dupa ce a fost destituita dintr-o functie de conducere, ni se precizeaza ca revocarea Malinei Ciobanu de catre vicepresedintele ANC, Andrei Tinu, "nu s-a fundamentat pe considerente care sa fi tinut cont de activitatea desfasurata de aceasta", in conditiile in care ulterior Andrei Tinu a evaluat-o dupa revocare acordandu-i calificativul "foarte bine".
In ce priveste modalitatea prin care Malina Ciobanu a ajuns sefa a ANC, Adrian Baboi ne-a comunicat ca cele doua adrese, facute la o zi distanta – in prima, din 11 februarie 2016, fiind solicitat transferul sotiei lui Nelu Ciobanu de la ANC la MJ, pe motiv ca personalul este insuficient, iar volumul de activitate este mare, in timp ce in cea de-a doua, din 12 februarie 2016, Malina Ciobanu era propusa pentru sefia ANC – sunt independente din punct de vedere administrativ una de alta. Adica, in MJ se iau decizii individuale, fara verificari ale unor dispozitii/cereri/solicitari anterioare care sa nu fie contradictorii, ori fara aprobari ale unor superiori care contabilizeaza toate aceste date??
Iata raspunsul acordat Lumeajustitiei.ro:
"Ministerul Justitiei considera ca ordinul presedintelui interimar al ANC nr. 193/06.11.2015 de revocare a doamnei Iulia Malina Ciobanu din functia de director al Directiei Contencios din cadrul Autoritatii Nationale pentru Cetatenie, la doar trei zile de la numirea acestuia in functie, la data de 3 noiembrie 2015, nu s-a fundamentat pe considerente care sa fi tinut cont de activitatea desfasurata de aceasta. Conform raportului de evaluare intocmit chiar de presedintele interimar al ANC la data de 18.11.2015, dupa revocarea acesteia din functia de conducere, doamna Ciobanu a primit calificativul "foarte bine".
Referitor la aprobarea cererii de transfer al doamnei Ciobanu de la Autoritatea Nationala pentru Cetatenie la Ministerul Justitiei, va precizam ca aceasta este independenta din punct de vedere administrativ de Adresa Ministerului Justitiei 5/13.312 din 12 februarie 2016 (n.red. - cererea prin care Malina Ciobanu, la o zi de la data la care fusese adusa de la ANC la MJ, a fost propusa de Raluca Pruna in functia de presedinte al Autoritatii Nationale pentru Cetatenie).
Avand in vedere ca Autoritatea Nationala pentru Cetatenie a avut conducerea interimara pana la data de 25.02.2016, Ministerul Justitiei considera ca numirea unui presedinte era necesara si oportuna din punct de vedere managerial. In aprecierea Ministerului Justitiei, fondata pe evolutia sa profesionala in cadrul Autoritatii Nationale pentru Cetatenie, doamna Iulia Malina Ciobanu indeplineste toate criteriile profesionale pentru a conduce aceasta institutie intr-o maniera eficienta".
Iata Concluziile raportului Corpului de Control al Ministrului privind activitatea Autoritatii Nationale pentru Cetatenie (ANC):
"Ministrul Justitiei a dispus Corpului de Control al Ministrului in data de 14 decembrie 2015 efectuarea unei actiuni de control al activitatii Autoritatii Nationale pentru Cetatenie (ANC). Controlul dispus s-a finalizat in 12 februarie 2016, prin redactarea unui raport. Principalele concluzii desprinse din raport pot fi sintetizate astfel:
Probleme de legalitate
Vicepresedintele ANC a delegat, fara motivare, dreptul de semnatura pentru si in numele vicepresedintelui, pe perioade nedeterminate, unor sefi de serviciu/sef de birou/directori, cu invocarea gresita a reglementarilor aplicabile. Conform Regulamentului de Organizare si Functionare (ROF) al ANC, numai presedintele poate sa delege dreptul de semnatura, motivat, vicepresedintilor.
S-au constatat incalcari ale Regulamentului de evaluare a activitatii profesionale a angajatilor, precum si ale dispozitiilor referitoare la promovarea in functii de conducere.
Prin mutarea a doua posturi aferente functiei de personal de specialitate juridica asimilat judecatorilor si procurorilor de la Serviciile Elaborare proiecte de ordin ale Presedintelui ANC, respectiv de Consiliere si relatii publice, in cadrul Serviciului Juridic si Contencios, s-au incalcat dispozitiile art. 1 alin. (4) din ROF ANC, potrivit carora ”Organigrama, regulamentul de organizare si functionare si statul de functii ale ANC se aproba prin ordin al Ministrului Justitiei”. In consecinta, s-a modificat implicit statul de functii al ANC, fara a exista vreun ordin al Ministrului Justitiei care sa justifice legalitatea unei astfel de masuri.
Probleme de eficienta institutionala
Corpul de Control a constatat intarzieri foarte mari in solutionarea cererilor de cetatenie in majoritatea dosarelor examinate, in conditiile in care termenul prevazut de lege este de 5 luni. Timpul mediu de procesare si solutionare a cererilor de acordare/redobandire a cetateniei romane in raport cu prevederile art. 11 din Legea cetateniei romane nr. 21/1991, cu modificarile si completarile ulterioare, nu a fost respectat. De exemplu, pentru perioada 2013-2015, situatia se prezinta astfel: in 2013, timpul mediu a fost de 18,21 luni; in 2014, timpul mediu a fost de 14,63 luni; in 2015, timpul mediu a fost de 9,6 luni.
Probleme de ordin administrativ
Biroul pentru Depunerea Juramantului, Evidente si Retragere Cetatenie este subdimensionat.
Membrii Comisiei pentru Cetatenie solutioneaza lucrari si in alte structuri din ANC, fapt ce ingreuneaza activitatea Comisiei.
Secretariatul Tehnic al Comisiei – inregistrari dosare functioneaza deficitar.
Disfunctii in procesele de management
ANC a contractat o firma privata de paza, desi institutia poate sa beneficieze de servicii de paza ale Jandarmeriei Romane, ceea ce ar reduce costurile aferente.
S-a constatat existenta unui climat organizational conflictual si o lipsa de comunicare intre managementul superior si angajati.
Desi incheierea de procese-verbale ale sedintelor de depunere a juramantului este oportuna din perspectiva ulterioarelor reclamatii sau in cazuri in care se solicita retragerea cetateniei (de pilda, in baza unor suspiciuni asupra corectitudinii cu care s-au evaluat solicitantii, inclusiv cunoasterea limbii romane), s-a constatat ca aceasta nu se realizeaza in practica.
Probleme de comunicare publica si transparenta
Regulamentul de ordine interioara, precum si rapoartele anuale de activitate nu erau publicate pe site-ul institutiei.
S-a constatat informarea deficitara a solicitantilor cu privire la stadiul dosarelor de cetatenie. Spre exemplu, sectiunea Stadiul dosarului pe site-ul ANC nu continea toate informatiile relevante pentru beneficiari intre etapa de depunere a dosarului, cea a termenelor procedurale, respectiv cea a solutionarii acestuia.
Au fost incalcate prevederile regulamentare privind promovarea in functii de conducere. Intr-un caz, numirea s-a facut fara sa se tina cont de rezultatele evaluarii celui in cauza. Astfel, desi pentru promovare era nevoie de calificativul Foarte Bine, persoana promovata primise doar calificativul Bine. In plus, s-a constatat ca nu au fost respectate dispozitiile regulamentare privined contestatiile. De pilda, o contestatie a fost admisa de Vicepresedintele ANC fara respectarea Regulamentului, care prevede ca solutionarea contestatiei se realizeaza de catre un alt director care nu a facut evaluarea initiala, respectiv fara motivarea admiterii/respingerii contestatiei.
Prin mutarea a doua posturi aferente functiei de personal de specialitate juridica asimilat judecatorilor si procurorilor de la Serviciile Elaborare proiecte de ordin ale Presedintelui ANC, respectiv de Consiliere si relatii publice, in cadrul Serviciului Juridic si Contencios, s-au incalcat dispozitiile art. 1 alin. (4) din ROF ANC, potrivit carora ”Organigrama, regulamentul de organizare si functionare si statul de functii ale ANC se aproba prin ordin al Ministrului Justitiei”. In consecinta, Vicepresedintele ANC a modificat implicit statul de functii al institutiei, fara a exista un ordin al Ministrului Justitiei care sa justifice legalitatea unei astfel de masuri.
Luand in considerare Raportul Corpului de Control, precum si obligatiile Ministerului Justitiei in calitate de autoritate ierarhic superioara ANC, Ministrul Justitie intelege sa sprijine ANC prin masuri care vor conduce la eficientizarea activitatii acestei institutii.
Spre exemplificare, merita mentionata o comparatie intre numarul cererilor analizate de catre Comisia pentru Cetatenie in urmatoarele intervale de timp, care indica degradarea performantei ANC in ultimele patru luni:
Ministrul Justitiei acorda o atentie deosebita tuturor problemelor semnalate de personalul din cadrul Autoritatii Nationale pentru Cetatenie si asigura toate partile interesate ca va sprijini orice demers menit sa promoveze eficienta institutiei.
Raportul Corpului de Control a aratat ca interimatul asigurat de vicepresedinte a condus la o degradare a performantei institutionale a Autoritatii Nationale pentru Cetatenie. Prin propunerea numirii unui profesionist din cadrul personalului ANC in functia de presedinte, Ministrul Justitiei doreste sa dea un semnal clar de incredere in profesionalismul angajatilor acestei institutii. Ministrul Justitiei considera ca ANC este o institutie de maxima importanta si intelege sa ia toate masurile necesare pentru ca aceasta sa functioneze ca un serviciu public de calitate, la cele mai inalte standarde de profesionalism".
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# DODI 6 March 2016 17:23 +21
# mulder, agentul mulder 7 March 2016 09:52 +7
# UNUL DIN LUMEA CEA MARE 7 March 2016 10:13 +4
# Guru 7 March 2016 11:21 +2
# unul din lumea cea mare 7 March 2016 11:34 +2
# UNUL DIN LUMEA CEA MARE 7 March 2016 11:39 +2
# mulder, agentul mulder 7 March 2016 14:14 +2
# pelin 6 March 2016 17:41 +17
# anamaria 7 March 2016 10:38 +6
# Gogu 6 March 2016 18:22 +8
# mitica 7 March 2016 08:20 +5