27 July 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

CSM DA UNDA VERDE AMESTECULUI SRI IN JUSTITIE - Plangerea prealabila prin care AMR a cerut revocarea hotararii de aprobare a Regulamentului privind accesul magistratilor la informatiile clasificate a fost respinsa de Plenul CSM. Asociatia a avertizat ca inlocuirea certificatelor ORNISS cu angajamentele publicate in Hotararea nr. 140/06.02.2014 a Consiliului permite imixtiunea SRI in actul de justitie si constituie o ingradire a dreptului la aparare

Scris de: Alex PUIU | pdf | print

14 March 2014 16:06
Vizualizari: 8113

Plenul Consiliului Superior al Magistraturii a respins, joi 13 martie 2014, plangerea prealabila formulata de Asociatia Magistratilor din Romania impotriva Hotararii nr. 140/06.02.2014 si a anexei acesteia, prin care CSM-ul condus de Adrian Bordea (foto) a aprobat Regulamentul privind accesul judecatorilor, procurorilor si magistratilor asistenti ai ICCJ la informatiile clasificate secrete de stat si secrete de serviciu. Este vorba despre angajamentul pe care magistratii trebuie sa il semneze pentru a avea acces la informatii secrete:


"Punctul de vedere al Direcţiei legislatie documentare si contencios nr. 5119/1154/2014 cu privire la plangerea prealabila formulata de Asociatia Magistratilor din Romania impotriva Hotararii nr. 140/06.02.2014 a Plenului Consiliului Superior al Magistraturii. Solutie: Plenul Consiliului Superior al Magistraturii a hotarat respingerea, ca neintemeiata, a plangerii prealabile formulate de Asociatia Magistratilor din Romania impotriva Hotararii nr. 140/06.02.2014 a Plenului Consiliului Superior al Magistraturii si a anexei acesteia, prin care s-a aprobat Regulamentul privind accesul judecatorilor, procurorilor si magistratilor asistenti ai Inaltei Curti de Casatie si Justitie la informatiile clasificate secrete de stat si secrete de serviciu".

In aceste conditii, AMR va ataca in instanta, in contencios administrativ, Hotararea CSM.

Amintim ca hotararea nr. 140 din 6 februarie 2014 a CSM – prin care judecatorii si procurorii au fost obligati sa semneze angajamente de pastrare a secretului de stat sau de serviciu, daca vor sa mai aiba acces la acte clasificate din dosarele pe care le judeca – a fost atacata de AMR printr-o plangere prealabila adresata CSM pe data de 6 martie 2014. Gabriela Baltag, presedinta Asociatiei Magistratilor din Romania, a atras atentia ca aceasta hotarare constituie o ingradire a dreptului la aparare si permite imixtiunea a SRI in actul de justitie: "Aceste aspecte sunt in masura sa permita lucratorilor acestei structuri de securitate un acces si, in consecinta, implicit, si o ingerinta nepermisa in actele si lucrarile dosarelor aflate pe rolul instantelor... Este mai mult decat o nesocotire a dreptului la aparare, este o ingradire explicita a acestuia... A existat in ultimii ani o tendinta tot mai pronuntata de reinviere a unor practici incompatibile cu principiile statului de drept, prin intermediul carora s-a urmarit inregimentarea magistratilor intr-un sistem al organelor statului, in care serviciile de informatii au competente si atributii de control, sporite, inclusiv in domeniul administrarii justitiei. (...) Speram ca nu se va intampla ca in anii ’50, cand concluziile parchetului sunau de maniera: "acuzarea are probe certe de vinovatie, insa ele sunt secrete, astfel incat va solicitam sa dispuneti condamnarea". Conditionarea accesului la actele dosarului, daca intre copertile acestuia se afla informatii clasificate, reprezinta fara indoiala o ingradire a dreptului la aparare, in conditiile in care aceste tipuri de documente nu pot fi studiate fara certificate ORNISS nici macar de avocatii celor trimisi in judecata".

AMR a atras atentia ca inlocuirea certificatelor ORNISS cu angajamentele publicate in Hotararea nr. 140 din 6 februarie 2014 a CSM face ca magistratii sa poata fi supusi pe viitor controlului specific pentru protectia informatiilor clasificate, desfasurat de o unitate speciala a SRI, condus in prezent de directorul George Maior si de adjunctul acestuia, generalul Florian Coldea. Concret, magistratul care semneaza un asemenea angajament se supune rigorilor controlului specific din partea Serviciului Roman de Informatii, care poate sa-i puna viata privata si profesionala sub monitorizare, fara stiinta lui. Exista astfel riscul major al imixtiunii serviciilor secrete in actul de justitie, cu atat mai mult in Romania, unde toata lumea suspecteaza ca asemenea activitati antidemocratice se desfasoara de ani de zile, pe scara larga.

Publicam in continuare plangerea prealabila a Asociatiei Magistratilor din Romania:

PLANGERE PREALABILA

Asociatia Magistratilor din Romania (AMR) solicita revocarea in tot a Hotararii Plenului Consiliului Superior al Magistraturii nr. 140 din 06 februarie 2014 si a Anexei in baza careia s-a aprobat Regulamentul privind accesul judecatorilor, procurorilor si magistratilor - asistenti ai inaltei Curti de Casatie si Justitie la informatiile clasificate secrete de stat si secrete de serviciu. (...)

Asociatia Magistratilor din Romania (AMR) solicita anularea Hotararii Plenului Consiliului Superior al Magistraturii nr. 140 din 06 februarie 2014 si a Anexei acesteia, prin intermediul careia s-a retinut, printre altele, obligatia semnarii de catre judecatori, procurori, magistratii asistenti ai Inaltei Curti de Casatie si Justitie, membri Consiliului Superior al Magistraturii, judecatorii delegati/desemnati sa indeplineasca si alte activitati in cadrul instantei, judecatorii de supraveghere a privarii de libertate, judecatorii sau procurorii detasati/delegati la Consiliul Superior al Magistraturii, Institutul National al Magistraturii, Inspectia Judiciara si scoala Nationala de Grefieri, inspectorii judiciari, a unui angajament scris de pastrare a secretului de stat si a secretului de serviciu in vederea accesului la informatii clasificate.

Astfel, potrivit art. 3 alin. 1 din Anexa Hotararii nr. 140/06.02.2014 a Plenului Consiliului Superior al Magistraturii, ”Persoanele prevazute la art. 2 sunt obligate:

a) sa pastreze confidentialitatea informatiilor clasificate la care au acces;

b) sa semneze angajamentul scris de pastrare a secretului de stat si a secretului de serviciu, prevazut de art. 7 alin. 4 si art. 36 alin. 3 din Legea nr. 182/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.....”

In baza art. 7* din Legea nr. 182/2002, text modificat conform art. 51 pct. 1 si art. 104 din Legea nr. 255/2013, incepand cu data de 1 februarie 2014 (respectiv momentul intrarii in vigoare a Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedura penala):

(1) Persoanele care vor avea acces la informatii clasificate secrete de stat vor fi verificate, in prealabil, cu privire la onestitatea si profesionalismul lor, referitoare la utilizarea acestor informatii.

(2) Pentru candidatii la functii publice ce implica lucrul cu asemenea informatii, precum si competenta de a autoriza accesul la astfel de informatii, verificarea este anterioara numirii in acele functii si se solicita obligatoriu de autoritatea de investire.

(3) Procedurile de verificare sunt cele obligatorii pentru persoanele care lucreaza in cadrul Autoritatii Nationale de Securitate, care gestioneaza informatii NATO, potrivit echivalentelor nivelurilor de secretizare prevazute prin prezenta lege.

(4) Accesul la informatii clasificate ce constituie secret de stat, respectiv secret de serviciu, potrivit art. 15 lit. d) si e), este garantat, sub conditia validarii alegerii sau numirii si a depunerii juramantului, pentru urmatoarele categorii de persoane:

a) Presedintele Romaniei;

b) prim-ministru;

c) ministri;

d) deputati;

e) senatori;

f) judecatori;

g) procurori;

h)magistrati-asistenti ai Inaltei Curti de Casatie si Justitie, care, in concordanta cu atributiile specifice, sunt indreptatiti sa aiba acces la informatiile clasificate fara indeplinirea procedurilor prevazute la alin. (1) - (3), respectiv la art. 28, in baza unor proceduri interne ale institutiilor din care acestia fac parte, avizate de Oficiul Registrului National al Informatiilor Secrete de Stat, dupa ce au luat cunostinta de responsabilitatile ce le revin privind protectia informatiilor clasificate si au semnat angajamentul scris de pastrare a secretului prevazut la art. 36 alin. (3)."

(5) Pentru judecatori, procurori si magistratii-asistenti ai Inaltei Curti de Casatie si Justitie, procedura interna prevazuta la alin. (4) se stabileste prin regulament elaborat de Consiliul Superior al Magistraturii si avizat de Oficiul Registrului National al Informatiilor Secrete de Stat."

Potrivit art. 5 alin. 3 din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor: ,,Judecatorii, procurorii, magistratii-asistenti si personalul auxiliar de specialitate sunt obligati sa dea, anual, o declaratie pe propria raspundere in care sa mentioneze daca sotul, rudele sau afinii pana la gradul al IV-lea inclusiv exercita o functie sau desfasoara o activitate juridica ori activitati de investigare sau cercetare penala, precum si locul de munca al acestora. Declaratiile se inregistreaza si se depun la dosarul profesional”.

Conform art. 6 alin. 1 din acelasi act normativ:,,Judecatorii, procurorii, magistratii-asistenti, personalul de specialitate juridica asimilat magistratilor si personalul auxiliar de specialitate sunt obligati sa faca o declaratie autentica, pe propria raspundere potrivit legii penale, privind apartenenta sau neapartenenta ca agent sau colaborator al organelor de securitate, ca politie politica”.

In baza art. 7 alin. 1 si 2: ,,Judecatorii, procurorii, magistratii asistenti, personalul de specialitate juridica asimilat acestora si personalul auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si parchetelor nu pot filucratori operativi, inclusiv acoperiti, informatori sau colaboratori ai serviciilor de informatii.

Persoanele prevazute la alin. (1) completeaza, anual, o declaratie autentica, pe propria raspundere potrivit legii penale, din care sa rezulte ca nu sunt lucratori operativi, inclusiv acoperiti, informatori saucolaboratori ai serviciilor de informatii.”

De asemenea, in baza prevederilor Legii nr. 176 din 01.09.2010 privind integritatea in exercitarea functiilor si demnitatilor publice, in ceea ce priveste personalul din sistemul judiciar, mai exista doua categorii de declaratii obligatorii pe care acesta le depune si le actualizeaza anual, cel mai tarziu la data de 15 iunie, respectiv declaratia de avere si declaratia de interese. Astfel, potrivit actului normativ mentionat mai inainte, si anume art. 1alin. 1, art. 2, art. 3 alin. 1, 2 si 3 si art. 4 din Capitolul I, Titlul I:

Art. 1 alin. 1: ,,Dispozitiile prezentei legi se aplica urmatoarelor categorii de persoane, care au obligatia declararii averii si a intereselor:

1. Presedintele Romaniei;

2. consilierii prezidentiali si consilierii de stat;

3. presedintii Camerelor Parlamentului, deputatii si senatorii;

4. membrii din Romania in Parlamentul European si membrii in Comisia Europeana din partea Romaniei;

5. primul-ministru, membrii Guvernului, secretarii de stat, subsecretarii de stat, asimilatii acestora, precum si consilierii de stat din aparatul de lucru al primului-ministru;

6. membrii Consiliului Superior al Magistraturii;

7. judecatorii, procurorii, magistratii-asistenti, asimilatii acestora, precum si asistentii judiciari;

8. personalul auxiliar de specialitate din cadrul instantelor judecatoresti si parchetelor;....”.

Art. 2: ,,Declaratiile de avere si declaratiile de interese se completeaza potrivit anexelor nr. 1 si 2 si se trimit Agentiei copii certificate, impreuna cu codul numeric personal al declarantului.

Art. 3 alin. 1, 2 si 3:

,,(1) Declaratiile de avere si declaratiile de interese reprezinta acte personale, putand fi rectificate numai in conditiile prevazute de prezenta lege.

(2) Declaratiile de avere se fac in scris, pe propria raspundere, si cuprind drepturile si obligatiile declarantului, ale sotului/sotiei, precum si ale copiilor aflati in intretinere, potrivit anexei nr. 1.

(3) Declaratiile de interese se fac in scris, pe propria raspundere, si cuprind functiile si activitatile prevazute in anexa nr. 2, potrivit prevederilor Legii nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei, cu modificarile si completarile ulterioare”.

Art. 4:,,(1) Declaratiile de avere si declaratiile de interese se depun in termen de 30 de zile de la data numirii sau a alegerii in functie ori de la data inceperii activitatii.

(2) Persoanele prevazute de prezenta lege au obligatia sa depuna sau sa actualizeze declaratiile de avere si declaratiile de interese anual, cel mai tarziu la data de 15 iunie. Declaratiile de avere se intocmesc dupa cum urmeaza: pentru anul fiscal anterior incheiat la 31 decembrie, in cazul veniturilor, respectiv situatia la data declararii pentru celelalte capitole din declaratie, potrivit anexei nr. 1. Persoanele suspendate din exercitiul functiei sau al demnitatii publice pentru o perioada ce acopera integral un an fiscal vor actualiza declaratiile in termen de 30 de zile de la data incetarii suspendarii.

(3) In termen de cel mult 30 de zile de la data incheierii mandatului sau a incetarii activitatii, persoanele prevazute de prezenta lege au obligatia sa depuna noi declaratii de avere si declaratii de interese.

(4) In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, persoanele care nu aveau obligatia de a depune declaratia de avere si declaratia de interese, si pentru care prezenta lege stabileste aceastaobligatie, trebuie sa depuna aceste declaratii, potrivit legii”.

Potrivit art. 34 alin. 1 din Legea nr. 303/2004 republicata: ,,inainte de a incepe sa-si exercite functia, judecatorii si procurorii depun urmatorul juramant: Jur sa respect Constitutia si legile tarii, sa apar drepturile si libertatile fundamentale ale persoanei, sa-mi indeplinesc atributiile cu onoare, constiinta si fara partinire. Asa sa-mi ajute Dumnezeu!

Conform art. 124 din Constitutie: “Justitia se infaptuieste in numele legii. Justitia este unica, impartiala si egala pentru toti. Judecatorii sunt independenti si se supun numai legii”.

Potrivit Recomandarii R (94) 12, Principiul I (2) (d): ,,Judecatorii trebuie sa beneficieze de libertate neingradita pentru a solutiona cauzele impartial, potrivit constiintei lor si modului in care interpreteaza faptele si in conformitate cu prevederile legale...”

Independenta justitiei este o conditie obligatorie pentru existenta statului de drept si o garantie fundamentala a unui proces echitabil. Independenta judecatorului este un principiu esential si este dreptul cetatenilor oricarui stat. Art. 2 din Principiile de baza ale independentei sistemului judiciar redactate de Natiunile Unite in 1985 stipuleaza ca: ,,sistemul juridic va decide in problemele care ii sunt inaintate impartial, pe baza faptelor si in conformitate cu legea, fara vreo restrictie, directa sau indirecta, din orice parte sau pentru orice motiv.

Pretextul declarat al noilor reglementari a fost argumentat pe necesitatea asigurarii confidentialitatii lucrarilor si a protectiei informatiilor clasificate, informatiilor secret de stat si secret de serviciu, la care magistratii pot avea acces in exercitarea atributiilor lor profesionale.

In realitate, a existat in ultimii ani o tendinta tot mai pronuntata de reinviere a unor practici incompatibile cu principiile statului de drept, prin intermediul carora s-a urmarit inregimentarea magistratilor intr-un sistem al organelor statului, in care serviciile de informatii au competente si atributii de control, sporite, inclusiv in domeniul administrarii justitiei.

O asemenea preocupare nu reprezinta un element de noutate, fiindca in timp s-a pus problema, fie de catre conducerile unor instante si parchete, ori de reprezentanti ai structurii clasice de securitate, in sensul ca magistratii pot, daca doresc, sa semneze „angajamente de confidentialitate”, dupa caz, ori sa obtina certificate ORNISS, invitatie la care unii au dat curs, pentru considerente necunoscute. In prezent, abuzul si ingerintele de acest gen tind sa capete aparenta de legalitate, printr-o reglementare pe care intelegem sa o contestam in totalitate si care, in realitate, urmareste conditionarea infaptuirii actului de justitie de obtinerea/indeplinirea de catre un magistrat a unor formalitati ce sunt in masura sa ridice serioase indoieli cu privire la independenta si impartialitatea sa.

Este deosebit de important sa retinem ca pana la elaborarea Legii nr. 182/ 2002 si a HG nr. 585/2002, dar si dupa aceea, pana in anul 2014, legiuitorul a apreciat ca intre functiile din executiv, administratie si legislativ, pe de o parte, si cele din magistratura, pe de alta parte, nu se poate pune semn de egalitate, in privinta angajarii judecatorilor si procurorilor intr-o activitate supusa unui control extern al Consiliului Suprem de Aparare a tarii (CSAT) potrivit art. 14 din Legea nr.182/2002, control exercitat prin structurile de informatii specializate, indeosebi SRI ( art. 34 si 35 din Legea nr. 182/2002).

Mai mult decat atat, apreciem ca, astfel cum apare modificat art. 7 alin. 4 din Legea nr. 182/2002, incepand cu data de 01.02.2014, potrivit art. 51 pct. 1 si art. 104 din Legea nr. 255/2013, in ceea ce-i priveste pe judecatori si procurori, enumeratii la pct. f si g, garantia accesului la informatii clasificate ce constituie secret de stat, respectiv secret de serviciu, este conditionata doar de validitatea numirii si a depunerii juramantului, prevederea referitoare la alegere fiind incidenta numai categoriilor de persoane eligibile, fara nicio alta conditie suplimentara, de semnare a niciunui angajament.

Singura mentiune expresa, referitoare la semnarea unui angajament scris de pastrare a secretului prevazut de art. 36 alin.3, este stipulata de Legea nr. 182/2002 numai in ceea ce-i priveste pe magistratiiasistenti ai Inaltei Curti de Casatie si Justitie, pentru care legiuitorul a utilizat o exprimare diferita de cea folosita in cazul judecatorilor si procurorilor si anume, precizand ca acestia ,,sunt indreptatiti” sa aiba acces la informatii clasificate, fara indeplinirea procedurilor care vizeaza verificarile prealabile, astfel cum se intampla in situatia eliberarii de certificate ORNISS.

Astfel, potrivit art. 7* alin. 4 lit. h din Legea nr. 182/2002: ,,Magistrati-asistenti ai Inaltei Curti de Casatie si Justitie, care, in concordanta cu atributiile specifice, sunt indreptatiti sa aiba acces la informatiile clasificate fara indeplinirea procedurilor prevazute la alin. (1) - (3), respectiv la art. 28, in baza unor proceduri interne ale institutiilor din care acestia fac parte, avizate de Oficiul Registrului National al Informatiilor Secrete de Stat, dupa ce au luat cunostinta de responsabilitatile ce le revin privind protectia informatiilor clasificate si au semnat angajamentul scris de pastrare a secretului prevazut la art. 36 alin. (3)."

Consiliul Superior al Magistraturii, prin pronuntarea Hotararii nr. 140 din 06.02.2014 si a Anexei pe care intelegem sa le contestam, a adaugat la lege, respectiv a extins in mod nepermis prevederile legale mentionate, referitoare la necesitatea semnarii unui angajament scris de pastrare a secretului de stat si a secretului de serviciu si la judecatori si procurori, desi accesul pentru acestia,,este garantat” sub conditia numirii si a depunerii juramantului, conditii pe care le indeplineste in mod obligatoriu orice magistrat, intrucat de existenta lor depinde mentinerea si implicit exercitarea profesiei.

Astfel, inainte de a incepe sa-si exercite functia, judecatorii si procurorii depun juramantul stabilit prin art. 34 din Legea nr. 303/2004, iar ,,Refuzul depunerii juramantului atrage, de drept, nulitatea numirii in functie.

De altfel, prin art. 2 din Anexa la Hotararea nr. 140/2014 pe care Asociatia Magistratilor din Romania intelege sa o conteste, Consiliul Superior al Magistraturii manifesta inconsecventa atunci cand, pentru aceeasi categorie profesionala, respectiv judecatori si procurori, utilizeaza notiuni diferite (,,este garantat”, ,,sunt indreptatiti”), cu finalitati distincte, peste limitele actului normativ la care se face in permanenta trimitere, si anume Legea nr. 182/2002, act care, atunci cand mentioneaza despre dreptul de acces al judecatorilor si procurorilor la informatii clasificate foloseste numai expresia ,,este garantat” si in nici un caz expresia ,,sunt indreptatiti”, utilizata doar pentru magistratii-asistenti ai Inaltei Curti de Casatie si Justitie.

In consecinta, Consiliul Superior al Magistraturii, atunci cand a elaborat Regulamentul de acces la informatii clasificate, si-a permis sa interpreteze prevederile legale, facand diferentieri prin art. 2 alin. 1 si 2, acolo unde ele nu exista in actul normativ. Niciunde Legea nr. 182/2002 nu stabileste, in cuprinsul sau, in sarcina judecatorilor si procurorilor, obligatia de semnare a unui angajament scris de pastrare a secretului de stat si a secretului de serviciu. Aceasta obligatie a fost retinuta numai in ceea ce-i priveste pe magistratii-asistenti ai Inaltei Curti de Casatie si Justitie.

Necesitatea asigurarii unei confidentialitati a datelor si informatiilor clasificate de catre magistratii care, in exercitarea atributiilor lor de serviciu, intra in posesia unor astfel de informatii, este garantata deja printr-un cadru legal generos in materie care, fara a-l obliga pe magistrat sa formuleze declaratii ori sa isi asume alteangajamente” peste statutul sau – necunoscute celor in favoarea si in interesul carora isi indeplineste atributiile profesionale, respectiv cetateanul – are toate parghiile sa-i angajeze raspunderea, sub toate formele, in caz de divulgare a acestor secrete.

Astfel, intelegem sa amintim cateva dintre infractiunile ce pot angaja oricand raspunderea penala a unui magistrat care nu respecta obligatia de confidentialitate, pe care o are in virtutea statutului sau profesional, infractiuni prevazute fie de Noul cod penal, aprobat prin Legea nr. 286/2009 (ex: art. 227, art. 303, art. 304 si art. 305), fie de legile speciale(ex. Art. 20* din Legea nr. 682/2002 privind protectia martorilor).

Art. 227

Divulgarea secretului profesional

,,(1) Divulgarea, fara drept, a unor date sau informatii privind viata privata a unei persoane, de natura sa aduca un prejudiciu unei persoane, de catre acela care a luat cunostinta despre acestea in virtuteaprofesiei ori functiei si care are obligatia pastrarii confidentialitatii cu privire la aceste date, se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 3 ani sau cu amenda.

(2) Actiunea penala se pune in miscare la plangerea prealabila a persoanei vatamate”.

Art. 303

Divulgarea informatiilor secrete de stat

,,(1) Divulgarea, fara drept, a unor informatii secrete de stat, de catre cel care le cunoaste datorita atributiilor de serviciu, daca prin aceasta sunt afectate interesele unei persoane juridice dintre cele prevazute in art. 176, se pedepseste cu inchisoarea de la 2 la 7 ani si interzicerea exercitarii unor drepturi.

(2) Detinerea, fara drept, in afara indatoririlor de serviciu, a unui document ce contine informatii secrete de stat, daca poate afecta activitatea uneia dintre persoanele juridice prevazute in art. 176, se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda.

(3) Persoana care detine un document ce contine informatii secrete de stat, care poate afecta activitatea uneia dintre persoanele juridice prevazute in art. 176, nu se pedepseste daca preda de indata documentul laorganul sau institutia emitenta”.

Art. 304

Divulgarea informatiilor secrete de serviciu sau nepublice

,,(1) Divulgarea, fara drept, a unor informatii secrete de serviciu sau care nu sunt destinate publicitatii, de catre cel care le cunoaste datorita atributiilor de serviciu, daca prin aceasta sunt afectate interesele sau activitatea unei persoane, se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 3 ani sau cu amenda.

(2) Divulgarea, fara drept, a unor informatii secrete de serviciu sau care nu sunt destinate publicitatii, de catre cel care ia cunostinta de acestea, se pedepseste cu inchisoare de la o luna la un an sau cu amenda.

(3) Daca, urmare a faptei prevazute in alin. (1) si alin. (2), s-a savarsit o infractiune impotriva investigatorului sub acoperire, a martorului protejat sau a persoanei incluse in Programul de protectie a martorilor, pedeapsa este inchisoarea de la 2 la 7 ani, iar daca s-a comis cu intentie o infractiune contra vietii, pedeapsa este inchisoarea de la 5 la 12 ani”.

Art. 305

Neglijenta in pastrarea informatiilor

,,(1) Neglijenta care are drept urmare distrugerea, alterarea, pierderea sau sustragerea unui document ce contine informatii secrete de stat, precum si neglijenta care a prilejuit altei persoane aflarea unei asemenea informatii se pedepsesc cu inchisoare de la 3 luni la un an sau cu amenda. (2) Cu aceeasi pedeapsa se sanctioneaza faptele prevazute in art. 303 alin. (1) si art. 304, daca au fost savarsite din culpa”.

Art. 20* din Legea nr. 682/2002 privind protectia martorilor

,,(1) Fapta de a divulga cu intentie identitatea reala, domiciliul ori resedinta martorului protejat, precum si alte informatii care pot duce la identificarea acestuia, daca sunt de natura sa puna in pericol viata,integritatea corporala sau sanatatea martorului protejat, se pedepseste cu inchisoare de la 1 la 5 ani.

(2) Pedeapsa este inchisoarea de la 5 ani la 10 ani daca:

a) fapta a fost savarsita de catre o persoana care a luat cunostinta de aceste date in exercitarea atributiilor sale de serviciu;

b) s-a cauzat martorului protejat o vatamare grava a integritatii corporale sau sanatatii.

(3) Daca fapta a avut ca urmare moartea sau sinuciderea victimei, pedeapsa este inchisoarea de la 15 la 25 de ani.

(4) Daca fapta prevazuta la alin. (2) lit. a) este savarsita din culpa, pedeapsa este inchisoarea de la 2 la 5 ani”.

Prin urmare, asa cum rezulta din prezentarea infractiunilor mentionate mai sus, exista un cadrul legal suficient de sever care sa-i sanctioneze, prin tragerea la raspundere penala, pe magistratii care isi incalca obligatia de confidentialitate profesionala.

De asemenea, in art. 125 - art. 130 din Noul Cod de procedura penala sunt cuprinse prevederi speciale, referitoare la modalitatea de pastrare, in conditii de stricta confidentialitate, a datelor mentionate in declaratiile martorilor amenintati, a martorilor protejati sau a martorilor vulnerabili, atat in cursul urmaririi penale cat si in timpul judecatii.

Raspunderea magistratilor poate fi angajata si in materie disciplinara conducand pana la excluderea acestora din sistem pentru retinerea abaterii prevazuta deart. 99 lit. j din Legea nr. 303/2004 republicata si anume: ,,nerespectarea secretului deliberarii sau a confidentialitatii lucrarilor care au acest caracter, precum si a altor informatii de aceeasi natura de care a luat cunostinta in exercitarea functiei, cu exceptia celor de interes public, in conditiile legii”.

Pe langa reglementarea interna mentionata mai inainte, obligatia de pastrare a confidentialitatii profesionale este garantata si de reglementari internationale. Astfel, intre Principiile de la Bangalore cu privire la conduita judiciara, Norma 4, Buna Cuviinta, care reglementeaza acest principiu, este retinut cel prevazut de modul de aplicare 4.10. si anume: ,,Judecatorul nu are voie sa se foloseasca sau sa dezvaluie informatiile confidentiale obtinute de el in aceasta calitate in scopuri care nu au legatura cu obligatiile profesionale.”

Obligatia de confidentialitate este retinuta si in principiile fundamentale adoptate la Congresul al VII-lea al Natiunilor Unite privind prevenirea criminalitatii si tratamentului infractorilor, desfasurat la Milano in anul 1985, aprobate ulterior prin Rezolutiile O.N.U. nr. 40/32/29.11.1985 si 40/146/13.12.1985.

Dreptul la un proces echitabil presupune, pe langa dreptul unei persoane la un proces public, in fata unei instante independente si impartiale, si garantarea posibilitatii partilor de a cunoaste in egala masura continutul inscrisurilor aflate la dosar si, astfel, in baza unui alt principiu fundamental – cel al egalitatii de arme, de a se apara fata de acuzatiile aduse impotriva sa ori de a cunoaste toate probele care-i sunt opuse.

Posibilitatea implicarii unor structuri straine (ex: servicii speciale) in activitatea sistemului judiciar, prin controlul pe care ar trebui sa-l exercite in situatia in care este acceptata/acreditata ideea verificarii conditiilor in care sunt asigurate/pastrate informatiile confidentiale este in masura sa creeze o serioasa indoiala asupra independentei depline a sistemului.

Desi Consiliul Superior al Magistraturii are obligatia constitutionala de garantare a independentei sistemului judiciar si, astfel, de protejare a lui de orice posibila imixtiune externa in activitatea acestuia, institutia a transpus in mod nefericit o prevedere legala care nu era aplicabila celor care infaptuiesc actul de justitie, prin adoptarea de catre Plen a Hotararii nr. 140 si a Anexei acesteia privind aprobarea Regulamentului privind accesul la informatiile clasificate secrete de stat si secrete de serviciu. Un exemplu de evidenta imixtiune poate fi dovedit chiar din continutul art. 15 lit. i) din Legea nr. 182/2002 care, atunci cand defineste termenul de ,,protectie fizica” retine ca acesta este: ,,ansamblul activitatilor de paza, securitate si aparare, prin masuri si dispozitive de control fizic si prin mijloace tehnice a informatiilor clasificate.

In concret, este vorba de date si informatii din dosarele aflate in curs de solutionare, pe rolul instantelor sau al parchetelor, cele mai multe dintre ele avand caracter probatoriu, utile rezolvarii unui anumit litigiu. Astfel,,,controlul fizic”, dar si ,,mijloacele tehnice” echivaleaza, pornind de la definitia legii, cu accesul la dosar al unor persoane ce nu fac parte din sistemul judiciar, care nu au legatura cu partile din dosar, persoane care sunt angajate in cadrul anumitor structuri de informatii, ceea ce reprezinta, pe o cale ocolita, o ingerinta nepermisa in actul de justitie.

In acelasi context, ,,Consiliul Suprem de Aparare a Tarii asigura coordonarea la nivel national a tuturor programelor de protectie a informatiilor clasificate”(art. 14 din Legea nr. 182/2002), iar ,,coordonareagenerala a activitatii si controlului masurilor privitoare la protectia informatiilor secrete de stat se realizeaza de catre unitatea specializata din cadrul Serviciului Roman de Informatii ( art. 25 din Legea nr. 182/2002).

Astfel, intrucat Serviciu Roman de Informatii ,,supravegheaza actiunile intreprinse de autoritatile publice, ,,realizeaza verificari la fata locului....” (art. 34 pct. a si e din Legea nr. 182/2002), aceste aspecte sunt in masura sa permita lucratorilor acestei structuri de securitate un acces si in consecinta, implicit, si o ingerinta nepermisa in actele si lucrarile dosarelor aflate pe rolul instantelor, in care sunt gestionate si informatii calificate ca fiind clasificate.

Prin urmare, independenta magistratilor, functionarea impartiala a justitiei, specificul activitatii de judecata sunt grav afectate, lasand a se intelege ca magistratii care nu vor semna ,,angajamentele de pastrare a secretului de serviciu si de stat”, nu vor mai fi in masura sa solutioneze orice fel de cauze, care erau posibil sa le fie repartizate, aleatoriu, potrivit specializarii lor. Se incalca unul dintre cele mai importante criterii de transparenta a sistemului judiciar, garantat prin prevederi legale de mai multi ani si anume: cel al repartizarii aleatorii a cauzelor.

Desi termenul ,,angajament”, definit in dictionarul limbii romane ca fiind ,,o obligatie luata de cineva, din proprie initiativa, de a face ceva; promisiune solemna”,este incompatibil cu statutul de independenta, echidistanta si impartialitate al magistratului, continutul/modelul angajamentului de pastrare a secretului de serviciu si de stat impus de Plenul CSM prin hotararea si Anexa ce fac obiectul prezentei plangeri prealabile, retin printre altele formula ,,ma angajez”, formula care, prin continutul sau, este aproape identica angajamentului de confidentialitate (dat de persoanele care au acces la informatii secrete de stat si de serviciu), reprezentat in anexa 3 din HG. nr. 585/2002 pentru aprobarea Standardelor nationale de protectie a informatiilor clasificate in Romania. Termenul imperativ ,,ma angajez” este reluat in mod frecvent in mai multe anexe ale actului normativ mentionat mai inainte, in procedura derulata de cei interesati pentru obtinerea de avize de securitate, ori si mai concret, pentru verificarea indeplinirii conditiilor impuse pentru angajarea personalului in structurile de securitate.

Implicarea structurilor de securitate, a diferitelor servicii ce vor gestiona la un moment dat,,siguranta” informatiilor clasificate, devine prin adoptarea Hotararii nr. 140 din 06.02.2014 si a Anexei sale de catre Plenul Consiliului Superior al Magistraturii, o realitate ce intra intr-o evidenta contradictie cu dispozitiile din legea fundamentala, dar si cu cele din legea speciala referitoare la obligatia de supunere a magistratilor ,,numai legii”.

Astfel, in lumina noilor prevederi legale apare ca fiind imposibila desfasurarea profesiei de catre toti magistratii care, in virtutea activitatilor specifice, vor gestiona, manipula ori prelucra documente considerate ca vor cuprinde informatii clasificate, in absenta semnarii unor angajamente scrise de pastrare a secretului de stat si a secretului de serviciu.

Obligativitatea semnarii unui astfel de angajament, in termen de 10 zile de la intrarea in vigoare a regulamentului, situatie ce decurge din dispozitia imperativa a art. 3 alin. 1 si alin. 3 din Anexa la Hotararea Plenului CSM nr. 140 din 06.02.2014, reprezinta un grav atentat la statutul judecatorilor si procurorilor, legalitatea si utilitate acestuia fiind de neinteles in ce-l priveste pe magistratul chemat sa solutioneze o cauza care, se vede obligat sa aiba un acces conditionat la probele existente la dosar.

Mai mult decat atat, partile, avocatii, expertii si interpretii pot avea acces la documentele clasificate:,,numai daca detin certificate de securitate pentru acces la informatii clasificate sau autorizatie de acces, corespunzatoare clasei, respectiv nivelului de secretizare al fiecaruia dintre documentele volumului corespunzator si daca argumenteaza principiul necesitatii de a cunoaste.” Aceasta ultima mentiune, respectiv cea privitoare la necesitatea argumentarii necesitatii cunoasterii, in conditiile in care aceasta ,,necesitatea” decurge din chiar obligatia sa profesionala, din ratiunea vocatiei de avocat, este mai mult decat o nesocotire a dreptului la aparare, este o ingradire explicita a acestuia.

Pe langa obligatia detinerii documentelor mentionate mai inainte (certificate ORNISS sau autorizatii de acces la informatii clasificate), procedura ce urmeaza depunerii cererii de acces este una greoaie, in masura sa descurajeze orice solicitant. Ne intrebam cum poate fi pronuntata in astfel de conditii o solutie echitabila, care sa garanteze dreptul fundamental la aparare si in consecinta, dreptul la un proces echitabil, ori daca este posibil ca anumite cauze sa urmeze a se judeca pe baza unor probe secrete? Noi speram cu toata

sinceritatea ca nu se va intampla ca in anii ’50 cand, concluziile reprezentantului parchetului sunau de maniera: “acuzarea are probe certe de vinovatie, insa ele sunt secrete, astfel incat va solicitam sa dispuneti condamnarea….”

Pe de alta parte, potrivit prevederilor art. 11 pct. 9 din Regulament, chiar si magistratul care consulta un document cu informatii clasificate va trebui sa obtina acordul scris al conducatorului instantei sau parchetului, urmand a se face mentiune despre acest aspect in cuprinsul unei fise de consultare, care se va intocmi.

Aplicarea in practica a acestor dispozitii va genera in mod cert o serie de consecinte grave, dintre care unele sunt imprevizibile in momentul de fata. Ne intrebam, de exemplu, ce se va intampla, de pilda, daca, intr-un dosar penal cu mai multi inculpati, avocatii unora detin certificate ORNISS, sau avize de acces, iar ai altora nu? Care va mai fi intr-o astfel de situatie dimensiunea unui proces echitabil, sau cum va mai fi garantata egalitatea de arme? Sau daca, intr-o alta situatie, avocatul inculpatului nu obtine certificat ORNISS (intrucat nu reuseste sa treaca de rigorile impuse de sistem), dar principalele probe incriminatoare sunt tocmai documentele clasificate? Cum se va desfasura in mod efectiv si real dreptul la aparare, garantat de Constitutie si de Conventie? Iar intrebarile de acest gen pot continua…

Apreciem ca se impune ca, odata ajunse la instanta, orice informatii destinate solutionarii unei cauze sa nu mai aiba regimul de informatii clasificate, indiferent de forma pe care acestea o au, intrucat doar intr-o astfel de situatie se pot garanta toate drepturile si libertatile cetatenilor si se vor asigura respectarea principiilor fundamentale ale dreptului. In situatia in care se hotaraste ca anumite documente nu pot fi declasificate si deci nu exista posibilitatea aducerii continutului lor la cunostinta celor interesati, cu ocazia solutionarii unui litigiu, pentru a fi dezbatute in contradictoriu, se impune ca acestea sa fie inlaturate din cauza. Doar asa dreptul la aparare, egalitatea armelor si, desfasurarea unui proces echitabil pot fi efectiv realizate. Intelegem sa precizam ca nu excludem posibilitatea secretizarii unor documente si a stabilirii pentru ele a unui regim special, dar nu atunci cand ele sunt necesare solutionarii unui litigiu aflat pe rolul instantelor.

Consideram ca fiind nelegala, peste statut, impunerea asumarii unor obligatii suplimentare, prin semnarea unor angajamente scrise de pastrare a secretului de stat ori a secretului de serviciu, in conditiile in care toti magistratii au o obligatie de confidentialitate reglementata si asumata deja, ce nu se impune a fi confirmata prin implicarea, intr-un fel sau altul, a unor structuri straine sistemului judiciar si afectarea gradului de independenta a justitiei, cu incalcarea drepturilor fundamentale ale omului.

In concluzie, pentru motivele aratate, in temeiul art. 7 alin. (1), (3) si (7) din Legea nr. 554/2004, Asociatia Magistratilor din Romania solicita Consiliului Superior al Magistraturii - emitentul actului contestat, revocarea in tot a Hotararii Plenului Consiliului Superior al Magistraturii nr. 140 din 06 februarie 2014 si a Anexei acesteia in baza careia s-a aprobat Regulamentul privind accesul judecatorilor, procurorilor si magistratilor asistenti ai inaltei Curti de Casatie si Justitie la informatii clasificate secrete de stat si secrete de serviciu".

Comentarii

# TITULESCU date 14 March 2014 16:55 +20

UNDA VERDE ERA DATA DEMULT . LOVE CU S.R.I. ERA SI ESTE CRITERIU DE SELECTIE PENTRU MULTI , e loz castigator.

# DREPTI! date 14 March 2014 17:26 +14

Cine a votat aceasta figura trista in CSM, urmasul direct, prin filiatie, al Securitatii? Cine e taticul lui?

# A supt la Directia Securitatii Statului date 14 March 2014 18:57 +14

Prin Bordea, SRI a cusut epoleti tuturor magistratilor din Romania.

# unul din lumea cea mare date 14 March 2014 20:10 +6

pentru A supt la Directia Securitatii Statului//pai......aia nu se numeste felatie????!!!!!!!!!!!

# Marijus date 17 March 2014 14:40 0

Stimate domn, Aveţi dreptate! Ceea ce mă îngrijorează este faptul că judecătorii nu au avut obiecţii, la toţi li s-a părut ceva normal să semneze: unii nici nu prea au citit ce scria în acel Angajament. Nu vedeţi că se conformează la tot? Asta e problema gravă:nu mai au nimic de spus, decât să ia salariul şi să plece acasă. Aici trebuie lucrat, judecătorii să înţeleagă odată ce ROL au în societate!!!

# intrebare date 14 March 2014 19:13 +13

TOVARASE BORDEA? CE GRAD AVETI? ASA TANAR SI DEJA BORDEA? SAU STEAUA DE GENERAL O PRIMITI LA PENSIE?

# obiectiva date 14 March 2014 19:28 +11

las` ca pe dom` general il trimitem in linia intai, pe front, cand ne ataca RUSIA, impreuna cu col. KOVESI si restul !

# ARGUS date 14 March 2014 20:37 -14

Obiectivo,te-am rugat sa nu mai vorbesti aiureli.Nju mai panica oamenii.Nu e de bine cum gandesti.Fii mai ponderata!!!!!!

# obiectiva date 14 March 2014 20:47 +8

eu NU vreau sa panichez pe nimeni...eu PREVIN .....nu e mai bine sa fii prevenit decat sa fii luat ca din oala ???

# ARGUS date 14 March 2014 21:25 -12

Eu te-am prevenit.hai mai bine sa ne intalnim si sa ioti explic niste fenomene.vrei?Raspune-mi maine.Acum plec spre Tulcea ,la un mic pescuit,la Dunavatu.Am si acolo net.Noapte buna si ganduri pozitive.

# obiectiva date 14 March 2014 21:33 -8

de ce maine, iti zic azi.... daca eu am avut rabdare 3 ANI pana ce ` justitia si-a spus cuvantul`, cred ca ar trebui tot peste 3 ANI cand ies din puscarie !!! ce zici ?? daca preferi INAINTE , poti sa ma vizitezi la vorbitor, dar trebuie sa te trec pe fisa si sa te programezi........

# obiectiva date 14 March 2014 21:34 +4

bye bye la pescuit...sturion !

# obiectiva date 14 March 2014 21:39 +4

da , ai grija, ca pe 15 martie 2014 incepe perioada prohibitiva de pescuit in unele zone ale dunarii........sa NU ma pui pe mine sa te vizitez la vorbitor......pana la urma, tot vei fi arestat ! ca in ACEL vis !

# obiectiva date 15 March 2014 08:05 +4

@ Argus, noaptea e un sfetnic bun.......ACUM pun eu conditii.....DA, sunt de acord sa ne intalnim.....cu urmatoarele conditii ...LISTA CONDITII > 1. faci rost de o trupa paramilitara si ma eliberezi din puscarie< 2. judecatorii si procurorii din dosarul meu ajung la puscarie in locul meu, EXACT la cat au cerut condamnarea, procurorii 12 ani, judecatorii, unul 9 ani, restul cate 3 ani INCHISOARE CU EXECUTARE, >3. martorii mincinosi ajung tot la puscarie, 4> avocatii mei ALESI  tot la puscarie, dupa ce imi restituie TOTI BANII INCASATI ILICIT PE CONTRACTE< 5> imi ridicati toate sechestrele si imi restituiti toti banii pana la ultimul leut, pana ultimul 50 de bani pe care mi l-ati luat, ca m-ati lasat in iunie 2011, fara nici un ban, NICI MACAR PENTRU UN COVRIG, >6. toti politistii care mi-au FURAT banii la perchezitii, sa imi restituie banii si sa faca puscarieeeeeeeeee..............RESTUL DE REVENDICARI pe lista ....la intalnirea....DE DUPA INDEPLINIREA CONDITIILOR MAI SUS STABILITE.,..

# unul din lumea cea mare date 14 March 2014 17:30 +11

,,domnule,,GENERAL rideti foarte inteligent!!!!!!!!cine dracului si pe ce merite v/o fi alegind???!!!!UNUL MAI BUN NICI CA SE PUTEA!!!

# obiectiva date 14 March 2014 17:35 +11

acest general cu mecla de mumie creponata........mortaciune !!!  

# obiectiva date 14 March 2014 17:33 +13

FOARTE SIMPLU.....NU SEMNATI !!! boul se leaga cu funia, omul se leaga cu semnatura !!! la urma urmei, ce este aceasta hotarare a CSM ul ??? CSM sta in loc de parlament ca sa fie aceasta hotarare izvor de drept ???? NU ! revoltati-va, rasculati-va, protestati , aparati-va interesele, daca NU vreti sa semnati ca boii si vacile angajamente ca pe vremea Securitatii.........daca mai aveti un mugur de coloana vertebrala......AVETI DREPTUL SA REFUZATI ! daca NU, NU ! hai sa lasam SRI ul sa fie si justitie, si parlament, si guvern !!! ROMANIA, STAT MILITIENESC !!!!!!

# obiectiva date 14 March 2014 19:27 +8

aceasta este o CAPCANA.........TOTI MAGISTRATII care au semnat declaratiile ca NU sunt angajati ai vreunui serviciu secret, nici colaboratori, nici informatori, vor putea fi ACUZATI DE FALS IN DECLARATII pe baza propriei lor semnaturi date in confomitate cu aceasta anomalie din regulament ! 

# E X T R A O D I N A R ! date 14 March 2014 19:21 +6

Deci, pana acum nu a exista aceasta imixtitudine!

# Valeriu Mangu date 14 March 2014 20:14 0

Articolul \"Despre institutia constitutionala a instructiei penale\" pe: http://ascunzisuri-constitutionale.eu

# obiectiva date 15 March 2014 07:55 +7

CE TIPAM EU DE 1 AN DE ZILE....Ştirile Care Contează BREAKING NEWS: CE ALTE NENOROCIRI NE MAI ADUCE ALIANŢA \"STRATEGICĂ\" CU AMERICA? ÎN MOD HALUCINANT, CONTRACTUL CU CHEVRON A AJUNS SĂ FIE CLASIFICAT CA OBIECTIV MILITAR!!! AMERICANII POT ADUCE ARMATA SĂ ÎȘI PROTEJEZE EXPLOATĂRILE DE GAZE DE ŞIST DIN ROMÂNIA!! ADICĂ SĂ PROTEJEZE PLANUL CRIMINAL DE DISTRUGERE A REZERVEI DE APĂ STRATEGICE A ROMÂNIEI. EVENTUAL MAI TÂRZIU, CÂND NOI O SĂ LOCUIM PE UN PÂNT PÂRJOLIT, PRIN ACEST PARTENERIAT VOM PUTEA CUMPĂRA APĂ POTABILĂ DE LA AMERICANI. TOATĂ PÂNZA FREATICĂ DE PE TERITORIUL ROMÂNIEI ESTE O CHESTIUNE CE PRIVEŞTE SIGURANŢA NAŢIONALĂ. MULŢI ROMÂNI INCĂ NU ÎNŢELEG ACEST FAPT ESENŢIAL, IAR MAFIA POLITICĂ ACTUALĂ A VÂNDUT ROMÂNIA STRĂINILOR ŞI ASASINILOR ECONOMICI.  ÎN LOC SĂ NE PĂZIM NOI APELE, O SĂ AJUNGEM SĂ NI LE PĂZEASCĂ ALŢII ŞI SĂ FACĂ CE VOR CU ELE? SĂ NI LE OTRĂVESCĂ SUB OCHII NOŞTRII ŞI SĂ NE ÎMPIEDICE SĂ LE SALVĂM??? Cristian Teodorescu Fondator Essential News Network

# VIKY date 15 March 2014 13:11 -11

ATENTIUNE MARE CATRE TOTI COLEGIII DA PA ACEST BLOG: PERSOANA CARE POSTEAZA CU NIKU OBIECTIVA ESTE O INFRACTOARE PENALA CARE A FURAT SI CAREI CORUPTA INFRACTOARE ORDINARA CARE LOCU EI ESTE LA PUSCARIE PE DELA DOISHPE ANI IN SUS CA A FURAT MULT PRIN CORUPTIE ORDINARA CARE ESTE EA SI DIN CAUZA IEI SI ALTOR CA EA TARA ASTA ESTE UNDE ESTE. NO MAI BAGATI IN SEAMA SI DESAVUATI TOT CE ZICE DANDUI DISLAICURI FARA NUMAR FARA NUMAR CA ASA SE VA PLICTISI SI SE VA DUCE SA IMPUTA ALTE SAITURI SI BLOGURI PANA CAND VA INTRA SA INFUNDE PUSCARIA DUPE MERIT SI SA I SE CONFISTE AVEREA NEMUNCITA ILEGALA SI SA SE DEA POPORULUI AMARAT VAI CAPU LUI CARE NE UITAM CU SPERANTA LA ANTENA 3 SA FIE CURAT IN TARA ASTA CA SA FIE BINE SA NU FIE RAU SI ACUM VEDEM CA DEFAPT DOMNUL BASESCU ARE DREPTATE SA SE LUPTE CU CORUPTI CA \"OBIECTIVA\" CA SE VEDE CU OCHIII LIBERI CA INPOTRIVA DOMNULUI BASESCU ESTE DECAT PROSTII SI CORUPTII SI NEBUNII SI CRETINIII PATRIEI.

# Avocatul31 date 15 March 2014 13:17 +2

Tu vorbesti ca un nebun sau ai ceva probe?

# VIKY date 15 March 2014 13:25 -12

PAI CITESTE SUS SI VEZI IN CE EXCREMENTE SE SCALDA \'OBIECTIVA\' CA SA DAT SINGURA IN FAPT DE CEA FACUT.

# obiectiva date 15 March 2014 15:08 +5

EXCREMENT ESTI TU, VITISOR........de INSCENARI nu ai auzit ??? de inscenari tip MISA, tip PDL, tip SRI, ca toti ai lui baSSescu sunt de la MISA si de la SRI !!! daca un MEDIC este cel mai CORUPT om din tara, atunci DA, sunt cea mai corupta din tara.....de ce NICI un politician NU  a fost condamnat la 12 ani de inchisoare cu executare, ci eu, un biet medic navetist !!! .....dar sa imi dea AVEREA obstinuta din MOSTENIRI inapoi....mostenire de la 4 DETINUTI POLITICI din anii `50 ! inclusiv cele 8 ha de PAMANT BUN ......ca a muurit in puscarie dupa 1 an pentrui ca era CHIABUR, cel de la care am mostenit, si a luptat in WWI si WWII !!!!!! tu esti ARGUS, de fapt, si TI-E FRICA SA SPUI CA LISTA DE REVENDICARI TI-E IMPOSIBIL DE REALIZAT ! hai, sictir in cimitir !

# obiectiva date 15 March 2014 15:12 +3

@avocatul31....probe la infectiunea asta ceri tu ??? astia mananca doar rahat cu vidanja !

# obiectiva excrement date 15 March 2014 13:55 -12

ha!ha!ha! ce v/am mai pacalit ca eu nu am furat asa mult cum se spune dar procurorii lui Basescu m/au aruncat in spatele gratiilor in 2005 si dupa 6 ani cand am iesit de la Targsor eram saraca lipita pamantului si de aia tip eu ca proasta si degeaba ca nu ma baga nimeni in seama.si acum sunt eliberata conditionat si altceva nu pot sa fac decat sa mananc fecale pe Luju.Ha! hai ca v/am pacalit dar ma urmaresc serviciile secrete cu medicii lor sa ma bage la balamuc.Hai pa!

# Avocatul31 date 15 March 2014 14:56 +5

Este stilul de curvă penală a subconstientului Oanei Hăineală,o băsistă stagiară la băse. cum este si udrea,marionetă pe care dacă nu ar fi impotent si gay basescu ar linisti-o,asa scrie si ea,mircea tată esti băsist prost ca noaptea.

# obiectiva date 15 March 2014 15:11 +4

asta care o face pe obiectiva excrement.....sa te astepti sa mori in mine !!! NU MA DERANJEAZA.....sunt ABSOLUT MANDRA ca am reusit sa ii imbolnavesc de nervi pe toti aia ai lu` baSSe........si, in final, tot am sa il termin si pe el........

# obiectiva date 15 March 2014 15:15 +4

@Argus, astept raspuns la lista mea de revendicari, si apoi, mai vorbim !!! DEADLINE, pana la ora 16 , azi ! dar nu mai trimie la inaintare nici pe vidanja vitisor, nici pe medic sri, nici pe medic, nici pe nimeni....FII BARBAT, CE DRACU` !!!!!

# obiectiva date 15 March 2014 15:17 +3

lansez ULTIMUL AVERTISMENT........baSSescu a luat banii si de la chevron, si de la gazprom, cand incepe WWIII ne lasa cu ochii in soare si se cara in honolulu..........asa ca , stati cu ochii pe el !

# unul din lumea cea mare date 15 March 2014 23:23 0

pentru obiectiva//n/ajunge!!!!!

# obiectiva date 16 March 2014 05:57 0

sa nici nu ajunga............ii prevad un sfarsit de tip mussolini, desi l-am blestemat sa aiba soarta romanovilor..........da` e bun si asa !!! 

# obiectiva date 16 March 2014 06:05 0

asa incepe ORICE razboi mondial.....de ce NU il gonesc pe SOROS cand viziteaza ukraina sau RO sau statele africane ??? INAMICUL nu este evreul, ci SIONISTUL........With the beating of the head of Hatzalah’s local branch in Kiev and an earlier attack on a synagogue, many from the Jewish minority tell RT they feel they will be forced to leave the country, where the far-right is capitalizing on the turmoil. Unknown men have beaten up the leader of a Kiev Jewish movement, hitting him with bats and shouting anti-Semitic slogans, just a month after a rabbi addressed crowds on Square of independence, calling for peace. The rabbi, Hillel Cohen, was attacked Thursday in the street by two men, who “struck him in the leg, shouting anti-Semitic slurs,\" the rabbi’s wife told Reuters. Then, the two ran off in a car.

# obiectiva date 16 March 2014 06:09 +1

nemultumitului i se ia darul.......numai cateva luni au trecut de cand comunitatea evreiasca din ukraina se plangea de faptul ca RO va fi `pedepsita` ca nu recunoaste holocaustul in genunchi, ca nu isi pune cenusa in cap, pana se face musuroi, etc..... si nu vor face congresul mondial aici.....vaaaai, ce plang !!!

# Avocat 31 vax date 15 March 2014 15:21 -11

Si ce faci dupa ULTIMUL AVERTISMENT ? Te tai cu lama ?! :P :P Taie-te, du-te-n pustiu de bezmetica , dar taie-te ca lumea, cum trebuie, in lung si-n lat...In diagonala...Iar nu ti-ai luat medicamentele, panaramo...

# obiectiva date 15 March 2014 15:23 -11

ce fac dupa ultimul avertisment ??? ASTEPT ARMATA ELIBERATOARE RUSA ! atat ! ASTEPT !!!

# obiectiva date 15 March 2014 15:24 +2

asa, asa, turbati de draci, dragi baSSisti!!! SE REFLECTA DRACII PE CARE II AVETI, in scris !!! dar aveti grija sa nu muscati pe nimeni, ca veti fi IMPUSCATI ! ca orice caine turbat, impreuna cu JAVRA ORDINARA !

# Medicul date 15 March 2014 15:30 -7

Lasati-o in pace pe paranoica asta, care crede ca este 2 - ea si unul cu minte ioc dintr-o lume a lui. Este o bolnava psihic, scapata de la balamuc, care incearca sa faca pe extremista pe site-ul asta.Este o emitatoare de elucrubatii care depaseste toate cretinismele scrise de postacii profesionisti.Bezmetica nu are nici o legatura cu realitatea si crede ca toata lumea este lunatica, ca ea. Isi cauta sustinatori printre cei de-o seama cu ea, biata fiinta. Compatimiti-o. Ignorati-o.

# obiectiva date 15 March 2014 15:35 +1

NU sunt paranoica deloc.....uite, ca Argus e o chestie BLEAGA, a trimis medicul la inaintare...NU ESTI BARBAT, ARGUS, esti un impotent !!!!! 

# obiectiva date 15 March 2014 15:38 +1

e ora 15.37.....mai ai 23 de minute pana la deadline....hai, fa un efort si FII BARBAT....ia niste viagra daca e asa de greu !!! NU FI CARPA !

# Argusz date 15 March 2014 15:50 -11

A facut Udrea un dus,acum este ca nouă,esti mai bună ca ea?

# obiectiva date 15 March 2014 15:53 +2

udrea e protestatar, vad , azi, e maidaneza !!! nu raspunzi la revendicari cu o intrebare !!! INCA 7 MINUTE !

# obiectiva date 15 March 2014 15:57 +2

3 minute......

# obiectiva date 15 March 2014 15:59 +2

1 minut..

# obiectiva date 15 March 2014 16:01 +4

GATA, deadline !!!! Argus s-a dovedit a fi o simpla carpa........nu poate face nimic....NU imi poate SATISFACE nici o revendicare !!! asa ca, ADIO ! du-te la proteste cu udrea pe maidan.....da` vezi sa o despaduchezi si deparazitezi inainte !!!!!!

# obiectiva date 15 March 2014 16:02 -6

Gata !!! O sug de peste 2 minute....!!!!!!!!!

# obiectiva date 15 March 2014 16:04 +2

acu` te ascunzi dupa nick ul meu.....Argus.......clona de la la ora 16.02, vezi ca ai postat DUPA 1 minut de la postarea mea........de aceea, cand PUTIN va debarca in RO.........va cuceri RO fara a folosi UN SINGUR GLONTE......

# obiectiva date 15 March 2014 16:09 +4

si, TIPIC, numai carpele impotente au aceste vise si exprimari.....in mediul online........tipic.......offfffffff....sa va temeti voi de o biata femeie............VAI DE CAPUL VOSTRU ......

# Argusz date 15 March 2014 16:10 -8

Dacă mă iubesti,intră tu obiectivo în post,există si UE nu doar MUE

# TITULESCU date 15 March 2014 19:53 +6

VIKY ESTI DE LA ,,SECU\'\', DE UNDE STI TU CINE E ,,OBIECTIVA\'\' POTI VERIFICA de pe al cui calculator vine comentariu ? In ROMANIA oricine pote FI STRIVIT ,, IN NUMELE LEGII\'\' DAR CINE CONDAMNA OAMENII IN ROMANIA N-ARE NICIO SANSA IN FATA LUI DUMNEZEU CA E MARE LUCRU CA DUMNEZEU SA TE IUBEASCA CAT SA-TI DEA SI SUFLET NU NUMAI CHIP DE OM SI ATAT cum le-a dat unora a caror profesie o desconsidera BIBLIA . IN ROMANIA ARSENIE BOCA A FOST TRIMIS IN INCHISOARE de judecatori si presupun ca si aia credeau ca ei fac dreptate mai stie cineva cum ii cheama dar ARSENIE BOCA E IN INIMA ROMANIEI ,ATAT DE JOS A FOST si a ramans ACTUL DE JUSTITIE IN ROMANIA. Asa ca scuteste-ne cu cine e ,,Obiectiva\'\'.

# obiectiva date 16 March 2014 05:49 +4

@Titulescu, esti un adevarat gentleman........cinste parintilor tai , mai ales mamei tale............rara avis barbatii ca tine, cel putin in RO !!! in alte state nu ma exprim.......DAR, din cate am vazut eu pe publicatiile online straine, cele engleze, franceze, italiene, spaniole, portugheze, etc....in nici o tara din lume NU se injura lumea online asa cum se injura  vorbitorii de  limba romana, in nici o tara din lume  FEMEILE nu sunt atacate in acest mod ca in RO  !!! lu` dementu` de argus nici nu ii mai raspund...........imi pastrez energiile !!! 

# XYZ date 15 March 2014 22:06 -1

Pot verifica eu, Unule /........./........./.......Incetati cu idoteniile de 2 bani.

# Dan date 16 March 2014 03:34 +5

Numai anumite au nevoie de certificate orniss pentru citirea inscrisurilor clasificate. Alte persoane le pot vedea si fara.

# Catalin date 18 March 2014 21:47 0

Nu este imixtiune impotriva entiatii infiinata legal de dl. Bota printr-o hotarare judecatoreasca definitiva si neatacata conform art 129 din Constitutie, dar este imixtiune numai in actul de justitie ca asa vor ei sa nu-i urmareasac S.R.I. insa cine se poate impotrivi cand exista plangeri temeinic justificatre impotriva unor magistrati din sistem si astfel sa combata orice sustinere de acest gen. Asa da democratie,... fixata pe temeiul art 2 alin.2 din Constitutie si contrar art 1 alin.3 si 5 din Constitutie insa nimeni nu se autosesizeraza . despre ce democratie vorbiti ?...

# Smitha606 date 8 May 2014 06:52 0

Regards for helping out, superb information. dbkedggdddbadeeg

# Pharmg469 date 8 May 2014 20:53 0

Very nice site! [url=http://apxoiey2.com/qovot/2.html]cheap goods[/url]

# Pharmc652 date 8 May 2014 20:54 0

Very nice site! cheap goods http://apxoiey2.com/qovot/4.html

# Pharmd285 date 10 May 2014 04:09 0

Very nice site! cheap goods

# Pharmf558 date 10 May 2014 04:12 0

Very nice site! [url=http://oieypxa2.com/kyao******/2.html]cheap goods[/url]

# Pharmd591 date 10 May 2014 04:14 0

Very nice site! cheap goods http://oieypxa2.com/kyao******/4.html

# Pharmd939 date 10 May 2014 04:14 0

Very nice site!

# Pharmb302 date 11 May 2014 10:20 0

Very nice site! cheap goods

# Pharmd774 date 11 May 2014 10:21 0

Very nice site! [url=http://opeyixa2.com/qovqyo/2.html]cheap goods[/url]

# Pharmg766 date 11 May 2014 10:21 0

Very nice site! cheap goods http://opeyixa2.com/qovqyo/4.html

# Pharme996 date 11 May 2014 10:22 0

Very nice site!

# Pharmd393 date 12 May 2014 16:45 0

Very nice site! cheap goods

# Pharmb212 date 12 May 2014 16:50 0

Very nice site! [url=http://oixapey2.com/aqsror/2.html]cheap goods[/url]

# Pharmf490 date 12 May 2014 16:52 0

Very nice site! cheap goods http://oixapey2.com/aqsror/4.html

# Pharmg840 date 12 May 2014 16:53 0

Very nice site!

# Pharme345 date 13 May 2014 23:34 0

Very nice site! [url=http://ypxoiea2.com/qyaokq/2.html]cheap goods[/url]

# Pharma116 date 13 May 2014 23:35 0

Very nice site! cheap goods http://ypxoiea2.com/qyaokq/4.html

# Pharmd184 date 13 May 2014 23:38 0

Very nice site!

# Pharmg195 date 16 May 2014 15:46 0

Very nice site! cheap goods http://aixypeo2.com/ayaoka/4.html

# Pharmf398 date 16 May 2014 15:46 0

Very nice site!

# Pharmb519 date 16 May 2014 18:39 0

Very nice site! cheap goods

# Pharmg9 date 16 May 2014 18:41 0

Very nice site! [url=http://aixypeo2.com/ayaoka/2.html]cheap goods[/url]

# Pharmb402 date 16 May 2014 18:42 0

Very nice site!

# Pharmk264 date 23 August 2016 19:45 0

Very nice site! cheap goods

# Pharmc860 date 23 August 2016 19:47 0

Very nice site! [url=http://oixapey2.com/rqtoxs/2.html]cheap goods[/url]

# Pharme927 date 24 August 2016 01:51 0

Very nice site! cheap goods

# Pharma267 date 24 August 2016 01:52 0

Very nice site! [url=http://oixapey2.com/rqtoxs/2.html]cheap goods[/url]

# Pharma698 date 24 August 2016 01:53 0

Very nice site! cheap goods http://oixapey2.com/rqtoxs/4.html

# Pharmb153 date 24 August 2016 01:53 0

Very nice site!

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 26.07.2024 – Judecatoarea Blanariu a primit reject. CSM a facut curat dupa procurorul Gherman

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva