DULCEA LIMBA DE LEMN – Inspectia Judiciara a CSM a fost data pe spate de cum conduce membra CSM Livia Stanciu Inalta Curte: "O caracteristica managementului actualului presedinte este concretizata de preocuparea pentru exercitarea unui management colegial, prin valorificarea abilitatilor tuturor presedintilor de sectie si implicarea acestora in prezentarea informatiilor si identificarea strategiilor optime" (Raportul)
Laude peste laude la adresa presedintei Inaltei Curti de Casatie si Justitie, judecatoarea Livia Stanciu (foto), din partea Inspectiei Judiciare. Care nu miros deloc bine tinand cont ca Stanciu e membra a CSM, iar Inspectia face parte din aceeasi institutie oricata "independenta" pretinde ca ar avea... Modul in care Livia Stanciu conduce instanta suprema aproape ca este ridicat in slavi intr-un raport al Inspectiei Judiciare, condusa de Rica Vasiliu Cravelos, facut public de CSM in urma cu cateva zile. Este vorba despre "Raportul privind eficienta manageriala si modul de indeplinire a atributiilor de conducere ce decurg din legi si regulamente pentru asigurarea bunei functionari a instantei, a calitatii corespunzatoare a serviciului de catre judecatorii cu functii de conducere la Inalta Curte de Casatie si Justitie", raport intocmit in uram controlului dispus prin Hotararea nr.465/23.06.2011 a Sectiei pentru judecatori a CSM.
Potrivit Inspectiei Judiciare, verificarile s-au desfasurat in perioada 16 ianuarie 2012 – 6 februarie 2012 si au avut ca scop verificarea si evaluarea modului de indeplinire a atributiilor manageriale de catre persoanele cu functii de conducere, sub aspectul activitatilor de organizare, coordonare, administrare si control: "Procedura de efectuare a controlului s-a concretizat in verificarea documentelor si a evidentelor instantei, constatari personale ale inspectorilor in urma verificarilor directe, interviuri realizate cu personalul instantei si analiza rapoartelor de activitate pe anii 2009, 2010 si 2011, a referatelor si datelor statistice, urmarindu-se identificarea dificultatilor ivite in organizarea si functionarea instantei, remedierea deficientelor si eficientizarea activitatii de administrare a instantei". Concluzia principala a fost aceea ca "desi situata la varful sistemului judiciar roman, Inalta Curte de Casatie si Justitie a functionat in mod constant sub imperiul unor constrangeri de natura materiala si al existentei unor resurse umane insuficiente".
Raportul contine, asa cum spuneam, o serie de aprecieri la adresa managementului presedintei Inaltei Curti, judecatoarea Livia Stanciu. Iata in continuare fragmente din raportul Inspectiei Judiciare cu privire la mandatul actualei conduceri a ICCJ:
"Distinct, in perioada exercitarii mandatului de presedinte de catre doamna judecator ............, cu precadere in anul 2011, s-a impus o reactie adecvata si imediata a Inaltei Curti fata de recomandarile in termeni aproape imperativi din rapoartele elaborate in cadrul Mecanismului de cooperare si verificare care vizau imbunatatirea practicii judiciare si a managementului cauzelor, accelerarea cauzelor de coruptie la nivel inalt si cresterea capacitatii instantei supreme de a solutiona cauzele de coruptie la nivel inalt, pentru a se evita implinirea termenelor de prescriptie a raspunderii penale.
Pentru a raspunde acestui obiectiv in timp relativ scurt a fost necesara adoptarea unor masuri organizatorice exceptionale, constand in identificarea unor spatii suplimentare in vederea desfasurarii sedintelor de judecata ale Sectiei penale in cauzele de mare coruptie, elaborarea unei programari riguroase a sedintelor de judecata ale completelor Sectiei penale pentru alocarea unui numar cat mai mare de termene si scurtarea duratei termenelor acordate in respectivele cauze, stabilirea unor calendare estimative ale procedurilor de judecata in toate cauzele de coruptie la nivel inalt si, implicit, monitorizarea termenelor de prescriptie a raspunderii penale.
Eficienta masurilor de management adoptate de conducerea instantei supreme a fost constatata in Raportul intermediar privind progresele realizate de Romania in cadrul Mecanismului de cooperare si verificare elaborat de Comisie in luna februarie 2012, in cuprinsul caruia se retine ca in cadrul instantei supreme a fost accelerata derularea proceselor privind cazurile de coruptie la nivel inalt, cu consecinta pe termen lung a rationalizarii procedurilor judiciare si a adoptarii unor hotarari judecatoresti definitive pronuntate fara intarzieri. In sens pozitiv sub aspectul utilitatii pentru practicieni au fost retinute si recomandarile privind stabilirea pedepselor in cazul anumitor infractiuni de coruptie, document elaborat de catre Inalta Curte de Casatie si Justitie si pus la dispozitia instantelor de judecata".
"Comunicarea si comportamentul conducerii instantei cu judecatorii si personalul auxiliar, procurorii, justitiabilii si ceilalti participanti la proces si alte institutii
In cadrul instantei exista o buna comunicare, toate conducerile administrative manifestand disponibilitate si deschidere spre dialog si un permanent schimb de idei cu judecatorii atat pe aspecte ce tin de aplicarea legii si de aparitia unor acte normative, cat si sub aspectul modului intern de organizare a activitatii.
O caracteristica managementului actualului presedinte este concretizata de preocuparea pentru exercitarea unui management colegial, prin valorificarea abilitatilor tuturor presedintilor de sectie si implicarea acestora in prezentarea informatiilor si identificarea strategiilor optime.
Adoptarea deciziilor in cadrul sectiilor Inaltei Curti de Casatie si Justitie se realizeaza dupa consultarea personalului, fiind avute in vedere propunerile tuturor persoanelor implicate, astfel incat masurile adoptate sa raspunda necesitatilor fiecarei sectii.
Transparenta actului decizional, ce este bazat pe incredere si coeziune, reflecta o buna comunicare la nivelul intregului personal, raporturile dintre conducerea fiecarei sectii, judecatori, magistrati-asistenti si personalul auxiliar fiind caracterizate prin respect reciproc si colegialitate.
Intrucat organizarea instantei ca serviciu public presupune si contactul direct cu publicul, prin desemnarea persoanelor care desfasoara astfel de relatii s-au asigurat conditii pentru ca raporturile cu justitiabilii sa fie guvernate de transparenta si impartialitate.
In ceea ce priveste comunicarea cu justitiabilii, sunt notabile eforturile depuse pentru a preintampina eventualele disfunctionalitati in desfasurarea activitatii, astfel incat, in pofida insuficientei resurselor umane si materiale, atat activitatea de judecata, cat si activitatea de relationare cu publicul sa se poata desfasura in conditii normale.
In plan inter-institutional, s-a constatat ca instanta suprema a organizat intalniri in vederea derularii unor bune relatii de colaborare cu institutiile si autoritatile implicate in administrarea actului de justitie".
"Organizarea si functionarea instantei ca serviciu public
Verificarile efectuate prin sondaj au relevat faptul ca la nivelul tuturor sectiilor sunt respectate dispozitiile Regulamentului de ordine interioara al instantelor judecatoresti privind repartizarea aleatorie a cauzelor, modificarile intervenite in compunerea completelor de judecata sau in ceea ce priveste parametrii de distribuire stabiliti, fiind realizate din motive obiective si cu respectarea dispozitiilor regulamentare.
S-a constatat ca, in cadrul fiecarei sectii, repartizarea cauzelor pe complete este echilibrata din punct de vedere al numarului de dosare nou intrate, fapt ce poate fi constatat pornind de la analiza datelor statistice constituite la nivelul sectiilor.
In ceea ce priveste modul de exercitare a atributiilor de serviciu de catre personalul auxiliar, nu au fost constatate disfunctionalitati in desfasurarea activitatii, atributiile fiind indeplinite potrivit dispozitiilor regulamentare si sarcinilor specifice stabilite in fisele de post.
In vederea eficientizarii activitatii, la nivelul fiecarei sectii, incepand cu anul 2010, au fost luate masuri in vederea distribuirii echilibrate a sarcinilor si responsabilizarii personalului auxiliar de specialitate".
"Solutionarea cauzelor in termene rezonabile
La nivelul fiecarei sectii au fost adoptate masuri specifice, de natura a asigura solutionarea cu celeritate a cauzelor, cum ar fi: instituirea unui sistem de organizare a compartimentelor instantei cu atributii premergatoare sedintei de judecata, care sa permita luarea tuturor masurilor necesare in vederea pregatirii judecatii, astfel incat dosarele sa poata fi judecate la termenele stabilite; configurarea unui tip de termen care presupune un interval de distribuire mai mic pentru dosarele in care se impune o noua repartizare aleatorie urmare a admiterii unui incident procedural care se refera la toti membrii completului de judecata; preschimbarea din oficiu a primului termen de judecata in dosarele avand o durata considerabila a procedurii; identificarea unor spatii suplimentare si incheierea a doua protocoale privind desfasurarea temporara a unor sedinte de judecata ale Sectiei penale; alocarea unor termene scurte in dosarele avand ca obiect infractiuni de mare coruptie, masura care a presupus un efort considerabil din partea colectivului sectiei".
"Resurse materiale
Cladirea in care isi desfasoara activitatea instanta suprema este necorespunzatoare pentru administrarea in conditii eficiente a actului de justitie, precum si pentru asigurarea unor conditii decente de munca pentru personalul instantei.
Sediul preluat de Inalta Curte de Casatie si Justitie in anul 1999 a devenit neincapator, numarul de birouri fiind insuficient, spatiul destinat arhivelor fiind necorespunzator, iar numarul salilor de sedinta este cu mult sub necesarul instantei. Spatiul insuficient a condus la situatia in care exista birouri si arhive pe holurile cladirii, in oficii ori in sala de consiliu, iar o parte dintre fisetele personalului se afla de asemenea, pe holuri.
Verificarile efectuate au relevat faptul ca toate sectiile Inaltei Curti de Casatie si Justitie au alocate spatii care s-au dovedit insuficiente si improprii desfasurarii activitatii la nivelul celei mai inalte jurisdictii a Statului Roman, raportat la normativul reglementat potrivit art. 2 din H.G. nr. 866/1996. (...) De asemenea, prin implicarea personala a conducerii Inaltei Curti au fost identificate solutii cu caracter exceptional ce au asigurat desfasurarea sedintelor de judecata in materie penala, astfel incat sa fie respectat criteriul de celeritate si obiectivele stabilite in Mecanismul de cooperare si verificare, concretizate in incheierea cu Tribunalul Bucuresti si Curtea Militara de Apel a unor protocoale pentru desfasurarea temporara a unor sedinte de judecata in materie penala. (...) si cu privire la resursele materiale apreciem ca puterea executiva trebuie sa rezolve problema alocarii unui sediu corespunzator in care sa functioneze Inalta Curte de Casatie si Justitie, in concordanta cu insemnatatea pe care o are instanta suprema in sistemul judiciar national si rolul constitutional al acesteia de interpretare si aplicare unitara a legii, precum si in considerarea relatiilor internationale desfasurate la nivelul inaltei Curti de Casatie si Justitie".
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# Goe
2 June 2013 14:00
+15
# unul din lumea cea mare
2 June 2013 14:03
+13
# balbeck
2 June 2013 14:28
-12
# balbeck
2 June 2013 20:51
-4
# VIKY
2 June 2013 16:20
+13
# unul din lumea cea mare
2 June 2013 17:36
+4
# clau
3 June 2013 10:47
+1
# In ciurda vacile se ling deseori
2 June 2013 17:15
+6
# mitica
2 June 2013 19:32
+9
# ARLECHIN
2 June 2013 22:52
+7
# ADEVARUL
3 June 2013 02:13
+6
# EUROPA NU-I MAI SUPORTA!
3 June 2013 08:06
-7
# unul din lumea cea mare
3 June 2013 10:50
+1