21 July 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

GIRBOVAN ISI PUNE SECURISTII IN CAP – Presedinta UNJR, judecatoarea Dana Girbovan catalogheaza drept „fireasca” si de „bun simt” Decizia CCR care a spart „Binomul SRI-DNA”: „Situatia actuala a fost cauzata de faptul ca, in loc sa se respecte prevederile legale si constitutionale, s-au ales cai ocolite – cum ar fi decizii secrete ale CSAT – si improvizatii juridice, care au permis SRI-ul sa faca interceptari in dosare penale, desi legea ii interzice expres sa faca 'acte de cercetare penala'”

Scris de: George TARATA | pdf | print

10 March 2016 13:39
Vizualizari: 3922

Judecatoarea Dana Girbovan (foto) de la Curtea de Apel Cluj, presedinta Uniunii Nationale a Judecatorilor din Romania, considera „fireasca” si de un „banal bun simt” decizia CCR care a scos SRI din anchetele penale si a spart astfel „Binomul SRI-DNA”. Dana Girbovan precizeaza ca judecatorii Curtii Constitutionale nu au facut altceva decat sa confirme jurisprudenta CCR si CEDO in ceea ce priveste garantarea drepturilor fundamentale ale omului.


Intr-o postare pe Facebook de joi, 10 martie 2016, Girbovan acuza ca situatia actuala in care s-a ajuns a fost cauzata de nerespectarea prevederilor legale si constitutionale, in conditiile in care s-a apelat la fel de fel de improvizatii juridice precum decizii secrete ale CSAT care au permis SRI sa faca acte de cercetare penala. De asemenea, sefa UNJR subliniaza ca este halucinant modul in care jurnalisti si politicieni manipuleaza opinia publica si incearca sa inoculeze ideea ca CCR a aruncat in aer Justitia. In acest sens, Dana Girbovan tine sa precizeze ca implicarea SRI in Justitie prin decizii secrete ale unei structuri militarizata a fost o situatie anormala si nesanatoasa.

Iata postarea judecatoarei Dana Girbovan:

Decizia prin care CCR a declarat neconstitutional textul prin care procurorii puteau delega executarea mandatelor tehnice 'altor organe ale statului', in speta SRI, este una fireasca, de un banal bun simt juridic. Motivarea acestei decizii nu face altceva decat sa confirme jurisprudenta constanta a CCR si CEDO in stabilirea standardelor minimale de garantare a drepturilor fundamentale.

Situatia actuala a fost cauzata de faptul ca, in loc sa se respecte prevederile legale si constitutionale, s-au ales cai ocolite – cum ar fi decizii secrete ale CSAT – si improvizatii juridice, care au permis SRI-ul sa faca interceptari in dosare penale, desi legea ii interzice expres sa faca 'acte de cercetare penala'.

Aceasta lipsa de claritate si predictibilitate a fost cauza neconstitutionalitatii acelui text din lege.

Justitia se face in numele legii, iar legea fundamentala este Constitutia. Cine vine si sustine direct sau indirect ca, fie si in numele unui ideal nobil ca lupta anticoruptie, este in regula sa incalci Constitutia submineaza de fapt justitia si statul de drept. Justitia nu se poate face incalcand Constitutia si drepturile fundamentale ale cetatenilor.

Este de-a dreptul halucinant sa vezi jurnalisti si oameni politici care manipuleaza opinia publica, panicand populatia, afirmand ca toata justitia sare in aer din cauza acestei decizii a CCR. Acestia se pare ca vor infaptuirea justitiei perpetuand o practica neconstitutionala, ceea ce este o contradictie in termeni. Este ca si cum ai spune ca lupti sa stingi focul, aruncand si mai multa benzina pe el.

Dintre toate criticile aduse Curtii Constitutionale, unele de o virulenta absolut socanta, nici una, dar absolute nici una nu se intemeiaza pe Constitutie sau lege. Nici unul din acesti acerbi critici nu a adus un singur argument prin care sa explice de ce respectivele prevederi ar fi fost intr-adevar in acord cu Constitutia sau care din argumentele Curtii ar fi fost eronate.

Trebuie observat ca tocmai cei care si-au facut o cariera politica si jurnalistica din a spune ca sprijina lupta anticoruptie si statul de drept ori justitia acum critica aceasta decizie a Curtii Constitutionale, acuzand ca SRI nu mai poate face aceste interceptari in dosare panele, iar procurorii nu au tehnica sa o faca. Nu pot sa nu remarc ipocrizia acestor persoane si dublul standard pe care-l folosesc.

Dincolo de precedentul incredibil de periculos generat de o astfel de deformare a valorilor, o minima onestitate a acestora ar trebui sa ii indemne sa reflecte la cauzele care au condus la situatia de azi.

Vad ca se discuta abia ACUM cat costa echipamentele de interceptare, dar noul Cod de Procedura Penala a dat acest atribut procurorului nu de azi, ci din momentul intrarii sale in vigoare. In acel moment, prin vointa legiuitorului, cel ce trebuia sa faca interceptarile era procurorul.

Articolul 142, alineatul 1 din Codul de Procedura Penala, spune ca 'procurorul pune in executare supravegherea tehnica'. Teza a doua a acelui text lasa optiunea procurorului sa 'poata' dispune ca supraveghere tehnica sa fie efectuată de organul de cercetare penala sau de lucratori specializati din cadrul politiei ori de alte organe specializate ale statului.

Potrivit legii, asadar, procurorul este cel care are deplina libertate in a pune in executare el insusi mandatul sau a 'putea' delega aceasta atributie.

Procurorul 'poate', spune legea, sa delege.

In realitate, procurorul 'trebuie' sau 'nu are de ales' decat sa delege aceste mandate SRI-ului, deoarece acest serviciu secret este singurul organ care detine aparatura de interceptare.

Cu alte cuvinte, desi legea a intrat in vigoarea, nu au fost asigurate si resursele pentru aplicarea ei.

Cei care vin acum si striga ca numai SRI are aceasta tehnica, au stiut acest lucru tot timpul si au tacut in toata aceasta perioada.

Ce platim azi este ipocrizia tuturor celor care au tacut atata timp si au acceptat ca lucrurile sa se faca gresit si in afara Constitutiei.

Aceasta situatie trebuie sa fie un semnal de alarma pentru toti preocupati de domeniul justitiei, sa inteleaga ca in justitie nu exista 'scurtaturi' cand vine vorba de lege. Pentru a avea o justitie sanatoasa, functionala, care sa dainuie in timp TOTUL trebuie facut in limitele legii. Orice pretext invocat, chiar si nobil, pentru a sari peste lege ori a pasi in afara ei, submineaza actul de justitie pe termen lung, exact cum s-a intamplat acum.

Era de datoria Guvernului sa se asigure nu acum, ci in momentul in care acest text a intrat in vigoare, ca procurorul are si dotarile tehnice sa puna in executare aceste mandate. Daca, asa cum era firesc in orice stat, aceasta obligatie ar fi fost indeplinita - repet, inainte de a intra codul in vigoare - decizia de azi a CCR nu prezenta importanta.

Grav este ca, in mod treptat si pe nesimtite, s-a acceptat ca obisnuinta lucrului nelegal facut sa bata legea. Mai grav este ca s-a acceptat acest lucru sub pretextul apararii justitiei.

Argumentul multora care spun ca deciziile secrete ale CSAT ar oferi cadrul legal SRI-ului sa faca aceste interceptari este gresit. Articolul 73 din Constitutie enumera in mod precis categoriile de legi: legi constitutionale, legi organice si legi ordinare. Nu exista in categoria de legi hotarari ale diverselor autoritati publice, ordine sau decizii secrete ale CSAT.

Implicarea SRI-ului in justitie prin decizii secrete ale unei structuri militarizate a fost una anormala si nesanatoasa pentru administrarea dreptatii.

Societatea, insa, s-a obisnuit cu anormalul iar o readucere la normalitate socheaza, sperie, ba chiar creaza panica si isterie.

Din cauza acestor reactii irationale adevaratii vinovati nu se mai vad sau sunt ignorati, aruncandu-se in schimb cu pietre in cei care nu fac altceva decat sa arate normalitatea si sa apere legea.

Cine doreste sa caute vinovati pentru aceasta situatie trebuie sa-i caute in alta parte decat la Curtea Constitutionala.

Ceea ce este important cu adevarat in acest moment este sa ne oprim putin, sa incercam sa fim rationali si sa tragem invataminte din aceasta lectie.

Actuala situatie trebuie vazuta ca o oportunitate de a face lucrurile corect si in cadrul prevazut de Constitutie. Impreuna, prin dezbateri publice sanatoase, putem gasi solutii legale de durata astfel incat pe viitor activitatea parchetelor sa nu mai fie bulversata de astfel de sincope.

Varianta cealalta este sa se saboteze in continuare, pe termen lung, justitia si lupta anticoruptie, afirmandu-se sau acceptandu-se ca acestea sa se faca incalcandu-se Constitutia.

Inchei nu inainte de a invita opinia publica sa nu se lase influentata de toti apocalipticii care prezic implozia justitiei, ci sa ia seama la si vocea specialistilor din drept. O cauza a actualei situatii este si faptul ca, in zgomotul si panica populara creata de cei care cred ca se pricep la justitie, subiecte importante nu s-au putut dezbate la timpul lor”.

Comentarii

# mulder, agentul mulder date 10 March 2016 13:57 +14

desi abuzul asta se savarseste de fix din anul 1945!!! nimeni nu a ridicat problema asta cu ncine savarseste ilegalitatile incepand cu anul 1992, macar - legea 14/1992 privind organizarea si functionareda sri - unde se arata negru pe alb ca aceasta institutie nu este autoritate care efectueaza cercetare penala. Desi Patriciu cistigase procesul impotriva sri pt o lacuna legislativa, in loc sa isi actualizeze legislatia si sa intre IN NORMALITATE - pentru ca nici Basescu nu a avut interes - nu s-a dorit o revenire la o stare de bun simt si normala. De aceea acum se intampla ca abuzul, in forma sa continua de minim 24 de ani, abuz pe care trebuia sa il preluam ca NORMAL, cand este INFIERAT ABUZUL, TOATA PRESA BINOMULUI, TOTI ASERVITII SISTEMULUI (cu macorvrei in frunte) AU SARIT CA ARSI CA NU SE MAI POATE SA SE LUCREZE "normal". Insa ar avea cineva curaj sa faca ancheta sa vada cine a inceput acest derapaj? sau avem autor necunoscut ca la revolutie - mortii s-au impuscat intre ei.... :-x

# Observator 001! date 10 March 2016 13:58 +16

Crima organizată, cu centrul executiv pe Binomul SRI-DNA, a primit o lovitură năucitoare. Nu trebuie lăsați să se trezească din năuceală. Următoarea lovitură? Decapitarea instituțională a „emblemelor” malefice sub care acționează Binomul! O va face Antiromânul perfect KWJ? Greu de crezut, Binomul este partea cea mai importantă a forței sale. Atunci, cine? NOI!!!

# Taranu de la Tara date 10 March 2016 14:01 +12

Pentru Doamna Presedinta, trei cuvinte. Felicitari! Sarut mana!

# Camp tactic date 10 March 2016 14:41 +8

Pentru Doamna Presedinta - va respect! Binomu a avuns sa sufoce economia reala. Ma gandesc numai cate bani pierd televiziunile oneste, platitoare de taxe. 

# Carcotas date 10 March 2016 17:14 +1

Foarte convenabil cum gaseste doamna explicatii. Da, asa este, politicienii nu sunt capabili sa sara peste umbra lor si peste umbra partidelor care-i coaguleaza. Dar intr-un stat democratic care se conduce dupa ideea de legalitate noi platim magistratii sa echilibreze accesele. Cum se face ca magistratii nu vad aceste deviatii? Cum se face ca exceptiile de neconstitutionalitate nu sunt ridicate din oficiu de tribunale? Mai mult, ca aproape toate exceptiile de neconstitutionalitate care au fost admise de CCR au primit intai din partea instantelor in fata carora s-au invocat de avocati concluzii de respingere? In exceptia despre care discutam in aceste zile Tribunalul Bucuresti a fost pe pozitii de respingere.

# alex date 10 March 2016 19:23 +2

ar mai fi intrebarea-cum de se cheama avocatul poporului, cita vreme exista multe exceptii de neconstitutionalitate admise, pe care Av Pop le-a considerat neintemeiate?

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 19.07.2024 – Judecator trimis la control psihiatric (Document)

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva