JUSTITIA ARE BANII ASIGURATI PE VIITORII TREI ANI - Guvernul a aprobat Memorandumul Monei Pivniceru „Pregatirea sistemului judiciar pentru intrarea in vigoare a noilor Coduri - Plan de masuri”. Instantele vor avea o suplimentare de 816 judecatori, din care 107 vor fi angajati pana la 1.02.2013. Impactul financiar pe 2013 – 2015 va fi de 652 milioane lei (Memorandumul)
Reusita remarcabila. Pentru prima data un ministru al Justitiei - care a trebuit sa-si dea demisia din functia de magistrat din cauza unor colegi nevrednici din CSM - demonstreaza ca face ceva cu adevarat important pentru sistem. Ministrul Mona Maria Pivniceru (foto) a muncit pe branci in ultimele saptamani si a elaborat un Memorandum intitulat „Pregatirea sistemului judiciar pentru intrarea in vigoare a noilor Coduri. Evaluarea situatiei actuale. Plan de masuri”, care sa prevada nevoile financiare, logistice si de resurse umane ale sistemului judiciar pe urmatorii trei ani. In sedinta de Guvern de miercuri 26 septembrie 2012, Guvernul Ponta a aprobat ad-literam Memorandumul sustinut de ministrul Mona Pivniceru. Aprobarea Memorandumului insemna ca deja bugetul sistemului judiciar este fixat pentru anul 2013, iar pentru sumele si schemele de personal prevazute pe perioada 2013 – 2015 nu va mai fi nevoie de nicio aprobare din partea Finantelor, sumele prevazute fiind ca si garantate. Aprobarea Memorandumului reprezinta prima asumare din partea unui guvern postdecembrist a angajamentului de a trata Justitia ca pe o prioritate, alocandu-i resursele financiare si de personal necesare traversarii unei perioade de mari transformari ce va fi marcata de intrarea in vigoare a noilor coduri.
Impactul financiar pe urmatorii trei ani se va ridica la 652.182.784 lei
Din totalul resurselor financiare necesare in perioada 2013-2015 pentru implementarea noilor Coduri, in suma totala de 652.182.784 lei, proportia pentru fiecare an de implementare este urmatoarea: 28,14% in anul 2013, 29,59% in anul 2014, 42,27% in anul 2015, detaliat pe categorii de cheltuieli. Aceste informatii sunt cuprinse in Memorandumul cu tema „Pregatirea sistemului judiciar pentru intrarea in vigoare a noilor Coduri. Evaluarea situatiei actuale. Plan de masuri”, prezentat de ministrul Justitiei, Mona Pivniceru in sedinta de Guvern de miercuri, 26 septembrie 2012. Acest document este extrem de complex, baza lui fiind constituita dintr-o analiza ampla care urmareste implementarea codurilor pe o perioada de trei ani cu referiri exacte la buget (alocarea bugetului necesar, in limitele impuse de noua reglementare), resurse umane (suplimentarea numarului de judecatori si personal auxiliar, potrivit estimarilor aferente unei aplicari etapizate a Noului Cod de procedura civila), infrastructura (asigurarea de birouri pentru magistratii si personalul auxiliar nou incadrat, camere de consiliu suplimentare, spatii pentru arhiva), echipamente IT (pentru personalul nou angajat), training (masurile pentru pregatirea profesionala a personalului din sistemul judiciar, in contextul noilor coduri, organizate astfel incat sa permita un interval de timp suficient intre momentul stabilirii datei de intrare a lor in vigoare si intrarea in vigoare efectiva, pentru asimilarea noilor reglementari). Masurile legislative corelative au fost prezentate la data de 20 septembrie 2012 conducerii celor doua camere ale Parlamentului si urmeaza sa fie adoptate in procedura de urgenta.
Nevoia de judecatori, pregnanta la marile curti de apel din tara
Conform situatiei asigurarii posturilor de judecatori, din anexa corespondenta reiese ca la Curtea de Apel Bucuresti e propusa angajarea, pana in trimestrul IV al anului 2013, a unui numar de 182 de judecatori si alti 11 in anii ulteriori, dintre care 12 numai la Tribunalul Bucuresti, la Judecatoria Sector 1 - 39, iar la judecatoria Sector 3 - 30 de noi judecatori. Pentru Judecatoria Cornetu e propusa alocarea unui numar de 9 posturi.
La Curtea de Apel Timisoara e nevoie de angajarea, pana la finele trimestrului IV 2013, a unui numar de 48 judecatori, dintre care 19 chiar la Curtea de Apel, iar 17 la Tribunalul Timis, iar pentru Tribunalul Arad e nevoie de o suplimentare de un judecator. La Curtea de Apel Cluj, spre exemplu, va fi nevoie de o suplimentare de 119 judecatori pentru instantele de pe raza acestei unitati jurisdictionale, Curtea de Apel Brasov are nevoie de angajarea a 7 judecatori pana la 1 februarie 2013, la Curtea de Apel Suceava de 11 judecatori, iar Tribunalul Satu Mare are nevoie de 16 noi judecatori pana in trimestrul IV 2013. Si exemplele de acest gen pot continua. Per total, e vorba de o suplimentare pe tara de 816 posturi judecatori, din care 107 sa fie angajati pana la 1.02.2013, 592 in trimestrul IV 2013 si 117 in anii ulteriori.
Cu toate lucrarile si amenajarile, spatiile necesare implementarii noilor coduri sunt doar partial realizate
In ce priveste lucrarile de constructie, reabilitare, amenajare si extindere a unor sedii de instante finantate din Proiectul Reforma a Ssitemului Judiciar, este de mentionat faptul ca desi unele dintre acestea intra in program, nu se realizeaza decat partial cerintele de spatiu impuse de coduri, cum ar fi Tribunalul Sibiu, unde termenul de finalizare a lucrarilor este aprilie 2014, Curtea de Apel Pitesti, care are termen de finalizare 20.12.2012, si sediul nou aflat in constructie pana in ianuarie 2014 al Palatului de Justitie Iasi - pentru Curtea de Apel si Tribunalul Iasi. De asemenea, noile lucrari care au fost deja finalizate dar nu asigura decat partial spatii pentru implementarea noilor coduri sunt Tribunalul Ialomita, Tribunalul Maramures, Judecatoria Viseu de Sus, Tribunalul Suceava.
Referitor la dinamica activitatii de probatiune cuprinsa in Anexa 9, statistica prezenta arata ca serviciile de probatiune lucreaza cu un grad de incarcare dublu fata de gradul de incarcare mediu al statelor cu care a fost realizat studiul comparat, iar pentru anul 2013, se estimeaza ca numarul de referate se va conserva in raport cu ultimii patru ani, iar cel de supravegheri va creste cu aproximativ 10 % fata de ultimele doua cresteri anuale. Pentru 2014 se estimeaza ca activitatea de probatiune va avea o crestere dubla fata de 2012, iar pentru 2015, se va inregistra o crestere cu 0,85 fata de 2014 al indicelui de crestere. De altfel, in Anexa 10 este detaliata situatia celor 42 de servicii de probatiune privind resursele umane, spatiile (suprafete), birouri, mobilier, echipamente IT, faxuri, masini, calculatoare personal existent, personal nou angajat, stagiile de formare, autovehicule, cam tot ce inseamna infrastructura si resursele instantelor din Romania pe 2012, si necesarul pentru urmatorii doi ani.
Conform documentului costurile suplimentare minime generate de intrarea in vigoare a codurilor conform documentului-analiza al MJ arata ca per total, in urmatorii ani 2013-2015, cheltuielile de personal se ridica la 65.798.277 lei, iar cheltuielile cu infrastructura, la 25.487.775 lei. Adaugand si alte tipuri de cheltuieli, sistemul va avea nevoie de un total de cheltuieli, pe perioada mentionata, estimat la 94.148.112 lei.
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# Mix 27 September 2012 00:04 +9
# Blaireau 27 September 2012 08:03 0
# jude 27 September 2012 10:12 +13
# gheorghe 27 September 2012 11:55 +1
# Predoiu, o rusine 27 September 2012 19:14 +6
# judecatu 27 September 2012 10:13 +7
# geo 27 September 2012 10:26 +9
# hop si eu 27 September 2012 12:25 -5
Citeza pe geo
# xxx 27 September 2012 11:23 0
# Care Coduri???????? 27 September 2012 19:17 +7
# SILE CAMATARU 27 September 2012 14:04 -1
# Nico 27 September 2012 19:42 +4