27 July 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

IOHANNIS II DA CU FLIT LUI DUMBRAVA – Presedintele refuza propunerea judecatorului Horatius Dumbrava ca politicienii sa fie sanctionati sau suspendati pentru declaratiile la adresa Justitiei: “Nu trebuie ca cineva care a incalcat independenta Justitiei sa-si piarda functia”. Iohannis a explicat de ce trebuie oprite scurgerile de informatii din dosarele parchetelor: “Am avut situatii si oamenii au fost declarati nevinovati. Impresiile create in public nu le mai ia nimeni inapoi”

Scris de: George TARATA | pdf | print

7 January 2015 13:00
Vizualizari: 4938

Judecatorului Horatius Dumbrava din CSM nu ii merge bine nici cu Klaus Iohannis presedinte. Dupa ce ani de zile a incercat sa il convinga pe fostul presedinte Traian Basescu sa verifice daca in randul magistratilor exista ofiteri ai serviciilor secrete, fiind refuzat de fiecare data, iata ca prima propunere pe care i-a facut-o noului presedinte Klaus Iohannis (foto 1) a fost si ea respinsa. Este vorba despre ideea, spunem noi aberanta, ca politicienii sa fie sanctionati sau suspendati din functie pentru declaratiile cu privire la care CSM constata ca au incalcat independenta Justitiei.


In sedinta de marti, 6 ianuarie 2015, cand a fost aleasa noua conducere a CSM, judecatorul Horatius Dumbrava (foto 2) i-a prezentat presedintelui Klaus Iohannis cateva dintre problemele cu care se confrunta Justitia. Prima este, in opinia lui Dumbrava, cea referitoare la atacurile impotriva Justitiei. In acest sens, Horatius Dumbrava a sustinut ca nu sunt de ajuns doar comunicatele prin care CSM constata ca politicienii au incalcat independenta Justitiei si a pretins ca este nevoie de un sistem de sanctionare concret. Mai exact, Horatius Dumbrava a declarat ca ar fi oportuna institituirea unor sanctiuni contraventionale sau chiar suspendarea ori demiterea politicienilor in cauza.

Iata ce i-a spus Horatius Dumbrava lui Klaus Iohannis la sedinta CSM:

Ma adresez dumneavoastra in ideea ca Romania lucrului bine facut trebuie sa aiba ecou si in Justitie, si de aceea va spun foarte pe scurt cateva probleme presante pe care, de altfel, si dumneavoastra si doamna presedinte Stanciu le-ati amintit si cu care se confrunta sistemul, si care au nevoie de o rezolvare concreta.

Prima problema: atacurile la adresa independentei Justitiei. Ele au crescut in 2014, potrivit cifrelor oficiale, cu 30%. Cererile de aparare a independentei Justitiei, ca si sesizarile din oficiu au crescut fata de anul 2013, ceea ce spune foarte multe. Represiunile asupra carora au fost supusi judecatorii si procurorii in anumite contexte, in anul 2014. Este necesar, si va solicit ferm sprijinul, ca Justitia sa aiba instrumentele necesare sa stopeze sau macar sa diminueze astfel de atacuri. Simplele comunicate de presa ale Consiliului Superior al Magistraturii nu ajuta. Ele, sigur, pot fi sanctiuni morale si ele, din fericire, sunt publicate in mass-media serioasa dar, si am mai spus acest lucru de mai multe ori, este nevoie sa avem un sistem de sanctionare concret. De la sanctiuni contraventionale, chiar interzicerea acelor politicieni sau inalti demnitari publici care ataca independenta Justitiei, dar hotararile CSM raman definitive, sa fie suspendati din functii sau sa fie obligati sa isi dea demisia sau sa fie demisi”.

Dumbrava nu a avut succes

Totusi, ideea lui Horatius Dumbrava nu este pe placul presedintelui Klasus Iohannis. Intr-un interviu acordat ziarului Adevarul, miercuri 7 ianuarie 2015, Iohannis a explicat ca nu se impun sanctiuni pentru politicieni, la fel cum nu se impune ca oamenii politici care incalca independenta Justitie sa isi piarda functia sau postul. Potrivit presedintelui, clasa politica trebuie sa ia insa foarte serios avertismentele CSM:

Eu nu cred ca trebuie sa avem sanctiuni pentru politicieni. Trebuie sa avem o clasa politica suficient de matura. Trebuie sa avem si o constientizare in rindul electoratului. Nu cred ca trebuie ca cineva care a incalcat independenta justitiei sa-si piarda functia sau postul. Cred ca CSM trebuie sa reactioneze imediat. Am avut chiar si in campanie cazuri concrete sanctionate de CSM. Trebuie sa mearga mai departe: CSM trebuie sa se exprime transant, iar clasa politica trebuie sa priveasca avertismentele foarte serios”.

Iohannis vrea sa opreasca scurgerea de informatii din dosarele de la parchete: “Riscam ca o avalansa de informatii dintr-un dosar publicul sa aiba impresia ca acela e vinovat. Am avut asemenea situatii si oamenii au fost declarati nevinovati. Or, impresiile acelea create in public nu le mai ia nimeni inapoi”

In acelasi interviu, Klaus Iohannis a explicat si declaratia sa privind scurgerea stenogramelor din dosare in presa. Presedintele a precizat ca nu s-a referit la jurnalisti in momentul in care a avertizat asupra practicilor de scurgere de informatii din dosare, ci doar a vrut sa atraga atentia asupra faptului ca Justitia nu trebuie facuta la televizor.

Iohannis a avertizat si asupra efectului pe care asemenea practici le au asupra celor vizati de anchetele procurorilor. Presedintele a amintit ca au existat situatii in care imaginea anumitor oameni a avut de suferit din cauza scurgerilor din dosare, chiar daca in final acestia au fost gasiti nevinovati:

M-am bazat si pe semnale venite din sistemul judiciar si din clasa politica, si o evaluare proprie. Cu totii ne dorim combaterea coruptiei, pedepsirea celor rai, dreptate. Pe de alta parte, trebuie sa vedem ca drepturi sunt si dincolo. Ce vreau sa atrag atentia e ca nu trebuie sa exageram, nu trebuie sa ajungem, la telejustitie. Justitia nu se face la TV sau in ziare. De la dreptul la informare pana la mutarea evaluarii faptei de la procuror la TV e cale lunga. Trebuie sa avem criterii clare si trebuie stabilite in sistem: cat si cum poate fi facut public. Altfel riscam ca o avalansa de informatii dintr-un dosar publicul sa aiba impresia ca acela e vinovat. Daca se constata ca nu avem aceste criterii, ele trebuie create. Justitia nu trebuie sa se transforme intr-un spectacol mediatic. E gresit. Am avut asemenea situatii si oamenii au fost declarati nevinovati. Or, impresiile acelea create in public nu le mai ia nimeni inapoi. Trebuie sa existe criterii foarte clare. Vom avea si informatie suficienta, dar si magistratii vor avea spatiul lor sa judece cu obiectivitate.

Eu am vrut sa trag un semnal de alarma, nu e treaba noastra sa intram in asemenea detalii. Atat a fost semnalul meu si cred ca a fost foarte clar receptat in sistem cel putin acesta e feedbackul pe care l-am primit. Nu m-am referit la jurnalist, absolut deloc. Doar ca trebuie sa evitam sa facem un circ mediatic dintr-o urmarire penala, dintr-un proces”.

De ce vrea Iohannis ca Procurorul General sa faca parte din CSAT si drept de initiativa legislativa pentru CSM, ICCJ si PICCJ

Pe de alta parte, Klaus Iohannis s-a referit si la cele doua propuneri pe care le-a facut in sedinta CSM. Si anume ca Procurorul General al Romaniei sa faca parte din Consiliul Suprem de Aparare a Tarii, iar CSM, Inalta Curte de Casatie si Justitie si Ministerul Public sa aiba drept de initiativa legislativa.

In ceea ce priveste primul aspect, Iohannis sustine ca lupta impotriva coruptiei este o problema ce tine de siguranta nationala, astfel ca prezenta sefului PICCJ in CSAT se impune: “CSAT nu se ocupa numai de apararea tarii, ci si de securitatea nationala. Cred ca dumneavoastra si cei care ne urmaresc sunt de acord ca lupta anticoruptie tine de securitatea nationala, mai ales in aceasta etapa. Sper sa prindem zilele cand sunt atat de putini corupti incat nu mai constituie o problema de securitate nationala. In CSAT, este ministrul Transporturilor (n.r. - ministrul Transporturilor nu e membru CSAT). Acum, chiar cred ca lucrurile de care se ocupa Procurorul General sunt la fel de relevante. Nu e vorba de amestecarea puterilor in stat, e vorba de colaborarea puterilor in stat. Trebuie sa iesim dintr-o paradigma instaurata in mod nefericit. Multa lume crede ca cele trei puteri in stat trebuie sa se pazeasca reciproc. Mi se pare foarte normal sa colaboreze toti cei care pot sa o faca pentru a rezolva problemele de securitate nationala”.

Cat despre nevoia ca CSM, ICCJ si Ministerul Public sa aiba drept de initiativa legislativa, Iohannis a aratat urmatoarele:

Nu am spus ca este obligatoriu, ca nu se poate altfel, dar mie mi se pare ca este o chestiune care trebuie foarte bine judecata si de cei din sistem, si de constitutionalisti. Daca in sistemul judiciar apare o discutie ca ar fi bine sa se modifice o lege, atunci trebuie sa se adreseze ministrului Justitiei. Suntem in situatia in care o putere in stat poate sa se adreseze Parlamentului doar prin intermediul altei puteri. Avand in vedere discutiile pe care le-am purtat, am considerat ca este bine sa aduc in discutie aceasta chestiune si cred ca este foarte bine ca ieri a fost dezbatuta aceasta tema, lucru care imi arata ca am venit cu teme care sunt importante”.

Comentarii

# JUSTITIABILUL ROMAN date 7 January 2015 13:14 -2

Nu inteleg un lucru. Daca in justitie exista agenti acoperiti, nu inteleg care este problema. Daca agentul acoperit lucreaza in interesul cetatii lucrurile sunt OK. Ramane de vazut cine lucreaza in slujba cetataii si cine nu, indiferent in care organizatie sau institutie activeaza. Tradatori sunt peste tot. POATE fi invocat interesul national pana la un punct. Realitatea din ROMANIA este proba in acuzare pentru  toate institutiile fundamentale ale statului(SISTEMUL DE JUSTITIE, ect. ). Poti invoca in aparare contextul international dar nu poti scapa de stigmatul tradarii intereselor statale. Cert este ca un sistem JURIDIC PUTERNIC este garantia pentru o natiune puternica. Intrebarea este: cine isi doreste cu adevarat un SISTEM JURIDIC PUTERNIC?. Din punctul de vedere al cetateanului posesor al unor raspunsuri editate de CSM, REFORMA in JUSTITIE pare o himera. Raspunsurile CSM-ului sunt  identice, se schimba doar denumirea destinatarului. Reforma trebuie sa inceapa cu CSM-ul.

# avocat BB 53 date 7 January 2015 14:45 +19

Auziti idei "democratice" la Dumbrava asta. Sa isi piarda functia daca cineva isi exprima o parere. Pai astea sunt mai degraba idei comuniste sau chiar mai rau decat cele comuniste. Cine va credeti voi mai CSM-stilor (superputere)(stat in stat) mai ceva decat Papa de la Vatican.  Pe vremea lui Ceausescu cand il vorbeai de rau pe el sau conducerea de partid sau spuneai un banc cu ei veneau securistii si te avertizau daca erai la prima abatere iar voi acum vreti sa ii "exterminati" pe oameni ca isi spun o parere despre un magistrat care in cele mai multe cazuri judeca pe "dos". Rusine sa ii fie lui acest Dumbrava. Ar trebuii sa isi dea imediat demisia ptr. acest fapt. Parlamentul ar trebuii sa schimbe imediat legislatia in domeniu si la urgenta sa dea legea ptr. raspunderea magistratilor nu sa platim noi toate ilegalitatile care le fac ei.   

# remember date 8 January 2015 13:02 +5

BB 53, nu credeti ca ar trebui sa lansam pe internet o petitie online cu subiectul "raspundere pentru magistrati", poate reusim sa induplecam parlamentul sa mai dea si legi in favoarea poporului, nu numai in favoarea lor, mai ales acum cand se pare, sunt in criza de idei :roll: :roll: :roll: :P :P :P :eek: :eek:

# Ioana date 8 January 2015 14:40 +3

Aveti perfecta dreptate, dle avocat BB 53 !!!!!!!

# visu date 7 January 2015 16:18 +2

csm-ul, haineala s.a., de se simt lezati, sa actioneze ca tot justitiabilul, dovedindu-si prejudiciul si minciuna lezantului si nu sa-si dea ei legi peste legi pt a te face din pix! iar tu luju-le, lasa, te rog, si comentarriile satirice daca nu incalca o.p. ori bunele moravuri!

# obiectiva date 7 January 2015 17:50 +6

pasul 1` in 2015......ii trimit lui iohannis la cotroceni o Constitutie, costa 5 lei, ca sa invete macar asta timp de 5 ani.......ca INITIATIVA LEGISLATIVA nu poate avea CSM, ICCJ  si PICCJ daca NU este trecut in CONSTITUTIE...........negru pe alb, ce naiba sa mai legifereze astia care NU aplica nici macar legile deja existente ???? sa invete sa respecte INTAI legile tarii, sa le aplice, ca de aia este SISTEM JUDICIAR, iar cu initiativa legislativa mai moale, va rog....... :eek:

# xulescu date 8 January 2015 00:16 -6

mda..da' i-a dat cu flit si lu tata vostru felix..care se arde-n marola rahova! :lol:

# Xenya date 11 January 2015 18:11 +1

Dumbrava in loc sa se uite in gradina lor, vrea sa moara capra vecinului ca-i mai convenabil pentru el sa iasa linistit la pensie mare din magistratura sanctionand politicieni dupa pofta sa.

# Av. Popa T. Nicolae - Baroul Tulcea - UNBR (Bota) date 11 January 2015 20:45 -1

Notiunea de persoana juridical este definite ca fiind colectivul de oameni care justifica obiectiv si subiectiv existent persoanei juridice recunoscuta printr-o hotarare de o instant judecatoreasca competenta.Dl.Bota Pompiliu,cetatean roman,dovedeste cu documente structura sa bine organizata sub forma de barouri in acord cu interesle obstesti potrivit reglementarii generale cu valoare de drept comun potrivit art.34 din Decretul nr.31/1954 privitor la persoanele fizice si persoanele juridice coroborat cu acele dispozitii ale art.817 C.civ. ce se referea la donatii facute persoanelor morale si e contestat. Or,chiar daca exista o serie de acte normative dupa decembrie 1989 ex.art.14 din Decretul-lege nr.90/1990 nerespectat de barourile traditionale fara a fi persoane juridice in intelesul strict al notiunii,nici nu pot fi considerate egale cu acel gen de personae juridice de stat,si cu toate acestea,nu vor sa respecte reglementarile cu character exemplificatriv,Legea nr. 31/1990.

# Av. Popa T. Nicolae - Baroul Tulcea - UNBR (Bota) date 11 January 2015 20:46 -1

Notiunea de persoana juridical este definite ca fiind colectivul de oameni care justifica obiectiv si subiectiv existent persoanei juridice recunoscuta printr-o hotarare de o instant judecatoreasca competenta.Dl.Bota Pompiliu,cetatean roman,dovedeste cu documente structura sa bine organizata sub forma de barouri in acord cu interesle obstesti potrivit reglementarii generale cu valoare de drept comun potrivit art.34 din Decretul nr.31/1954 privitor la persoanele fizice si persoanele juridice coroborat cu acele dispozitii ale art.817 C.civ. ce se referea la donatii facute persoanelor morale si e contestat. Or,chiar daca exista o serie de acte normative dupa decembrie 1989 ex.art.14 din Decretul-lege nr.90/1990 nerespectat de barourile traditionale fara a fi persoane juridice in intelesul strict al notiunii,nici nu pot fi considerate egale cu acel gen de personae juridice de stat,si cu toate acestea,nu vor sa respecte reglementarile cu character exemplificatriv,Legea nr. 31/1990.

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 26.07.2024 – Judecatoarea Blanariu a primit reject. CSM a facut curat dupa procurorul Gherman

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva