REFORMA LUI TARICEANU – Presedintele Senatului propune schimbarea modului de numire a presedintelui ICCJ si a sefilor marilor parchete. Tariceanu vrea ca judecatorii ICCJ sa-si aleaga conducerea, iar CSM sa numeasca sefii din PICCJ, DNA si DIICOT. Din schema sunt scosi ministrul Justitiei si presedintele Romaniei. Tariceanu: „CSM, daca vrem sa-i dam incredere si sa capete responsabilitatea deplina a functiei in stat, trebuie sa aiba aceasta prerogativa” (Initiativa)
Presedintele Senatului Calin Popescu Tariceanu (foto) propune schimbarea modului de numire a presedintilor Inaltei Curti de Casatie si Justitie, precum si a sefilor marilor parchete. Tariceanu este autorul unei initiative legislative pentru modificarea Legii nr.303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor. De fapt, presedintele Senatului vizeaza doar doua articole din acest act normativ.
Astfel, Calin Popescu Tariceanu propune ca presedintele, vicepresedintii si presedintii de sectii ai Inaltei Curti de Casatie si Justitie sa fie alesi de judecatorii de la instanta suprema, nu sa fie numiti de presedintele Romaniei, la propunerea CSM, asa cum este in prezent. In ceea ce priveste numirea sefilor PICCJ, DNA si DIICOT, presedintele Senatului propune ca aceasta sa se faca de catre CSM, nu de catre presedintele Romaniei, la propunerea ministrului Justitiei, cu avizul CSM.
Practic, din procedura propusa de Calin Popescu Tariceanu dispar ministrul Justitiei si presedintele Romaniei. Invitat joi seara, 29 ianuarie 2016, la emisiunea „Subiectiv” de la Antena 3 realizata de jurnalistul Razvan Dumitrescu, Tariceanu a explicat ca initiativa doreste gasirea unei solutii pentru scoaterea completa a justitiei de sub influenta politicului. Presedintele Senatului sustine ca CSM trebuie sa aiba prerogativa numirii procurorilor, daca se doreste ca aceasta institutie sa capete responsabilitate si incredere. Ce nu a spus insa Tariceanu este ca, pentru ca acest lucru sa fie realizabil, este nevoie de un CSM reformat, total schimbat fata de forul actual, considerat cel mai slab Consiliu din istorie.
Iata declaratia lui Tariceanu:
„Traim, asa cum spuneati, intr-o perioada extrem de complicata, in care, in societate si la nivel politic, exista, de multe ori, suspiciuni, exista acuzatii cu privire la influentarea actului de justitie. Propunerea mea vine pentru a gasi cea mai potrivita formula pentru a scoate complet justitia de sub influenta politicului. Nu ma intereseaza alte institutii, nu ma intereseaza cu atat mai putin persoane. Nu discut despre persoane, discutam despre principii si despre o maniera optima, o modalitate optima de functionare institutionala pentru a asigura justitiei independenta deplina de care are nevoie. (...) Eu cred ca CSM-ul, ca reprezentant al autoritatii judecatoresti, daca vrem sa-i dam incredere si sa capete responsabilitatea deplina a functiei in stat, trebuie sa aiba aceasta prerogativa, sa faca el numirile, sigur, din corpul procurorilor”.
Prezentam initiativa legislativa a lui Calin Popescu Tariceanu referitoare la modificarea Legii 303 din 2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor:
Art. 53
Forma propusa de Tariceanu:
„La articolul 53, alineatele (1) si (6) se modifica dupa cum urmeaza:
(1) Inalta Curte de Casatie si Justitie isi numeste, dintre judecatorii care au functionat la aceasta instanta cel putin 2 ani, presedintele, vicepresedintele si presedintii de sectii.
(6) Revocarea din functie a presedintelui, a vicepresedintelui sau a presedintilor de sectii ai Inaltei Curti de Casatie si Justitie se face de Inalta Curte de Casatie si Justitie, care se poate sesiza din oficiu, la cererea unei treimi din numarul membrilor acestora sau la cererea adunarii generale a instantei, pentru motivele prevazute la art.51 alin.(2), care se aplica in mod corespunzator.
La articolul 53, alineatul (2) se abroga”.
Forma actuala a legii:
Art. 53
„(1) Presedintele, vicepresedintele si presedintii de sectii ai Inaltei Curti de Casatie si Justitie sunt numiti de catre Presedintele României, la propunerea Consiliului Superior al Magistraturii, dintre judecatorii Inaltei Curti de Casatie si Justitie care au functionat la aceasta instanta cel putin 2 ani.
(2) Presedintele Romaniei nu poate refuza numirea in functiile de conducere prevazute la alin.(1) decat motivat, aducand la cunostinta Consiliului Superior al Magistraturii motivele refuzului.
(6) Revocarea din functie a presedintelui, a vicepresedintelui sau a presedintilor de sectii ai Inaltei Curti de Casatie si Justitie se face de catre Presedintele României la propunerea Consiliului Superior al Magistraturii, care se poate sesiza din oficiu, la cererea unei treimi din numarul membrilor sau la cererea adunarii generale a instantei, pentru motivele prevazute la art.51 alin.(2) care se aplica in mod corespunzator”.
Art. 54
Forma propusa de Tariceanu:
„La articolul 54, alineatele (1) si (4) se modifica dupa cum urmeaza:
(1) Procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, prim-adjunctul si adjunctul acestuia, procurorul general al Parchetului National Anticoruptie (n.r. - procurorul sef al Directiei Nationale Anticoruptie), adjunctii acestuia, procurorii sefi de sectie ai acestor parchete, precum si procurorul sef al Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism si adjunctii acestora sunt numiti de Consiliul Superior al Magistraturii dintre procurorii care au o vechime minima de 10 ani in functia de judecator sau procuror, pe o perioada de 3 ani, cu posibilitatea reinvestirii o singura data.
(4) Revocarea procurorilor din functiile de conducere prevazute la alin.(1) se face de catre Consiliul Superior al Magistraturii, care se poate sesiza din oficiu, la cererea adunarii generale sau, dupa caz, a procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, pentru motivele prevazute la art.51 alin.(2) care se aplica corespunzator.
La articolul 54 alineatul (3) se abroga”.
Forma actuala:
Art. 54
„(1) Procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, prim-adjunctul si adjunctul acestuia, procurorul sef al Directiei Nationale Anticoruptie, adjunctii acestuia, procurorii sefi de sectie ai acestor parchete, precum si procurorul sef al Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism si adjunctii acestora sunt numiti de Presedintele Romaniei, la propunerea ministrului justitiei, cu avizul Consiliului Superior al Magistraturii, dintre procurorii care au o vechime minima de 10 ani in functia de judecator sau procuror, pe o perioada de 3 ani, cu posibilitatea reinvestirii o singura data.
(3) Presedintele Romaniei poate refuza motivat numirea in functiile de conducere prevazute la alin.(1), aducand la cunostinta publicului motivele refuzului”.
(4) Revocarea procurorilor din functiile de conducere prevazute la alin.(1) se face de catre Presedintele Romaniei, la propunerea ministrului justitiei care se poate sesiza din oficiu, la cererea adunarii generale sau, dupa caz, a procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie ori a procurorului sef al Directiei Nationale Anticoruptie, cu avizul Consiliului Superior al Magistraturii, pentru motivele prevazute la art.51 alin.(2) care se aplica in mod corespunzator”.
*Cititi aici initiativa legislativa a lui Calin Popescu Tariceanu
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# Georgfischer
29 January 2016 14:29
+7
# remember
30 January 2016 15:57
+4
# MISCAREA DE REZISTENTA (securistul de serviciu-afiliat)
30 January 2016 23:32
+3
# TITULESCU
29 January 2016 17:59
+5
# DODI
29 January 2016 21:34
+8
# dodi
29 January 2016 23:56
+5
# LEO
30 January 2016 11:38
+7
# Hot.CEDO 17034/03,obligatii executate in mod incomplet
30 January 2016 18:38
+3