ADIO EXPERTIZE INDEPENDENTE – Corpul Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania se revolta in fata unui proiect de lege aproape de votul final: „Impact major asupra sistemului judiciar, prin pierderea independentei expertului contabil judiciar, mai ales in cazul dosarelor cu MFP si structurile din subordine... Parlamentarii si-au dat mana sa promoveze modificari care sa creeze cadrul juridic necesar sechestrarii si preluarii abuzive a patrimoniului a circa 50.000 membri”
Parlamentul atenteaza nebanuit de grav la unul dintre mecanismele prin care inculpatilor le este garantat dreptul la un proces echitabil. Este vorba despre independenta expertilor contabili, ale caror expertize nu o data au salvat inculpati de la inchisoare, demonstrand lipsa prejudiciului imputat de catre parchete.
Semnalul de alarma a fost tras luni, 4 aprilie 2022, de catre Corpul Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania (CECCAR) – condusa de Robert Aurelian Sova (foto) – dupa ce in presa au aparut informatii privind amendamentele aduse recent unui proiect de lege gandit sa modifice Legea nr. 82/1991 a contabilitatii si OG nr. 65/1994 privind organizarea activitatii de expertiza contabila si a contabililor autorizati.
Este vorba despre amendamente prin care mai multi deputati PSD si PNL urmaresc sa preia controlul asupra patrimoniului CECCAR, impunand un administrator din partea unei autoritati publice, concomitent cu anularea a peste 200 de mandate pentru structurile de conducere locala si centrala democratic alese prin votul membrilor Corpului. Mentionam ca desi au trecut mai mult de 24 de ore de cand amendamentele au fost votate, ele nu au fost publicate pe site-ul Camerei Deputatilor pana la momentul scrierii acestui articol.
Problema pierderii independentei expertilor contabili este cu atat mai grava, subliniaza CECCAR, cu cat ei sunt adesea chemati ca parti in procese in care diversi cetateni, companii sau institutii se judeca cu Ministerul Finantelor Publice.
Redam intregul comunicat CECCAR:
„Dupa ce activele atractive ale statului s-au imputinat semnificativ, iar criza actuala limiteaza posibilitatea crearii de sinecuri in sistemul public, se pare ca se trece in forma organizata la atacarea domeniul privat. Primele tinte: profesiile liberale create de stat pentru a servi interesului public, prin garantarea independentei fata de orice sursa de presiune. Perla coroanei, CECCAR, cu un patrimoniu de peste 45 milioane de euro, se pare ca a devenit tinta actuala de interes a „baietilor destepti”.
CECCAR – care anul trecut a aniversat 100 de ani de la infiintarea prin Decret Regal la 13 iulie 1921 – este o asociatie profesionala care se supune normelor generale de functionare privind persoanele juridice de drept privat.
Patrimoniul impresionant acumulat este dovada unei bune gestiuni financiare (ca doar sunt contabili), acesta fiind constituit exclusiv din contributiile membrilor. Daca schema reuseste, evident celelalte profesii vor fi tinute sub presiunea influentei autoritatilor statului si a grupurilor de interese, devenind astfel surse de sinecuri pentru zona politica.
Se pare ca parlamentarii PSD si PNL si-au dat mana sa promoveze modificari in legislatia care reglementeaza profesia de expert contabil si contabil autorizat (OG 65/1994) care sa creeze cadrul juridic necesar sechestrarii si preluarii abuzive a patrimoniului a aproximativ 50.000 de membri.
Astfel, prin ocolirea deciziei proprietarilor de drept ai patrimoniului CECCAR, parlamentarii se folosesc in mod abuziv, neconstitutional, de autoritati ale statului pentru a asigura preluarea controlului, desi patrimoniul CECCAR este privat.
Cheia succesului unor demersuri de tipul „noaptea ca hotii” este rapiditatea. Coincidenta sau nu, CECCAR are programata organizarea Conferintei Nationale din 4 aprilie. Asa ca zis si facut. Este activata peste noapte o initiativa legislativa – Plx 596/2018 – care a zacut in adormire de aproape 4 ani de zile la Comisia pentru buget, finante si banci de la Camera deputatilor, condusa de Bogdan Iulian Hutuca, presedinte.
Pe surse se invoca o intelegere politica in care un rol esential il are liderul de grup parlamentar PSD, din Camera Deputatilor – Alfred Simonis. Desi initial, forma proiectului de lege a fost una corecta, ce continea doar articole in concordanta cu necesitatile profesiei pentru a servi mai bine interesul public, un grup de parlamentari actuali PSD si PNL amendeaza textul de lege schimbandu-i radical scopul pentru care a fost elaborat initial.
Schema este una clasica, intalnita si in alte astfel de „reorganizari”: se divizeaza patrimoniul, se dilueaza autoritatea structurilor de conducere, se capitalizeaza cu resurse financiare structurile nou-create, se preia controlul direct prin numirea unui administrator din partea unei autoritati publice, concomitent cu anularea a peste 200 de mandate pentru structurile de conducere locala si centrala democratic alese prin votul membrilor CECCAR.
In final, se va intampla ce s-a intamplat si in alte cazuri in care dupa cativa ani totul s-a prabusit.
Cine are interes in spolierea si implicit distrugerea profesiei de expert contabil, in impunerea unui control prin autoritati publice? Oare autoritatea care este propusa – ASPAAS (n.r. Autoritatea pentru Supravegherea Publica a Activitatii de Audit Statutar), din subordinea Ministerului de Finante – pentru a se ocupa de sechestrarea si preluarea abuziva patrimoniul CECCAR si-a dovedit eficienta in materia supravegherii activitatii de audit statutar, care i-a fost conferita prin lege, ca urmare a transpunerii unei directive europene?
Falimentul City Insurance (societate ale carei situatii financiare anuale au fost supuse auditului financiar, faliment care in fapt a continuat seria de falimente celebre in domeniul asigurarilor, cu un impact major in decapitalizarea fondului de garantare a asiguratilor, la crearea caruia au contribuit cetatenii onesti care au achizitionat polite de asigurare) este dovada eficientei sistemului public de supraveghere instituit prin autoritati ale statului, unde conducerile sunt numiri politice.
Orice modificare de lege presupune asigurarea unei securitati juridice. Surpriza insa: justificarile nu au nicio legatura cu modul in care CECCAR si-a indeplinit atributiile in implementarea activitatilor de utilitate publica care i-au fost delegate.
De fapt, justificarile devoaleaza scopul final urmarit de „baietii destepti” din spatele initiatorilor – si anume: spolierea patrimoniului de peste 45 de milioane de euro, proprietatea membrilor CECCAR. Si ca acest lucru sa fie clar, toate aceste modificari sunt argumentate cu un sir nesfarsit de falsuri, care sunt prezentate in scopul crearii unei false realitati, prin atestarea unor fapte sau imprejurari necorespunzatoare adevarului in legatura cu o asa-zisa nelegalitate a reglementarilor corpului care instituie procedura de alegeri – fapt contrazis de Hotarari judecatoresti definitive – si prin omisiunea cu stiinta de a insera unele date sau imprejurari care sa clarifice modul in care s-au desfasurat in realitate actiunile legate de procesul electoral la nivel central si local.
Nu in ultimul rand, se poate intui un impact major asupra sistemului judiciar, prin pierderea independentei expertului contabil judiciar, mai ales in cazul dosarelor in care sunt parte Ministerul de Finante si structurile din subordine”.
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# Vasile Frincu 6 April 2022 17:25 -2
# Vasile Frincu 6 April 2022 17:45 -2
# Radu 6 April 2022 18:41 +1
# Ana Carp 6 April 2022 20:06 +3
# Un expert 6 April 2022 20:21 -3
# Expert 8 April 2022 12:12 0
# expert 8 April 2022 12:32 0