23 July 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

Actiunea in regres impotriva magistratilor, sabotata! Comisia de disciplina a CSM i-a “uitat” pe judecatorii care au determinat condamnarea Romaniei la CEDO

Scris de: | pdf | print

7 December 2010 14:55
Vizualizari: 5864

Comisia de disciplina din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii s-a facut ca analizeaza o sesizare de actiune in regres a Ministerului Finantelor Publice impotriva unor judecatori si procurori care prin deciziile luate intr-un dosar, au determinat magistratii europeni sa condamne Romania la plata a 15.000 de euro pentru un arest preventiv nejustificat de lung. Concret, Ministerul Finantelor Publice a transmis catre CSM o cerere prin care solicita un punct de vedere al institutiei cu privire la reaua-credinta sau grava neglijenta a magistratilor in cauza, pentru ca acestia sa poata fi obligati ulterior sa plateasca din buzunar daunele impuse de CEDO statului roman. Decizia CEDO critica, pe de o parte, arestarea preventiva dispusa de un procuror, si, pe de alta parte, prelungirea starii de arest, timp de 11 luni, de catre judecatori, fara o motivare concreta si detaliata. Comisia de disciplina pentru procurori a ajuns la concluzia ca procurorul care a dispus arestarea a facut-o in concordant cu legislatia romaneasca de la acea data, deci nu i se poate imputa nimic. Insa, despre judecatorii care au prelungit arestul atat de mult timp, comisia nu a scos o vorba, nici macar nu a precizat daca acestia au fost sau sunt cercetati separat.

Condamnat in fond dupa un an de arest preventiv

 

La jumatatea lunii martie 2010, CEDO a condamnat Romania pentru ca judecatorii au prelungit, nemotivat, timp de 11 luni, starea de arest a unui inculpat intr-un dosar de coruptie, dosar in care trei instante au pronuntat condamnari. Inculpatul a fost arestat in 18 octombrie 2002, de un procuror PNA, actualmente DNA, pe vremea cand legislatia romaneasca prevedea ca procurorul este cel care emite mandate de arestare. Inculpatul a fost acuzat de luare de mita, abuz in serviciu contra intereselor persoanelor si trafic de influenta. Desi CEDO a criticat aceasta prevedere legislativa, era limpede, de la inceput, ca nu i se poate imputa procurorului de caz, care nu a facut altceva decat sa aplice legea. Comisia pentru Disciplina a intors pe toate partile aceasta critica a CEDO, ajungand la concluzia ca procurorul nu putea sa faca altceva decat sa aplice legea in vigoare la acea data, dar a trecut peste critica adusa de judecatorii europeni colegilor romani, cu privire la nemotivarea arestului. Inculpatul a fost trimis ulterior in judecata, si, in noiembrie 2003, dupa un an de arest preventiv, Tribunalul Bucuresti l-a condamnat, in fond, la cinci ani de inchisoare, pedeapsa care i-a fost marita la 12 ani de inchisoare de Curtea de Apel Bucuresti si, din nou, redusa la cinci ani de inchisoare de Inalta Curte de Casatie si Justitie.

CEDO a criticat judecatorii pentru ca nu si-au motivat prelungirile mandatelor de arestare decat cu clisee si generalitati

Judecatorii Curtii Europene a Drepturilor Omului au ajuns la concluzia ca perioada de 11 luni si 24 de zile pe care inculpatul a petrecut-o in arest a fost excesiva. Iata ce apare in raportul de final al Comisiei de Disciplina pentru procurori, despre criticile CEDO, chiar inainte de a-i scoate basma curata pe toti cei care au determinat condamnarea Romaniei: “Curtea a amintit ca, desi anumite infractiuni prezinta un pericol special pentru ordinea publica, acesta scade odata cu trecerea timpului, fapt care impune autoritatilor obligatia de a oferi o motivare concreta si extrem de detaliata cu privire la persistenta motivelor care justifica privarea de libertate preventiva a unei persoane. Curtea a constatat ca instantele au evitat sa dea orice explicatie din care sa rezulte de ce aceasta scurgere a timpului nu a redus pericolul pentru societate (...) sau pericolele pentru bunul mers al justitiei, mai ales dupa momentul audierii martorilor. Curtea a apreciat ca aceasta omisiune de motivare nu poate fi combatuta prin trimiterile pe care instantele nationale le-au facut cu privire la gravitatea faptei, la pedeapsa pe care legea o impune pentru aceasta sau la valoarea prejudiciului. In realitate, in ochii Curtii o astfel de trimitere la aceste aspecte ridica mai multe intrebari decat sa ofere raspunsuri, cu privire la problema pericolului pentru ordinea publica pe care il prezinta reclamantul. In plus, instantele au omis sa motiveze de ce alte masuri preventive nu puteau atinge scopul preventiv al masurii”. Judecatorii implicati in acest caz au “omis” sa isi faca meseria asa cum le-o cerea legea si constiinta si s-au multumit sa insire pe foaie clisee menite sa tina un om nevinovat la acel moment in inchisoare, iar Comisia de Disciplina a “omis” sa ii cerceteze. Prin urmare, cei care au gresit raman in locurile lor caldute, iar banii datorati condamnatului se vor plati tot din bugetul statului.

* Cititi aici Rezolutia Comisiei de Disciplina a CSM, din 30.11.2010, care a clasat sesizarea Ministerului Finantelor Publice!

Comentarii

# doru date 7 December 2010 18:46 +2

Dacă autorul articolului s-ar fi concentrat la citirea rezoluției, ar fi aflat ca CSM n-a întors pe nicio parte decizia CEDO ci a făcut o aplicare a principiului retroactivității. Daca în calitate de jurist are o altă părere despre acestă problemă, nu are decât să o expună, după o analiză serioasa a textelor legale, cu argumente, pentru că articolul de mai sus pare că aparține unui diletant plin de prejudecăți.

# Nuti date 8 December 2010 11:34 +1

Doru, CSM nu a facut nicio aplicare a principiului retroactivitatii. Revino-ti. A explicat doar de ce nu poate fi sanctionat procurorul. Lucru pe care l-a semnalat si autorul articolului si copiii de clasa I. Nu de alta, dar este la mintea cocosului, nu ai nevoie decat de bun simt sa stii ca o lege nu poate fi aplicata retroactiv. Prin urmare, Cocosel fara creasta, nu era necesar ca CSM sa se axeze pe o astfel de explicatie, cu atat mai mult cu cat critica CEDO se referea la judecatori, nu la procuror. In rest, n-ai decat sa arunci cu noroi, ca poate, in mintea ta,se lipeste ceva.

# Dixit date 7 December 2010 19:42 +1

Ce nevoie avea Ministerul Finantelor de punctul de vedere al CSM-ului cand dreptul statului la actiunea in regres este prevazut in Constitutie? Sa inteleg ca Ministerul FB nu cunoaste numele magistratilor ce se fac vinovati de sanctionarea Romaniei la CEDO? :)) :zzz

# Avocat date 7 December 2010 19:53 -2


Citeza pe Dixit
Ce nevoie avea Ministerul Finantelor de punctul de vedere al CSM-ului cand dreptul statului la actiunea in regres este prevazut in Constitutie? Sa inteleg ca Ministerul FB nu cunoaste numele magistratilor ce se fac vinovati de sanctionarea Romaniei la CEDO? :)) :zzz


Mai Dixit, baietasule! Ca sa-i articulezi pe magistratii care ne-au facut sa platim daune pe condamnarile de la CEDO, trebuie sa se dovedeasca grava neglijenta sau reaua credinta a acestora. Si Ministerul Finantelor nu poate stabili asta ca n-are competenta. Pe disciplinar se pronunta doar CSM-ul, iar pe penal... n-are rost sa-ti fac teoria procesului penal. Bine, daca as fi eu ministrul de finante, bagam actiune direct, dar n-are niciunul curaj, ca e hoti din aia mari!!!! :o

# Dixit date 7 December 2010 21:07 0

Mai avocat, e drept ca la art. 52 alin. (3) din Constitutia Romaniei, rep. se stipuleaza ca statul raspunde patrimonial pentru prejudiciile cauzate prin erorile judiciare si ca raspunderea statului este stabilita in conditiile legii si nu inlatura raspunderea magistratilor care si-au exercitat functia cu rea-credinta sau grava neglijenta.”

De asemenea, art. 96 din L303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor, rep.stabileste ca statul raspunde patrimonial pentru prejudiciile cauzate prin erorile judiciare.

Problema care se ridica este urmatoarea: CSM-ul actioneaza strict ca un sindicat ce isi apara membrii, indiferent cat ar fi ei de paduchiosi, drept pentru care nu va emite niciodata o decizie de recunoastere a vreunei grave neglijente sau rea-credinte indiferent cate probe ar exista la dosar! De aceea spuneam ca actiunea statului direct in instanta, pe penal, ar mai reprezenta ceva, cel putin ar demonstra un anume tip de atitudine responsabila si matura insa efectul n-ar fi cel scontat daca n-ar exista de partea cealalta si un complet curajos, impartial si profesionist in tarisoara asta! Sansele sunt mici, mici, foarte mici ca vreun magistrat sa ajunga sa raspunda material, disciplinar, penal sau administrativ, fie ele si cauze pierdute la CEDO pentru care Romania plateste anual zeci si zeci de milioane de euro. Nici nu se doreste o asemenea raspundere la nivel politic si judiciar. Stim de ce. Si cum. Si de ce se tolereaza. Sau nu? ;-)

# Oprea Catalin-Vasili date 7 December 2010 20:45 0

,,despre judecatorii care au prelungit arestul atat de mult timp, comisia nu a scos o vorba, nici macar nu a precizat daca acestia au fost sau sunt cercetati separat".......
Cei care scriu articole si isi dau cu parerea despre justitie ar trebui sa se documenteze inainte de a scrie. Motivul pentru care comisia mentionata de autor ,,nu a scos o vorba despre judecatori"
este simplu. Rezolutia apartinea Comisiei de disciplina pentru procurori ce nu are competenta asupra judecatorilor. Dar se pare ca superficialitatea si tendinta de a cauta senzationalul acolo unde nu exista este mai puternic decat profesionalismul si rigoarea juridica ce ar trebui sa insoteasca comentarea unor asemenea teme.

# Nuti date 8 December 2010 11:30 +1

Oprea Catalin-Vasili, inainte sa dati dvs solutia logica, ia ganditi-va de ce nu s-a scris in acest raport despre faptul ca judecatorii sunt cercetati de Comisia de Disciplina pentru judecatori. PENTRU CA NU SUNT! NU EXISTA NICIO CERCETARE LA COMISIA DE DISCIPLINA PENTRU JUDECATORI. Data viitoare cand mai veniti cu vorbe scoase din DEX, pentru a va demonstra superioritatea, incercati sa cititi articolul de mai multe ori, poate il intelegeti

# Oprea Catalin-Vasili date 8 December 2010 20:21 0

Draga Nuti,
E destul de greu sa intelegi ceva din articolul ala, singurul lucru evident este ca este clar indreptat impotriva judecatorilor si procurorilor.
Cat priveste puterea de intelegere, eu sincer ma indoiesc ca la tine exista asa ceva raportat la aspectele relevate de articol. Atunci cand nu esti specialist intr-un domeniu cred ca este mai bine sa asculti intai pe cei care se pricep. Daca ai fi citit Rezolutia cu atentie ai fi inteles ca sesizarea Ministerului de Finante viza procurorul care a luat masura arestarii preventive, acesta fiind principalul motiv pentru care s-a apreciat de Curte ca Romania a incalcat art. 5 alin 3 (deci nu poate fi cercetat judecatorul fondului cauzei pt prelungirea arestului preventiv cata vreme sesizarea nu se referea la el). Insa, problema principala este ca statul roman a fost condamnat in speta respectiva in primul rand pentru legislatia sa neconforma la acel moment cu exigentele Conventiei, legislatie de care nu poate fi facut responsabil vreun magistrat. Apropo, despre culpa parlamentarilor in aceste cazuri nu vorbeste nimeni.

# NUTI date 10 December 2010 13:34 +1

Oprea Catalin-Vasili, nu comentez opinia ta despre puterea mea de a intelege. Trebuie insa sa iti spun ceva. De anul trecut, ca urmare a unei modificari legislative, comisiile de disciplina si inspectia judiciara se pot AUTOSESIZA!!! Prin urmare, nu conteaza ce viza sesizarea Ministerului Finantelor, daca existau indicii (si pentru tine, din decizia CEDO existau), ca judecatorii au comis-o, comisia de disciplina pentru judecatori trebuia sa se autosesizeze! Specialistule!

# pompiliu bota date 7 December 2010 21:10 +1

Conform cazului DEGERATU vs Romania (6 iulie 2010), poate obţine despăgubiri de la Statul Român pe art. 504 c.p.p. chiar dacă a fost condamnat definitiv: ,,60. De altfel, Curtea constată că reclamantul nu are la dispoziţie, la nivel naţional, posibilitatea de a obţine o reparaţie pentru privarea sa de libertate contrară art. 5 § 5 din Convenţie
Ca atare, Curtea concluzioneză că art. 5 § 5 din Convenţie a fost violat."

# jupinu date 10 December 2010 20:32 +1

ar trebui sa fie pasibili nu numai de actiuni in regres, care de altfel trebuiau introduse direct de min. de finante, numai ca la noi...niste cretini sparg oalele si prostimea plateste oalele sparte

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 23.07.2024 – Judecatoarea la care a picat gruparea Coldea

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva