Actiunea in regres impotriva magistratilor, sabotata! Comisia de disciplina a CSM i-a “uitat” pe judecatorii care au determinat condamnarea Romaniei la CEDO
Comisia de disciplina din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii s-a facut ca analizeaza o sesizare de actiune in regres a Ministerului Finantelor Publice impotriva unor judecatori si procurori care prin deciziile luate intr-un dosar, au determinat magistratii europeni sa condamne Romania la plata a 15.000 de euro pentru un arest preventiv nejustificat de lung. Concret, Ministerul Finantelor Publice a transmis catre CSM o cerere prin care solicita un punct de vedere al institutiei cu privire la reaua-credinta sau grava neglijenta a magistratilor in cauza, pentru ca acestia sa poata fi obligati ulterior sa plateasca din buzunar daunele impuse de CEDO statului roman. Decizia CEDO critica, pe de o parte, arestarea preventiva dispusa de un procuror, si, pe de alta parte, prelungirea starii de arest, timp de 11 luni, de catre judecatori, fara o motivare concreta si detaliata. Comisia de disciplina pentru procurori a ajuns la concluzia ca procurorul care a dispus arestarea a facut-o in concordant cu legislatia romaneasca de la acea data, deci nu i se poate imputa nimic. Insa, despre judecatorii care au prelungit arestul atat de mult timp, comisia nu a scos o vorba, nici macar nu a precizat daca acestia au fost sau sunt cercetati separat.
Condamnat in fond dupa un an de arest preventiv
La jumatatea lunii martie 2010, CEDO a condamnat Romania pentru ca judecatorii au prelungit, nemotivat, timp de 11 luni, starea de arest a unui inculpat intr-un dosar de coruptie, dosar in care trei instante au pronuntat condamnari. Inculpatul a fost arestat in 18 octombrie 2002, de un procuror PNA, actualmente DNA, pe vremea cand legislatia romaneasca prevedea ca procurorul este cel care emite mandate de arestare. Inculpatul a fost acuzat de luare de mita, abuz in serviciu contra intereselor persoanelor si trafic de influenta. Desi CEDO a criticat aceasta prevedere legislativa, era limpede, de la inceput, ca nu i se poate imputa procurorului de caz, care nu a facut altceva decat sa aplice legea. Comisia pentru Disciplina a intors pe toate partile aceasta critica a CEDO, ajungand la concluzia ca procurorul nu putea sa faca altceva decat sa aplice legea in vigoare la acea data, dar a trecut peste critica adusa de judecatorii europeni colegilor romani, cu privire la nemotivarea arestului. Inculpatul a fost trimis ulterior in judecata, si, in noiembrie 2003, dupa un an de arest preventiv, Tribunalul Bucuresti l-a condamnat, in fond, la cinci ani de inchisoare, pedeapsa care i-a fost marita la 12 ani de inchisoare de Curtea de Apel Bucuresti si, din nou, redusa la cinci ani de inchisoare de Inalta Curte de Casatie si Justitie.
CEDO a criticat judecatorii pentru ca nu si-au motivat prelungirile mandatelor de arestare decat cu clisee si generalitati
Judecatorii Curtii Europene a Drepturilor Omului au ajuns la concluzia ca perioada de 11 luni si 24 de zile pe care inculpatul a petrecut-o in arest a fost excesiva. Iata ce apare in raportul de final al Comisiei de Disciplina pentru procurori, despre criticile CEDO, chiar inainte de a-i scoate basma curata pe toti cei care au determinat condamnarea Romaniei: “Curtea a amintit ca, desi anumite infractiuni prezinta un pericol special pentru ordinea publica, acesta scade odata cu trecerea timpului, fapt care impune autoritatilor obligatia de a oferi o motivare concreta si extrem de detaliata cu privire la persistenta motivelor care justifica privarea de libertate preventiva a unei persoane. Curtea a constatat ca instantele au evitat sa dea orice explicatie din care sa rezulte de ce aceasta scurgere a timpului nu a redus pericolul pentru societate (...) sau pericolele pentru bunul mers al justitiei, mai ales dupa momentul audierii martorilor. Curtea a apreciat ca aceasta omisiune de motivare nu poate fi combatuta prin trimiterile pe care instantele nationale le-au facut cu privire la gravitatea faptei, la pedeapsa pe care legea o impune pentru aceasta sau la valoarea prejudiciului. In realitate, in ochii Curtii o astfel de trimitere la aceste aspecte ridica mai multe intrebari decat sa ofere raspunsuri, cu privire la problema pericolului pentru ordinea publica pe care il prezinta reclamantul. In plus, instantele au omis sa motiveze de ce alte masuri preventive nu puteau atinge scopul preventiv al masurii”. Judecatorii implicati in acest caz au “omis” sa isi faca meseria asa cum le-o cerea legea si constiinta si s-au multumit sa insire pe foaie clisee menite sa tina un om nevinovat la acel moment in inchisoare, iar Comisia de Disciplina a “omis” sa ii cerceteze. Prin urmare, cei care au gresit raman in locurile lor caldute, iar banii datorati condamnatului se vor plati tot din bugetul statului.
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# doru
7 December 2010 18:46
+2
# Nuti
8 December 2010 11:34
+1
# Dixit
7 December 2010 19:42
+1
# Avocat
7 December 2010 19:53
-2
Citeza pe Dixit
Mai Dixit, baietasule! Ca sa-i articulezi pe magistratii care ne-au facut sa platim daune pe condamnarile de la CEDO, trebuie sa se dovedeasca grava neglijenta sau reaua credinta a acestora. Si Ministerul Finantelor nu poate stabili asta ca n-are competenta. Pe disciplinar se pronunta doar CSM-ul, iar pe penal... n-are rost sa-ti fac teoria procesului penal. Bine, daca as fi eu ministrul de finante, bagam actiune direct, dar n-are niciunul curaj, ca e hoti din aia mari!!!!
# Dixit
7 December 2010 21:07
0
De asemenea, art. 96 din L303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor, rep.stabileste ca statul raspunde patrimonial pentru prejudiciile cauzate prin erorile judiciare.
Problema care se ridica este urmatoarea: CSM-ul actioneaza strict ca un sindicat ce isi apara membrii, indiferent cat ar fi ei de paduchiosi, drept pentru care nu va emite niciodata o decizie de recunoastere a vreunei grave neglijente sau rea-credinte indiferent cate probe ar exista la dosar! De aceea spuneam ca actiunea statului direct in instanta, pe penal, ar mai reprezenta ceva, cel putin ar demonstra un anume tip de atitudine responsabila si matura insa efectul n-ar fi cel scontat daca n-ar exista de partea cealalta si un complet curajos, impartial si profesionist in tarisoara asta! Sansele sunt mici, mici, foarte mici ca vreun magistrat sa ajunga sa raspunda material, disciplinar, penal sau administrativ, fie ele si cauze pierdute la CEDO pentru care Romania plateste anual zeci si zeci de milioane de euro. Nici nu se doreste o asemenea raspundere la nivel politic si judiciar. Stim de ce. Si cum. Si de ce se tolereaza. Sau nu?
# Oprea Catalin-Vasili
7 December 2010 20:45
0
Cei care scriu articole si isi dau cu parerea despre justitie ar trebui sa se documenteze inainte de a scrie. Motivul pentru care comisia mentionata de autor ,,nu a scos o vorba despre judecatori"
este simplu. Rezolutia apartinea Comisiei de disciplina pentru procurori ce nu are competenta asupra judecatorilor. Dar se pare ca superficialitatea si tendinta de a cauta senzationalul acolo unde nu exista este mai puternic decat profesionalismul si rigoarea juridica ce ar trebui sa insoteasca comentarea unor asemenea teme.
# Nuti
8 December 2010 11:30
+1
# Oprea Catalin-Vasili
8 December 2010 20:21
0
E destul de greu sa intelegi ceva din articolul ala, singurul lucru evident este ca este clar indreptat impotriva judecatorilor si procurorilor.
Cat priveste puterea de intelegere, eu sincer ma indoiesc ca la tine exista asa ceva raportat la aspectele relevate de articol. Atunci cand nu esti specialist intr-un domeniu cred ca este mai bine sa asculti intai pe cei care se pricep. Daca ai fi citit Rezolutia cu atentie ai fi inteles ca sesizarea Ministerului de Finante viza procurorul care a luat masura arestarii preventive, acesta fiind principalul motiv pentru care s-a apreciat de Curte ca Romania a incalcat art. 5 alin 3 (deci nu poate fi cercetat judecatorul fondului cauzei pt prelungirea arestului preventiv cata vreme sesizarea nu se referea la el). Insa, problema principala este ca statul roman a fost condamnat in speta respectiva in primul rand pentru legislatia sa neconforma la acel moment cu exigentele Conventiei, legislatie de care nu poate fi facut responsabil vreun magistrat. Apropo, despre culpa parlamentarilor in aceste cazuri nu vorbeste nimeni.
# NUTI
10 December 2010 13:34
+1
# pompiliu bota
7 December 2010 21:10
+1
Ca atare, Curtea concluzioneză că art. 5 § 5 din Convenţie a fost violat."
# jupinu
10 December 2010 20:32
+1