GUVERNUL VREA SA NE LASE FARA MASINI – Senatul a votat proiectul de lege elaborat de cabinetul Ciuca privind descurajarea deplasarilor cu autovehiculele. Initiativa legislativa constrange municipiile sa implementeze Planul de mobilitate urbana durabila daca vor sa mai primeasca bani de la buget sau fonduri UE pentru investitii. Paradoxal: in numele luptei impotriva schimbarilor climatice, proiectul introduce zone cu restrictii pentru autoturisme, dar incurajeaza aglomerarea oraselor (Documente)
Guvernul PSD-PNL-UDMR – condus de premierul Nicolae Ciuca (foto) – le-a pus gand rau soferilor. In numele luptei impotriva schimbarilor climatice, Executivul vrea sa reduca pe cat posibil numarul masinilor din Romania. Iar proiectul de lege a trecut deja in Parlament de Senat, ca prima camera sesizata, aflandu-se acum in comisiile Camerei Deputatilor.
Este vorba despre proiectul Legii privind mobilitatea urbana durabila, care urmareste sa impuna planuri de mobilitate urbana durabila (PMUD), derulate de catre Ministerul Dezvoltarii, in colaborare cu ministerele Transporturilor si Mediului, precum si cu Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene. Conform art. 9 alin. 5 din proiect, aceste PMUD-uri trebuie sa devina obligatorii pentru toate municipiile din Romania incepand cu 1 ianuarie 2026. Altminteri, localitatile care refuza implementarea unui asemenea plan se vor trezi cu banii de investitii taiati – fie ca vorbim despre sume de la bugetul de stat sau de la UE.
Iata ce prevad art. 9 alin. 5 si 9 din proiect:
„(5) Incepand cu 1 ianuarie 2026, PMUD este obligatoriu pentru toate municipiile din Romania. (...)
(9) Detinerea PMUD reprezinta conditie prealabila pentru investitiile aferente mobilitatii urbane finantate din fonduri de la bugetul de stat sau din fonduri europene”.
Mai putine parcari, mai mult Big Brother
Una dintre masurile ostile soferilor din orase o reprezinta interzicerea parcarilor pentru asa-numitele „moduri de transport poluante”. In paranteza fie spus: proiectul nu spune nimic despre persoanele care nu isi permit autovehicule eco. Concomitent, initiativa de act normativ are in vedere o mai atenta supraveghere a locuitorilor din orase, pentru a le intelege „obiceiurile de deplasare”.
Pentru conformitate, redam art. 10 lit. o)-q):
„Principalele directii de actiune care se vor avea in vedere la elaborarea PMUD sunt urmatoarele: (…)
o) cresterea numarului de utilizatori pentru modurile de transport prietenoase cu mediul in detrimentul celor poluante, prin reducerea spatiilor de parcare / stationare destinate acestora;
p) utilizarea tehnologiei si a sistemelor de transport inteligente in gestionarea mobilitatii urbane;
q) culegerea anuala de date statistice relevante despre obiceiurile de deplasare ale locuitorilor care sa sprijine serviciile de planificare in luarea unor decizii”.
La cele de mai sus se vor adauga zonele cu nivel scazut de emisie (ZNSE), unde vor avea voie doar masinile cu nivel scazut de emisii. Aceste zone vor fi stabilite de catre fiecare consiliu local, in functie de orasul sau municipiul respectiv (respectiv Consiliul General, in cazul Capitalei).
Prezentam textul art. 22 alin. 1 si 2:
„(1) In vederea limitarii emisiilor provenite din transportul rutier si a imbunatatirii calitatii aerului si sanatatii populatiei, se stabilesc zone cu nivel scazut de emisie, denumite in continuare ZNSE.
(2) Prin ZNSE se intelege zona delimitata de catre autoritatea publica locala in cadrul careia se instituie restrictii pentru accesul autovehiculelor, in vederea imbunatatirii calitatii aerului”.
Orase mai aglomerate
In incheiere, remarcam un paradox: desi descurajeaza inghesuiala pe sosele, proiectul de act normativ o incurajeaza la nivel rezidential. In acest sens, art. 20 alin. 1 stipuleaza ca „pentru a asigura conditiile care sa sustina eficienta serviciilor publice urbane, inclusiv transportul public, se va urmari asigurarea unei densitati rezidentiale minime de 40 locuitori / hectar”.
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# maxtor 4 April 2023 19:28 0
# DODI 4 April 2023 20:29 +3
# Prometheus 4 April 2023 20:42 +7
# Prometheus 4 April 2023 20:48 +6
# X 4 April 2023 23:04 +1
# Steluta 7 April 2023 09:16 0