27 December 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

VIETASII – Capii serviciilor secrete pot ramane in functii pe viata. Directorii, prim-adjunctii si adjunctii SRI, SIE, STS si SPP sunt singurii sefi de institutii din Romania care nu sunt numiti pe mandate limitate. Din 2018, in Parlament zace un proiect de lege menit sa democratizeze serviciile secrete, care propune ca sefii SRI, SIE, STS si SPP sa fie numiti pe un singur mandat, de 4 ani, fara posibilitatea reinvestirii (Documente)

Scris de: George TARATA | pdf | print

3 March 2019 11:55
Vizualizari: 10135

 

O anomalie extrem de grava si de periculoasa pentru democratia din Romania este trecuta de ani de zile cu vederea de catre decidentii politici, fie ca vorbim despre Guvern sau presedinte. De ani de zile, in Romania exista o serie de inalti functionari care se bucura de privilegii, neimaintalnite la alte institutii din cate cunoastem noi. Ne referim la directorii, prim-adjunctii si adjunctii Serviciului Roman de Informatii, ai Serviciului de Informatii Externe, ai Serviciului de Telecomunicatii Speciale si ai Serviciului de Paza si Protectie.

Sefii serviciilor de informatii din Romania sunt singurii conducatori ai unor institutii care sunt numiti in functii pe perioade nelimitate de timp. Cu alte cuvinte, capii SRI, SIE, STS si SPP pot sta pe functii cu zecile de ani, chiar si toata viata teoretic. Inexistenta unui mandat limitat pentru sefii serviciilor secrete este cu atat mai grava cu cat cei care conduc SRI, SIE, STS si SPP, prin informatiile pe care le acumuleaza despre politicieni, magistrati, oameni de afaceri sau jurnalisti, dobandesc o putere de neinchipuit, pe care apoi o pot folosi in interes personal sau pentru a controla o buna parte din societate, chiar si presedinti de tara. Dovada este ce s-a intamplat in ultimii ani in Romania, ani in care statul a ajuns practic sa fie condusa de capii serviciilor secrete, fie ca vorbim despre directori, adjuncti sau sefi de directii.


Legea nu prevede mandat limitat

Modalitatea de numire a directorilor si adjunctilor SRI, SIE, STS si SPP este stabilita in legile de organizare si functionare a acestor servicii secrete. In cele patru legi se indica modul de numire al sefilor serviciilor, in cazul SRI si modul de eliberare din functie, si atat. Nu exista nici cea mai mica referire la durata mandatelor.

Prezentam in continuare prevederile referitoare la numirea in functie a sefilor serviciilor secrete existente in legile postate pe site-urile celor patru institutii:

Legea 14/1992 privind organizarea si functionarea Serviciului Roman de Informatii:

Art 23

Serviciul Roman de Informatii este condus de un director, cu rang de ministru, numit de Camera Deputatilor si Senat in sedinta comuna, la propunerea Presedintelui Romaniei, in urma audierii celui propus de catre comisia insarcinata sa exercite controlul parlamentar asupra activitatii Serviciului Roman de Informatii, care va prezenta un raport in fata celor doua Camere ale Parlamentului.

La numirea in functie, directorul depune in fata Parlamentului urmatorul juramint: 'Eu, ..., jur ca voi indeplini de buna-credinta si nepartinire, in deplinul respect al Constitutiei si legilor tarii, atributiile ce-mi revin in calitate de director al Serviciului Roman de Informatii.'

In executarea atributiilor ce revin Serviciului Roman de Informatii, directorul emite, potrivit legii, ordine si instructiuni.

Eliberarea din functie a directorului Serviciului Roman de Informatii se face de Parlament, in sedinta comuna a celor doua Camere, la propunerea Presedintelui Romaniei sau a cel putin o treime din numarul total al deputatilor ori al senatorilor.

Art. 24

Directorul Serviciului Roman de Informatii are un prim-adjunct, care este si inlocuitorul legal al acestuia, precum si 3 adjuncti.

Prim-adjunctul directorului Serviciului Roman de Informatii si adjunctii directorului au rang de secretari de stat si sunt numiti de Presedintele Romaniei, la propunerea directorului Serviciului Roman de Informatii”.

Legea 1/1998 privind organizarea si functionarea Serviciului de Informatii Externe:

Art. 6

(1) Conducerea Serviciului de Informatii Externe se asigura de catre un director, cu rang de ministru, numit de Consiliul Suprem de Aparare a Tarii la propunerea Presedintelui Romaniei.

(2) La numirea in functie directorul depune in fata Presedintelui Romaniei urmatorul juramant: 'Eu,..., jur ca voi indeplini cu buna-credinta si nepartinire, in deplinul respect al Constitutiei si al legilor tarii, atributiile ce imi revin in calitate de director al Serviciului de Informatii Externe'.

Art. 8.

(1) In cadrul Serviciului de Informatii Externe functioneaza Consiliul director, organ consultativ, compus din adjunctii directorului si sefii unor unitati din structura Serviciului de Informatii Externe. Lucrarile Consiliului director sunt conduse de directorul Serviciului de Informatii Externe, iar in lipsa acestuia, de unul dintre adjunctii sai, desemnat de acesta.

(2) Adjunctii directorului Serviciului de Informatii Externe au rang de secretar de stat si sunt numiti de Consiliul Suprem de Aparare a Tarii la propunerea directorului Serviciului de Informatii Externe.

(3) Componenta, regulamentul de organizare si functionare, precum si atributiile Consiliului director se aproba de directorul Serviciului de Informatii Externe”.

Legea 92/1996 privind organizarea si functionarea Serviciului de Telecomunicatii Speciale:

Art. 8

(1) Conducerea Serviciului de Telecomunicatii Speciale este asigurata de un director, cu rang de secretar de stat, numit de Consiliul Suprem de Aparare a Tarii, la propunerea presedintelui acestuia.

(2) Directorul Serviciului de Telecomunicatii Speciale raspunde in fata Consiliului Suprem de Aparare a Tarii pentru activitatea pe care o desfasoara si prezinta acestuia rapoarte anuale.

(3) In exercitarea atributiilor ce-i revin, directorul este ajutat de un prim-adjunct, care este si inlocuitorul sau, precum si de doi adjuncti.

(4) Prim-adjunctul si adjunctii au rang de subsecretari de stat si sunt numiti de Consiliul Suprem de Aparare a Tarii, la propunerea directorului Serviciului de Telecomunicatii Speciale.

(5) In Serviciul de Telecomunicatii Speciale functioneaza Consiliul director, ca organ deliberativ, si Biroul executiv, care asigura conducerea operativa a institutiei. Componenta Consiliului director si a Biroului executiv se stabileste prin regulamentul de organizare si functionare”.

Legea 191/1998 privind organizarea si functionarea Serviciului de Protectie si Paza:

Art. 7

(1) Serviciul de Protectie si Paza este condus de un director, cu rang de secretar de stat, numit de Presedintele Romaniei, la propunerea Consiliului Suprem de Aparare a Tarii.

(2) La numirea in functie, directorul depune in fata Presedintelui Romaniei urmatorul juramant:

'Eu, …, jur ca voi indeplini cu buna-credinta si nepartinire, in deplinul respect al Comnstitutiei si al legilor tarii, atributiile ce imi revin in calitate de director al Serviciului de Protectie si Paza'.

Art. 9

(1) Directorul Serviciului de Protectie si Paza are in subordine nemijlocita un prim-adjunct, care este inlocuitorul sau legal si sef al statului major, precum si un adjunct.

(2) Prim-adjunctul si adjunctul au rang de subsecretar de stat si sunt numiti de Presedintele Romaniei, la propunerea directorului Serviciului de Protectie si Paza, cu avizul Consiliului Suprem de Aparare a Tarii”.

Maior, Coldea, Predoiu, Opris, Pahontu

Cea mai buna dovada a faptului ca nicaieri nu este prevazut un mandat limitat pentru sefii serviciilor secerete este chiar ceea ce s-a intamplat la SRI, SIE, STS si SPP in ultimii ani. Concret, Serviciul Roman de Informatii a avut timp de aproape un deceniu acelasi director. Este vorba despre George Maior (foto stanga), care si-a inceput mandatul in octombrie 2006, incheindu-l in ianuarie 2015. Si mai mult in functie a stat seful operativ al SRI, generalul Florian Coldea (foto centru), care a ocupat postul de prim-adjunct in perioada august 2005-ianuarie 2017, deci aproape 12 ani. Maior si Coldea au plecat, dar SRI continua sa fie condus in continuare de un general numit in functia de adjunct in urma cu, atentie, aproape 14 ani. Este vorba despre generalul George Voinescu.

In ceea ce priveste SIE, nu a existat un director atat de longeviv precum a fost Maior la SRI. A existat insa generalul Silviu Predoiu (foto al doilea de la dreapta la stanga) care timp de 13 ani, in perioada 2005-2018, a ocupat functia de adjunct al serviciului, uneori conducandu-l chiar si in calitate de director interimar.

La fel s-a intamplat si la STS. In acest caz, directorul Marcel Opris (foto al doilea de la stanga la dreapta) a stat pe functie timp de aproape 12 ani, conducand Serviciul de Telecomunicatii Speciale in perioada 2005-2017.

De departe insa cel mai longeviv director al unui serviciu este generalul Lucian Pahontu (foto dreapta), directorul Serviciului de Protectie si Paza. Acesta este la conducerea SPP din anul 2005 si nu exista nici un semn ca va fi schimbat din functie prea curand.

Democratizarea serviciilor zace in Parlament

Mentionam la inceputul articolului ca decidentii politici au inchis ochii la aceasta anomalie, in pofida faptului ca este pusa in pericol insasi democratia. Grav este insa ca la fel se intampla si in continuare. De anul trecut, in Parlamentul Romaniei zace un proiect de lege al deputatului PSD Liviu Plesoianu care prevede tocmai democratizarea serviciilor secrete.

Concret, Liviu Plesoianu a propus modificarea Legii nr. 14/1992 privind organizarea si functionarea Serviciului Roman de Informatii, a Legii nr. 1/1998 privind organizarea si functionarea Serviciului de Informatii Externe, a Legii 191/1998 privind organizarea si functionarea Serviciului de Protectie si Paza si a Legii nr. 92/1996 privind organizarea si functionarea Serviciului de Telecomunicatii Speciale, in sensul prevederii unor mandate limitate pentru sefii serviciilor secrete. In acest sens, Liviu Plesoianu a inaintat varianta ca directorul, prim-adjunctii si adjunctii sa fie numiti pentru un singur mandat, cu o durata de patru ani.

Ce s-a intamplat cu proiectul lui Plesoianu? Absolut nimic. Acesta continua sa stea in continuare in Parlament, desi o asemenea masura ar reprezenta o lovitura clara data Noii Securitati in lupta atat de clamata la televizor de diversi politicieni.

* Cititi aici proiectul deputatului PSD Liviu Plesoianu

* Cititi aici Legea 14/1992 privind organizarea si functionarea Serviciului Roman de Informatii

* Cititi aici Legea 1/1998 privind organizarea si functionarea Serviciului de Informatii Externe

* Cititi aici Legea 92/1996 privind organizarea si functionarea Serviciului de Telecomunicatii Speciale

* Cititi aici Legea 191/1998 privind organizarea si functionarea Serviciului de Protectie si Paza

Comentarii

# Charlie date 3 March 2019 12:32 +8

Un proiect incomplet intrucat nu prevede DEMILITARIZAREA sectiilor Securitatii la care se sefera!!! Deasemenea, nu prevede desfiintarea "universitatilor" Securitatii si dezideologizarea bolsevica, degradarea conducatorilor care au monitorizat dezastrul Romaniei si inculparea lor ca TRADATORI!!! Desfiintarea SUTELOR DE FIRME patronate de ofiteri acoperiti...

# gelu date 4 March 2019 14:08 +4

SRI trebuie sa fie desfiintat de urgenta si inlocuit cu o agentie de siguranta nationala demilitarizata careia sa i se interzica sa desfasoare activitati financiaro-economice si care sa aiba un numar de angajati conform cu numarul angajatilor serviciilor secrete din Franta, Angrlia, Germania, Spania si Italia raportat la 100.000 de locuitori.

# SILE SPERIATU date 4 March 2019 17:35 0

SRI trebuie stimulat si mai mult dupa ce s-a dovedit atit de capabil sa faca, prin PROTOCOALE SECRETE, norme interne de aplicare a legilor pt. justitie, BNR, etc. Pe cand norme pt. vidanjori?

# SPARTAKUS date 3 March 2019 12:44 +6

Nu mai constituie un secret faptul ca marea masinarie de succes a anticoruptiei,se dovedeste pana la urma a fi o lucrtura diabolica a unor impostori.Este cat se poate de limpede,ca acest mecanism nenorocit de tip totalitar construit de Base si bine intretinut de catre Klaus-Werner,este conceput de ai agata si cerceta pe toti cei considerati incomozi,care se trezesc cu sentinte si rchizitorii dictate intr-un anumit loc,concret,SRI,SIE,SPP,etc.iar judecatorii(unii dintre ei)nu depsesc conditia de aprozi!!!!!

# Sanchi date 4 March 2019 17:41 +1

DNA s-a autosesizat in 2010 ca jud. Birsan e corupta. Din pacate dosarul a nimerit la un complet incapabil sa dea solutia dorita de STATUL PARALEL, dupa 8 ani de ... dai si lupta. Au dreptate procurorii DNA ca juzii nu judeca corect. Unii cetateni doresc aplicarea cutumei ADEVARUL E UNDEVA LA MIJLOC. Asta inseamna ca dna Birsan e datoare cu 4 ani la ZDUP, ca DNA ceru 8 ani de bulau...

# DODI date 3 March 2019 13:09 +1

Cam multe proiecte importante de legi zac în Parlament: Legea finanțării ONG, Legea limitării duratei șefilor serviciilor secrete, Legea cu unitatea independentă de urmărire a telefoanelor în locul SRI, aceasta și multe altele. Culmea este că la unele din ele domnii Tăriceanu și Dragnea sunt coautori. Poate ar trebui să trateze cu celeritate subiectele cu adevărat importnate și care sunt cam de mult în... așteptare.

# TIPA date 3 March 2019 13:47 +3

SERVICILE MANACA BANII ROMANIEI LUCRAND IMPOTRIVA ROMANIEI. SECURISTII SUNT PRINCIPALII INFRACTORI. TREBUIE DESFIINTATE . Daca printre securisti o fi vreunul cu vreun rest de constiinta oricum nu serveste nimanui pt ca nu se vede nicio actiune. Oricum legile ce reglementateaza activitatea acestora trebuie modificate de o maniera care sa-i puna la punct.

# Dorina date 3 March 2019 14:36 +2

Poti numi servicii… institutiile care si-au exilat 5 milioane de cetateni, au decimat economia?

# steluta date 3 March 2019 14:49 +1

dragnea-i blat cu sistemul ca si ponta, doar promisiuni

# Ady date 3 March 2019 17:57 +2

Categoric dragnea a facut blat cu sistemul, dovezi sunt inactiunea fata de protocoalele ilegale( Tariceanu a fost prin CSAT cand s-a semnat hotararea din 2005care a stat la baza protocoalelor ilegale) , bugetele SRI sunt uriase desi sunt dovezi clare ca SRI lupta impotriva intereselor romanilor(acum nu mai dovedesc sa inventeze atacuri cibernetice si alte cele numai ca sa divinizam iara SRI SI CAT DE IMPORTANT ESTE),. Desi se stie ca justitia s-a facut ilegal de 14 ani masurile lipsesc cu desavarsire, iar acum in prag de alegeri vin iar cu prosteala lupta impotriva statului paralel. Concluzia: pana nu curatam tara de toti mincinosii de prin politica, servicii justitie nu se va intampla nimic bun in tara. Numai minciuni,promisiuni desarte si salvarea mafiotilor ( de prin politica,justitie,servicii). ciudat ca desi in toate parchetele se fac ilegalitati chiar mai mari,se vorbeste doar de DNA.

# Andreea date 3 March 2019 15:20 +1

Bugetele SRI, SIE, SPP, STS - perioada 2012 - 2018 https://drugus.ro/sri-sie-spp-sts-bugetele-anuale-in-perioada-2012-2018/

# ^^ date 3 March 2019 15:35 +1

Ca la BNR.. :D

# TIPA date 3 March 2019 18:52 +1

securistii MANACA BANII ROMANIEI LUCRAND IMPOTRIVA ROMANIEI. SECURISTII SUNT PRINCIPALII INFRACTORI. TREBUIE DESFIINTATE . Daca printre securisti o fi vreunul cu vreun rest de constiinta oricum nu serveste nimanui pt ca nu se vede nicio actiune. Oricum legile ce reglementateaza activitatea acestora trebuie modificate de o maniera care sa-i puna la punct. TREBUIE SA RASPUNDA PENAL TOTI PENALII , REALII PENALI AI ROMANIEI , respectiv SECURISTII SI SLUGILE LOR.

# escu date 4 March 2019 00:59 0

Din multitudinea proiectelor de legi care nu sunt puse în discuția Parlamentului se observă că PSD nu dă doi bani nici pe inițiativele legislative ale propriilor membri. Longevitate? Da, așa a vrut Iliescu la timpul votării legilor respective. Singura instituție, după cum se vede, unde un șef are mandat limitat este la Armată, respectiv funcția de șef al statului major al apărării, pentru care s-a iscat și recentul scandal. De ce oare?

# nae girimea date 4 March 2019 06:04 +1

Un mandat de max 4 ani , la toate institutiile : presedintie , CCR , BNR , SRI , PG , DNA, DIICOT . Se va evita constituirea de clanuri si apoi, mafii . "Rotatia cadrelor " nu era rea... Nu scrie nicaieri ca Xulescu s-a nascut si trebuie sa moara sef.

# iN primul rand sunt prea multe, pentru Romania ! date 4 March 2019 15:55 +2

Ce dracu`fac astia pe fisa postului ? Am impresia ca se suprapun ca atributii. Deci avem un numar foarte mare de paraziti pe bugetul tarii . Ce facem noi aici , PSD+ALDE dobitocii majoritatari ? :-* Le marim bugetul , evident , caci po******tia de aceea ne-a ales , sa-i punem cat mai multi paraziti necalificati in spate !! :o Necalificatii astia , nu doar ca iau salarii monstru , ci mai iasa si la pensie la 45 de ani iar apoi s efofileaza din nou in domeniul necalificatilor sa ia pe langa pensie si inche un salariu. Plesoianu presedinte ! Prima masura , bugetul SRI la jumate . A doua , sa nu mai poata avea cineva pensie si salariu. A treia masura , desfintarea DNA si ANI , alte doua unitati parazite. A patra , puscariasii la munca cel putin 8 ore pe zi. :P

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 22.12.2024 – S-a aflat noul ministru al Justitiei

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva