psdolt
25 November 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

psdolt psdolt psd

VICTIMA JUDECATOAREI STANCIU POVESTESTE CALVARUL – Primarul Mircia Gutau: „Procurorii au spus 'Va rog arestati-l ca deja am raportat'. In fata mea. Eram stupefiat!... Cele doua procuroare erau la bar... una a dat cu palma in masa si a spus 'Am pierdut pestele cel mare!'... Dupa condamnarea mea, doamna Stanciu a fost propusa presedinta ICCJ... Tot fumul ala iesea de pe teava si intra in celula, ne asfixiam... Cine dracu e asta de vine la inchisoare in Pierre Cardin?”

Scris de: A.P. | pdf | print

22 November 2016 12:33
Vizualizari: 13602

Executat de Inalta Curte dupa un recurs declarat inechitabil de CEDO in urma cu doua saptamani, primarul municipiului Ramnicu Valcea Mircia Gutau a iesit din nou, in continuarea interviului acordat televiziunii locale VTV, pentru a face cunoscute efectele odiosului „parteneriat de nadejde” dintre ICCJ si DNA. Un parteneriat declarat public din postura de sefa a instantei supreme chiar de judecatoarea Livia Stanciu (foto 1 centru), promovata in fruntea ICCJ la scurt timp dupa ce l-a aruncat pe Mircia Gutau in puscarie incalcand - spune CEDO - principii elementare de drept si intorcand la 180 de grade doua hotarari de achitare: sentinta de la fond (2007) si decizia instantei de apel (2009), solutii dispuse pe litera a) fapta nu exista si confirmate de altfel in opinia separata a Anei Hermina Iancu, judecatoarea suprema care a refuzat sa fie partasa la violarea Drepturilor Omului in ceea ce se contureaza a fi un nou caz-scoala de abuz politico-judiciar lasat nesanctionat de CSM.


In asteptarea publicarii in Monitorul Oficial a hotararii CEDO din 8 noiembrie 2016 (faza obligatorie pentru promovarea revizuirii deciziei ICCJ de condamnare), primarul municipiului Ramnicu Valcea a mers alaturi de sotia sa, notarita Mariana Gutau, la postul Antena 3, unde a povestit cu lux de amanunte culisele dosarului instrumentat de procuroarele Camelia Sutiman (foto 1 dreapta) si Claudia Rosu (foto 1 stanga), dar si cosmarul indurat in cei doi ani petrecuti in spatele gratiilor: mai intai in 2006, cand a fost retinut si arestat preventiv timp de 4 luni, iar apoi in ianuarie 2010-septembrie 2011 - cand a executat pedeapsa de 3 ani si 6 luni inchisoare pentru luare de mita dispusa printr-o decizie cu opinie majoritara pronuntata de Livia Stanciu - numita intre timp de presedintele Klaus Iohannis, in iulie 2016, judecatoare la CCR - si Alixandri Vasile, magistrat decedat in iulie 2012 „dupa o lunga suferinta”, potrivit presei vremii.

Reales anul acesta in functia de primar al municipiului Ramnicu Valcea, Mircia Gutau (foto 2) a povestit la emisiunea Sinteza Zilei de duminica 20 noiembrie 2016 si un episod halucinant despre modul de lucru al DNA. Un DNA obisnuit inca de acum un deceniu, se pare, cu confortul sinistrei conivente dintre judecatori si procurori ("parteneriatul de nadejde") pe care presedinta ICCJ Livia Stanciu avea sa si-o asume public in 2014. Mircia Gutau a relatat cum in 2006, dupa emiterea ordonantei de retinere, a fost salvat de judecatoarea Lucia Tatiana Rog de la Tribunalul Bucuresti (promovata intre timp la Inalta Curte). Rog a refuzat sa admita referatul DNA cu propunere de arestare preventiva, sustine primarul, in pofida ultimatumului pe care l-ar fi primit de la procurorii anticoruptie condusi la acea vreme de actualul judecator CCR Daniel Morar: „As vrea sa va spun despre un judecator care m-a impresionat fantastic. L-am vazut pentru prima data la arestul preventiv cand m-am judecat la tribunal la Bucuresti: Rog Mihaela, acum este judecatoare la Inalta Curte de Casatie si Justitie, si as vrea sa-i transmit toate felicitarile. Pentru arestul preventiv, cand am venit pentru arestul preventiv, procurorii in fata mea s-au dus..., eu eram cu catusele la maini, si au spus in felul urmator: 'Va rog arestati-l ca deja am raportat'. In fata mea. Eram stupefiat! Ca deja a raportat, nu stiu cui si unde a raportat... Si stiti ce a spus judecatoarea? A spus: 'Va rog eliberati sala, am nevoie de o jumatate de ora sa vad dosarul'. Am eliberat sala, dupa o jumatate de ora a venit si s-a pronuntat”.

Un alt episod sumbru povestit de Mircia Gutau, dar care nu are legatura cu dosarul, l-a avut in prim-plan pe un magistrat de la instanta suprema: „Om care a fost judecator la Inalta Curte si pe care il stiu din Ardeal mi-a spus in felul urmator: Mircia, am plecat din magistratura pentru faptul ca ma trezeam cu cele doua fete noi care erau in complet, inainte de o sedinta de judecata, imi spuneau 'asta este pozitia noastra, daca vreti faceti opinie separata'. Si am considerat ca nu mai este rostul meu sa stau in justitie. Pana acolo s-a ajuns!.

La fel de monstruoase au fost si relatarile din detentie. Printre altele, primarul Gutau a povestit o situatie-limita traita in arestul Politiei Valcea, unde ar fi indurat acte de tortura similare metodelor naziste de exterminare experimentate la Treblinka:Este o plasa de sarma la geam, si geamul era deschis spre exterior. N-ai cum sa-l tragi sa-l inchizi tu din interior din celula. Si mai eram cu cineva. Si cineva - caruia ii stiu vocea, si acum o aud asa in ureche, in fata era un ARO 244 - spune 'Porneste-o!'. Se suie soferul, porneste ARO-ul. 'Calc-o, ma! Calc-o, ma!'. Tot fumul ala iesea de pe teava, era la demisol, si intra in celula. Vreau sa va spun ca prima reactie a fost sa ma duc sa inchid geamul. Cum sa-l inchizi, ca ai o plasa de sarma foarte deasa, n-aveai cum sa tragi. Imposibil. Si atunci, singura solutie a fost sa ne asezam repede, urgent, ca ne asfixiam, cu fata pe cimentul respectiv, sa iau un pantof sa fac o parghie la usa, sa casc usa, si cu gura eram amandoi la usa sa expiram aer de pe hol. Pana aici s-a ajuns!

Aceasta, dar si alte scene, ne obliga sa va avertizam ca urmeaza dezvaluiri pe alocuri socante.

Prezentam in continuare cele mai importante declaratii facute de Mircia Gutau si de sotia acestuia, notarita Mariana Gutau, in cadrul emisiunii Sinteza Zilei de la Antena3:

Mircia Gutau: (...) Denuntatorul in decursul procesului niciodata nu a spus ca i-am cerut bani. Declaratia lui sub juramant a fost urmatoarea: declar ca mi-a dat de inteles primarul ca as obtine foarte greu certificatul de urbanism. Dar n-a pronuntat niciodata denuntatorul in fata instantei ca i-as fi cerut vreun ban. Dar vreau sa va spun ca presiunea care a existat la DNA a fost colosala. In primul rand, pentru eliberarea din arestul preventiv (4 luni de arest preventiv, in 2006 – n.r.), instantele din Valcea ma achitau, si cum ajungeam la Pitesti, stop, ma condamnau. Iar ma achitau, stop la Pitesti...

Moderator: Dumneavoastra, cand ati iesit din inchisoare, ati spus din usa inchisorii ca ceea ce vi s-a intamplat este la ordinul lui Basescu Traian.

Mircia Gutau: N-am spus..., nu stiu de unde aveti informatia.

Moderator: Pai nu, am inregistrarea.

Mircia Gutau: Poate ca... nu stiu, dar vreau sa va spun ca eu am fost membru al Partidului Democrat Liberal, al PD-ului, am avut o relatie normala. Nu stiu, chiar inainte de alegerile prezidentiale, presedintele Traian Basescu, fiind intr-o vizita la Olanesti, m-a chemat si m-a rugat sa preiau organizatia judeteana pentru ca eram foarte cunoscut si bine perceput - l-am schimbat pe fostul senator Jurcan -, tocmai ca sa ridicam nivelul organizatiei judetene. Si am muncit foarte mult. Si, imediat dupa ce s-a intamplat acest necaz, am fost condamnat. Ce m-a deranjat la presedintele Traian Basescu, si pot sa i-o spun acum, cu tot respectul pe care l-am avut atatia ani, este ca in momentele acelea grele sotia a depus eforturi extraordinare - pentru ca in momentele grele daca nu ai familie nu ai nimic -, a refuzat sa o primeasca in audienta. Un gest normal era sa o primeasca si sa ii spuna 'domnule, nu ma pot implica', sau sa spuna ceva. Nu, dumnealui a creat acest sistem, si o pot spune cu toata taria, crezand ca niciodata acest sistem nu se va intoarce impotriva dumnealui. Iar in momentul de fata, ceea ce se intampla eu cred ca nici in visele cele mai negre nu a crezut dumnealui ca se va intampla. Sa ai familia urmarita, cazul dumnealui, sa ai fata... Totusi, e un lucru la care nu s-a gandit vreodata ca se va ajunge. Dar sa revenim la...

Dupa aceea s-a stramutat, procurorii DNA, vazand ca iau in permanenta achitare la Ramnicu Valcea, au cerut stramutarea dosarului si l-au stramutat la Alba Iulia. La Alba Iulia am fost eliberat imediat, pentru ca m-am dus acolo de la Pitesti, de la Colibasi, am fost mutat la Penitenciarul Aiud, dupa doua saptamani am fost eliberat de Curtea de Apel Alba Iulia, am fost pus in libertate. M-am judecat pe fond, toti martorii au fost chemati doi ani de zile, si am fost achitat, atentie!, pe inexistenta faptei. Iar viceprimarul a fost si el achitat pentru ca un viceprimar nu putea fi complice la o fapta care nu exista. Dupa aceea dosarul s-a stramutat din nou la Constanta, iar la curtea de apel din nou s-a judecat pe fond, au fost chemati martori, a durat un an si jumatate, si am fost din nou achitat - inexistenta faptei. Iar dupa trei luni de zile sau patru luni de zile, fiind primul mare caz de coruptie, deci nu credeam ca se va ajunge, nu credeam ca DNA-ul va face recurs. S-a facut recurs, cand am ajuns la curtea suprema, la primul termen, aveam avocat pe domnul Feroiu din Ramnicu Valcea, caruia as vrea sa-i multumesc din suflet, si pe domnul Nazat. L-am intrebat ca orice inculpat, l-am intrebat pe avocat ce se poate intampla la curtea suprema. Eu fiind de profesie inginer. Si mi-au spus in felul urmator: domnule Gutau, 99% dintre cazuri se pastreaza aceeasi solutie de achitare. Exista 0,1% din cazuri cand judecatorii au dubii, caseaza sentinta si o trimit spre rejudecare, sau mai exista un procent infim in care judecatorii sunt hotarati si spun nu, oprim dosarul spre rejudecare, dar asta inseamna ca trebuie sa audiezi martori, sa vii cu probe noi ca sa te poti pronunta. Nu poti tu judecator la Inalta Curte sa te pronunti pe niste depozitii pe care le-au depus martorii la instantele de fond fara ca sa-i audiezi si sa iei alta decizie.

Mai mult decat atat, in decembrie (decembrie 2009 – n.r.) cand a fost termenul, procurorul care s-a prezentat din partea DNA-ului, un om nou, a spus 'va rog frumos sa-mi acordati un nou termen pentru a vedea dosarul si v-as ruga sa vizionam impreuna caseta pentru ca din ceea ce am vazut eu - atentie, spus de procuror -, primarul n-a pus mana pe niciun ban'. Ceea ce mi s-ar parea corect, disjungerea cauzei ar fi cea mai buna solutie. Iau hartiuta in fata cum iau judecatorii, se consulta toti trei si spun: 'Acordam un nou termen, dumneavoastra pentru a studia dosarul, dar nu suntem de acord sa vizionam caseta pentru ca noi nu judecam pe fond'. In clipa asta, avocatul Nazat mi-a facut semn ca este ok si a spus ca nu mai este niciun pericol sa fiu condamnat. Daca ei s-au antepronuntat ca nu judeca pe fond. Pe 9 ianuarie, sau pe 10... Cand a castigat Basescu al doilea mandat, a doua zi am fost la Inalta Curte. Spuneti pozitiile, nevinovat, nevinovat, pledoaria avocatilor, ramane in pronuntare. Au amanat trei zile, cinci zile, pe 27 ianuarie 2010 condamnat 3 ani si 6 luni cu executare. Am crezut ca-mi pica ceru in cap.

A fost momentul cel mai delicat al Romaniei si care a ruinat Romania. Pentru ca vreau sa va spun ca strigatul meu nu este doar pentru mine. Eu cred ca cei care se afla acum in instante se vor gandi de zece mii de ori inainte de a da o condamnare. Nu te poti juca cu viata unui om. Cel mai de pret lucru este libertatea. Cel mai de pret lucru este libertatea. Nu poti tu sa... si aici spun ca este vina clara si a domnului presedinte Basescu, pentru ca dumnealui a venit cu ideea ca la Inalta Curte sa promoveze extraordinar de multi procurori. Se ajunsese la un moment dat in care procentul de procurori de la Inalta Curte era de peste 60%. Om care a fost judecator la Inalta Curte si pe care il stiu din Ardeal mi-a spus in felul urmator: Mircia, am plecat din magistratura pentru faptul ca ma trezeam cu cele doua fete noi care erau in complet, inainte de o sedinta de judecata, imi spuneau 'asta este pozitia noastra, daca vreti faceti opinie separata'. Si am considerat ca nu mai este rostul meu sa stau in justitie. Pana acolo s-a ajuns! Dupa ce s-a facut acest sistem crunt, in care s-au aranjat completele la nivel central - stiti foarte clar, la nivelul Inaltei Curti de Casatie si Justitie -, dupa aceea au trecut la etapa a doua, prin noua reforma in justitie, cand un dosar se judeca doar in doua trepte, la tribunal si la curtea de apel, a plecat tronsonul doi si s-au instalat frumos si la curtile de apel, in asa fel incat tactica se aplica si este urmarit orice dosar DNA pana la final. Nimeni nu misca! Campul tactic... Cum se dicteaza! Asta-i adevarul. Pe care trebuie sa-l cunoasca toti. Si eu sunt convins ca in ceasul al doisprezecelea, judecatorii... ca mai sunt judecatori extraordinari, si as vrea – imi cer scuze, poate ca sunt agitat –, sa va spun despre un judecator care m-a impresionat fantastic. L-am vazut pentru prima data la arestul preventiv cand m-am judecat la tribunal la Bucuresti: Rog Mihaela (Lucia Tatiana Rog – n.r.), acum este judecatoare la Inalta Curte de Casatie si Justitie, si as vrea sa-i transmit toate felicitarile. Pentru arestul preventiv, cand am venit pentru arestul preventiv, procurorii in fata mea s-au dus..., eu eram cu catusele la maini, si au spus in felul urmator: 'Va rog arestati-l ca deja am raportat'. In fata mea. Eram stupefiat! Ca deja a raportat, nu stiu cui si unde a raportat... Si stiti ce a spus judecatoarea? A spus: 'Va rog eliberati sala, am nevoie de o jumatate de ora sa vad dosarul'. Am eliberat sala, dupa o jumatate de ora a venit si s-a pronuntat, a venit hotararea, in care spune: inculpatul Dicu - arestat preventiv, viceprimarul, primarul Gutau – nu exista proba, nici macar indiciu sa fie arestat.

Mariana Gutau: Daca imi dati voie sa va citesc, doamna judecator a spus asa: 'Tribunalul constata ca nici macar denuntatorul nu era convins de intelegerea dintre cei doi inculpati, de vreme ce afirma la finalul declaratiei ca dupa ce i-am dat banii inculpatului Dicu, m-am deplasat la sediul primariei pentru a purta o discutie cu primarul Gutau Mircia pentru a ma asigura ca acesta cunoaste problema mea si pentru a-i comunica acestuia ca i-am remis viceprimarului Dicu Nicolae suma de 20.000 de euro si – continua declaratia – primarul confirmandu-mi ca stie despre ce era vorba, iar la afirmatia mea ca restul urmeaza sa-l dau cand iese certificatul, primarul a facut un gest afirmativ'. A redat din declaratia denuntatorului. Si concluzioneaza doamna judecator: 'Din analiza continutului inregistrarilor facute cu ocazia discutiilor avute de denuntator cu inculpatul Gutau rezulta numai faptul ca inculpatul ii aduce acestuia la cunostinta faptul ca ii trebuie acordul vecinilor'. Asta a spus Mircia cand ala cerea certificat. 'Inculpatul in declaratia data in fata instantei arata, cu precizarea ca nu-si aminteste foarte bine discutia, ca denuntatorul a mentionat ceva de un avans'. Si reda discutia din biroul primarului. 'Fata de cele expuse mai sus, Tribunalul constata lipsa totala a indiciilor privind savarsirea unei fapte prevazute de legea penala de catre inculpatul Gutau, motiv pentru care va respinge ca neintemeiata propunerea de arestare'. Deci dupa ce l-au retinut procurorii, s-a judecat masura arestarii la Tribunalul Bucuresti si doamna judecator l-a pus in libertate. El a venit acasa.

Mircia Gutau: Vreau sa va spun doar un lucru. Viceprimarul Dicu n-a spus niciodata, si pentru asta merita toate felicitarile, pentru ca n-avea cum, dar la fortele pe care le au judecatorii putea spune orice, dar a avut demnitatea si n-a spus niciodata 'Eu stiam de asa ceva'. Si s-a dovedit si in instanta ca intre el si denuntator erau imprumuturi frecvente de bani. Pe timpul lui Ceausescu, denuntatorul era un tehnician unde fostul viceprimar era director. Se cunosteau foarte bine. Denuntatorul chiar in declaratie a spus ca nu-l cunoaste pe Dicu. E strigator la cer ce s-a intamplat! Deci de aceea nu pot sa-l acuz nici pe el, pentru ca facand schimburi dovedite prin banca... se imprumutau de la o firma la alta...

Mircea Badea: Cat timp ati stat in puscarie, in total?

Mircia Gutau: Am stat doi ani batuti pe muchie, cu tot cu arestul preventiv, am muncit extraordinar de mult. Vreau sa va spun, cand vad asa ca toata lumea se cearta, PNL-ul de-o parte, PSD-ul de partea cealalta, eu cred ca ar fi momentul ca toti sa isi dea mana. Si vad aici politicieni cu experianta. Pentru ca nu am facut in acesti 27 de ani decat sa ne amenintam unii pe altii si nimic sa nu rasara in Romania. In momentul de fata nimic nu se mai face in Romania. Atentie! Si o spun in calitate de primar. Eu sunt un caz fericit - dar se poate spune fericit dupa ce faci inchisoare? - care am castigat al treilea mandat fiind puscarias. Si toate panourile erau 'Puscarias, puscarias, puscarias, puscarias!'. N-am facut altceva decat sa bagam o teroare in acest sistem de forta creat, teroare in toti angajatii din sistemul de stat si nimeni nu mai semneaza nimic, nimeni nu mai face nimic. Asta e rezultatul!

Domnule Gadea, vreau sa va spun ca in cei doi ani de zile o singura data am zambit. Si daca o sa va spun pentru ce am zambit, o sa radeti si dumneavoastra. Deci in aprilie 2010, cand eram arestat (detinut – n.r.), eram la Colibasi, dupa cereri multiple ca sa ies la munca, m-au scos la bucatarie, la munca de jos, la curatat, la maturat, la toate. Se muta bucataria dintr-o parte-ntr-alta. Si acolo nu e nimic automatizat. Era o remorca de tractor la care era sudata... pusa o oiste, oistea de la car, de oiste erau patru verigi de care trageaun patru detinuti si alti sase detinuti impingeau la remorca. Eu eram unul dintre cei care impingeau la remorca, din spate. Nu mai erau cai-putere, erau detinuti-putere. Si-n momentul respectiv, deci se muta bucataria dintr-o parte intr-alta si urcam asa, impingeam la un deal. Zece insi, patru trageau de oiste si sase impingeau la remorca. Din fata, de la camera de primire, vad asa prin ploaie, ca aveam si o sapca pusa, vad un detinut care... in fata era un politist cu umbrela, detinutul in spate, si in spate un mascat, si politistul din fata striga 'Alo, salonul 3, venim cu un colet!'. Pentru ca nu mai ai nume acolo, ai colet, asa esti numit, 'coletul', fara nume. 'Venim cu un colet!'. M-am uitat sa vad ce colet. Era un detinut care avea hainele ravasite, dar in schimb avea pe umar o husa in care avea un costum. Si ma uit pe husa, vad 'Pierre Cardin'. Ma, zic, cine dracu e asta de vine la inchisoare in Pierre Cardin. Cand ma uit, era primarul Solomon. Si de ce am ras?! Mi-am adus aminte, la alegerile lui Traian Basescu s-a facut o mare intalnire la Craiova - unde si eu am dus 54 de autobuze cu oameni... cu totii au fost peste 100.000 de oameni - in care erau toti liderii politici. Intre care si ministra Justitiei, doamna Macovei, care avea porthartul ala, stiti, avea un porthart pe care daca il ridicai se vedea ceva plat asa, o sticluta plata. Avea un porthart, stiti, cum poarta militarii (...) Si presedintele Traian Basescu a vorbit acolo si a spus 'Ne mandrim cu oamenii care au facut ceva in sud'. Eram patru primari ai Partidului Democrat in zone care erau PSD. Si-i ia pe primarul Gherghe de la Turnu Severin si pe Valcov de la Slatina de mana si ii duce pe culoar, ca la prezentarea de moda, si lumea aplauda, dupa care vine si ma ia pe mine si pe Solomon. Si dupa aceea, dupa trei luni, am zambit, dar un zambet amar, cand am vazut ca amandoi eram acolo si... si lipsea cineva.

Am foarte multe locatii, am stat... am fost un privilegiat. Am fost dus la arestul preventiv de la Bucuresti, la arestul politiei, la minus doi, in care vezi o gaura din care vezi aerul, in care camera este 3 pe 3, si in care sunt noua paturi. Atentie! Usa la intrare, in stanga trei paturi cu etaj, in stanga trei paturi, la capat trei paturi si aici ramane un loc liber in care este un veceu turces si-n care trebuie sa-ti faci nevoile. In colt. Si, cand am intrat acolo, prima reactie a fost 'Doamne, unde am ajuns, ce am facut?'. M-am suit la etaj si am vazut cum urca sobolanii, cum urca pe canal, si, cand ii vedeam pe patura la colegii de la etajul I, m-am dat repede jos si i-am fugarit sa mearga inapoi pe canal si am pus sticla cu apa, jumatate apa, am pus la toaleta si ma uitam tot timpul noaptea, nu dormeam, sa vad nu cumva merge cineva... Bineinteles ca mergeau, va dati seama, in inchisoare, la momentul respectiv nu erau oameni in... cei mai multi erau dintre cei care isi merita locul acolo, si care urinau pe sticla respectiva, trebuia sa mergi sa o iei cu mana ca sa... Niste conditii greu de imaginat... Dar eu fac parte dintr-o familie cu zece copii, sunt cel mai mic din cei zece copii, am cunoscut tot ceea ce este greu in viata asta si m-am realizat prin fortele proprii. Si, impreuna cu sotia, am vrut sa-mi demonstrez mie ca pot sa fac ceva. Si tot ceea ce am facut, am facut cu buna-credinta. Am suportat mai usor aceste mizerii. Greu de imaginat sa vezi...

Moderator: Ati vazut si alte mizerii?

Mircia Gutau: Cu puncte puncte va spun. Nu dormeam noaptea, si vad pe unul ca se scoala intr-un tricou si se plimba prin camera. Si ma uitam ce are. A spus ca e condamnat la 22 de ani. Si avea prinsa de penis o sticla de apa, jumatate plina cu apa, cu ata, si se plimba ca a visat el si a citit el ca i se lungeste penisul cu 7 centimetri in 5 ani. Si i-am spus: 'Omule, la ce mai ai nevoie de penis dupa ce stai 22 de ani aici? Deci sunt lucruri... deci va dati seama ca este foarte multa lume care nu este sanatoasa aici.

Moderator: Oameni bolnavi mintal bagati cu oameni sanatosi?

Mircia Gutau: Da. Sunt foarte multe 'sifoane', sunt foarte multi oameni care se poarta frumos cu tine ca sa... poate poate dezvalui. Dupa aceea merg in biroul celalalt si dau informatiile. Deci este ceva greu de imaginat. Dar cu toate acestea eu vreau sa va spun ca personalul din inchisoare jos palaria s-au comportat! Oamenii de acolo, jos palaria! Eu n-as fi suportat. Sunt oameni care sunt inconstienti, care isi fac nevoile pe un carton si-l cheama pe politist la usa si-i dau prin gratar, peste ochi. E greu de imaginat ce se intampla. Si, cu toate astea, tu esti nevoit sa participi in astfel de locuri. De multe ori m-am intrebat, ba, fratilor, daca greseam, nimeni nu este sfant in tara asta, da, ai facut, ai gresit, dar cand te stii nevinovat, ca ma stiu copiii cand erau studenti, ca ma stie sotia, este notar public, si tot ce am cladit am cladit prin propriile munci, cand stiu ca am fost sportiv de performanta, am reprezentat Romania, de ce mi se intampla mie asta? Si toti s-au spalat pe manini, inclusiv ministrul Justitiei cand sotia a fost in... Ce ti-a zis Predoiu?

Mariana Gutau: Ca are informatii ca in dosar nu sunt probe, dar ca n-are ce sa faca, o sa castigam la CEDO.

Mircia Gutau: De la IPJ m-au transferat, cand dosarul s-a dus la Alba Iulia, m-au transferat la Aiud. La Aiud in sectia veche este greu de imaginat. Este o teava prin care curge un pic de apa, in camera, este veceul la fel, asa-zisul veceu... nu ai intimitate, mergeam cu un prosop mare, mi-l puneam in par, sau patura, de fata cu ceilalti colegi... e ceva greu de imaginat. Patura in cap ca sa stai la veceu, da, pentru ca alta solutie nu ai. Dar vreau sa spun ca nu m-a durut asta. Nu, pentru ca mi-am propus in sine sa muncesc, pentru ca daca nu ieseam la munca nu mai esti echilibrat psihic...

Moderator: N-ati avut nicio depresie in perioada asta?

Mircia Gutau: Nu, niciodata.

Moderator: Dumneavoastra...

Mariana Gutau: Nu, dar cred ca daca cineva imi facea o taietura cu cutitul in perioada aia, n-ar fi curs picatura de sange. As fi murit de gat cu toata lumea asta... Eu am spus de cate ori am iesit public. Ca eu atunci am mers la televiziuni, am fost in audienta, la el la partid, deci am facut tot ce se poate si am reclamat aceste abuzuri la greu. Si cand vedeam ca toata lumea... deci am facut plangere impotriva procuroarelor ca au inlocuit stenogramele, nu s-a intamplat nimic, am facut la Consiliul Superior al Magistraturii, la presedintie, peste tot, nimeni n-a avut nicio reactie.

Moderator: Ce veti face ca oamenii astia sa raspunda pentru ce au facut, domnule Gutau?

Mircia Gutau: Nu stiu daca... cum sa va spun, eu sunt om crestin, asa, si aveam o familie tare faina asa, si nu cred ca pe mine m-ar interesa ca cineva sa plateasca, m-ar interesa... ma intereseaza extraordinar de mult sa nu se mai intample astfel de lucruri. Sa fi fost eu cel sacrificat, dar sa nu mai vad primari nevinovati pe care sa ii vad inchisi, sau orice om, sa fie nevinovat... Sa se gandeasca de zece mii de ori cei care iau astfel de decizii, pentru ca nu te poti juca cu viata omului. Partea materiala... credeti ca o anumita suma sa imi inlocuiasca durerea pe care am avut-o? Credeti ca este echivalent? Nu exista! Pentru mine nu exista echivalentul unei sume. De aceea, si la CEDO eu nu am solicitat nicio despagubire pentru ca am considerat ca nu imi trebuie efectiv bani, ca nu sunt un nabab care sa imi doresc sa am elicopter. Am tot ce-mi trebuie la nivel mediu, deci, vreau doar sa nu mai fie altii care sufera asa.

Cezar Preda: (...) Ce imi aduc aminte, ca atunci cand erai in arestul de la Capitala, spunea-i 'Cezar, fa ceva, spune-i ministrului, baga unul ARO cu teava in spate si tot fumul...'

Mircia Gutau: Asta a fost cand am fost dus la Politie la Valcea, la IPJ, la subsol...

Cezar Preda: Mie nu mi-a venit sa cred. Bagau intentionat ARO cu teava de esapament sa intre...

Mircia Gutau: Este o plasa de sarma la geam, si geamul era deschis spre exterior. N-ai cum sa-l tragi sa-l inchizi tu din interior din celula. Si mai eram cu cineva. Si cineva - caruia ii stiu vocea, si acum o aud asa in ureche, in fata era un ARO 244 - spune 'Porneste-o!'. Se suie soferul, porneste ARO-ul. 'Calc-o, ma! Calc-o, ma!'. Tot fumul ala iesea de pe teava, era la demisol, si intra in celula. Vreau sa va spun ca prima reactie a fost sa ma duc sa inchid geamul. Cum sa-l inchizi, ca ai o plasa de sarma foarte deasa, n-aveai cum sa tragi. Imposibil. Si atunci, singura solutie a fost sa ne asezam repede, urgent, ca ne asfixiam, cu fata pe cimentul respectiv, sa iau un pantof sa fac o parghie la usa, sa casc usa, si cu gura eram amandoi la usa sa expiram aer de pe hol. Pana aici s-a ajuns! Asta-i umilinta pe care o induri. In democratie!

Moderator: Nu, asta-i tortura.

Mircia Gutau: Si dupa condamnarea mea, doamna Livia Stanciu a fost propusa, la trei saptamani, patru saptamani, presedinta Inaltei Curti de Casatie si Justitie.

Mugur Ciuvica: (...) Existau aceste voci care spuneau ca domnul Basescu are ceva personal cu dumneavoastra.

Mircia Gutau: Nu stiu... mie personal nu mi-a spus in fata ca ar avea ceva cu mine. Este adevarat ca nu eram in cercul ala de elita al Partidului Democrat la toate intalnirile care erau la nivel central, mi-am vazut de treaba mea, de aceea n-am participat la campanii la nivel national, deci... n-am avut asa o relatie foarte apropiata.

In momentul 2009, cand au fost alegerile prezidentiale, chiar am avut o intalnire cu dumnealui si l-am intrebat, ca un bun membru de partid, cum sta in sondaje raportat cu domnul Geoana. Si mi-a spus 'Mircea - chiar asa s-a exprimat -, stam cam bara la bara. Trebuie la Valcea sa faceti un target de 89.000 de voturi. M-am mobilizat, am scos 128.000 de voturi, a iesit presedinte si... dat in rest nu pot sa fac... alte discutii n-am avut cu dumnealui.

Mircea Badea: Deci ati fost ingropat in penitenciare timp de doi ani...

Mircia Gutau: Am fost la Jilava, am fost la... la Jilava unde mi s-a parut cel mai groaznic, cel mai rau, acolo unde sunt 40-60 intr-o camera si sunt cei mai multi drogati, sunt subnutriti, au o greutate de 40-35 de kilograme si stau tot timpul cu o seringa... cu seringile in vene si... in inchisoare faci rost de orice... absolut orice. Si cer tigari, daca nu, vin cu seringa cu sange si spun ca daca nu le dai tigara te inteapa... deci acolo fiecare trebuie tratat la fel, indiferent ca e solid, ca e slab, pentru ca sunt capabili de orice. Nu ai voie sa... adica nu poti sa mergi la toaleta, pentru ca, daca faci greseala sa mergi la toaleta, cand te intorci nu mai gasesti nimic in pat, totul dispare.

Dar cel mai urat lucru este aceasta cursa, transferul de o inchisoare la alta. Este ceva greu de imaginat. Mergi cu masinile cele vechi, care sunt din 1970, in care sunt 16 locuri, dar sunt 40 de detinuti. Daca nu te documentezi, vara, la 45 de grade, cand erau temperaturile respective, de la Jilava pana la Severin faci doua zile... Cum? Pentru ca esti adus cu cursa la Colibasi, la Colibasi dormi pe tranzit, unde este o mizerie de nedescris – la orice inchisoare pe tranzit este o mizerie de nedescris – si nu ai posibilitatea sa mergi dupa tine cu lenjeria, dupa aceea te duce la Craiova, la Craiova stai 8 ore la inchisoarea de minori unde este o cusca, efectiv o cusca in curtea inchisorii si in care toti sunt bagati in acea cusca indiferent ca ploua, indiferent ca bate soarele la 50 de grade. Deci e o inchidere, asa, de 10 pe 10, cu plasa si sus, cusca, efectiv, in care esti bagat acolo, coletele sunt bagate acolo, si se fac schimburile, vin toate masinile din acele unitati, si cei care vin de la Jilava si pleaca la Severin, cursele se intorc inapoi de la Craiova si te urci in alta cursa care venise de la Severin pana la Craiova. Si schimbul asta de colete dureaza. Dureaza, si dupa aceeas ajungi la destinatie. Sunt niste stalpi de fier cu plasa. Plasa groasa legata. Din care nu poti iesi. Si acolo stai: daca ploua, te ploua in cap, daca ninge, te ninge, daca ingheata, ingheti, daca sunt 50 de grade, stai acolo in 50 de grade. Depinde cum se organizeaza ei, 7 ore, 9 ore... pana proceseaza coletele. (Daca ai nevoie sa te duci la toaleta,) trebuie sa astepti, pentru ca te iau cate doi, te iau doi politisti, te duc unde este un veceu d-asta mai pe camp, mai in lateral, te pazesc doi ca sa-ti faci nevoile. Va dati seama, daca eram acolo 50 de insi, trebuie sa te inscrii acum ca sa mergi peste o ora la veceu. Asa-i si cu medicamentele, daca te doare capul, trebuie sa faci referat, trebuie sa-ti aprobe seful de grupa, trebuie sa-ti aprobe seful de sectie, trebuie sa-ti aprobe directorul si... trec 7 zile pana-ti vine medicamentul. Ti-a trecut...

Sistemul este putred in interior. Eu vreau sa va spun ca de aceea ii rog pe politicienii care sunt, sa faca ceva. Sistemul trebuie reformat din interior. De ce sa platesti un detinut 28-30 de milioane ca sa stea neputincios acolo, sa stea sa i se atrofieze muschii, si de ce sa nu il scoti la munca? De ce sa nu recuperezi de la cei vinovati, de ce sa nu le iei banii si sa-i pui sa munceasca, sa-i pui bratara la picior si sa-i iei 30% din salariu? Dar este dorinta noastra de a ne umili oamenii. Pai daca tii un om 10 ani in inchisoare si-l tii, nu-l scoti la munca... vreau sa va spun ca din cei din inchisoare 10-15% reusesc sa mearga la munca, restul, nu sunt locuri – asa spun, si-atunci stai in celula si innebunesti si ti se atrofiaza muschii. Cand iesi afara mai esti bun de ceva? Nu mai esti. Eu va dau un exemplu: la Severin, unde oamenii sunt cu totul altfel, si politistii au avut un comportament exemplar, la terminarea inchisorii directorului inchisrorii a venit la venit acolo la mine in cusca la eliberare si mi-a spus: 'Domnule Gutau, daca vreodata in viata vi se ofera, am un detinut care a fost condamnat la 15 ani, dar e un om extraordinar, care a muncit la bucatarie 8 ani si mai avea 2 ani pana la eliberare, daca vreodata ati putea sa ajutati un astfel de om, v-ati face un bine'. Vreau sa spun ca i-am dat telefonul, m-a sunat cand a iesit si l-am angajat la firma mea de trei ani de zile. Si e unul dintre cei mai buni oameni. Dar vezi, e unul la o mie. Eu i-am oferit o sansa. Dar daca omul respectiv sau altul s-ar fi eliberat, se elibereaza, dupa 10 ani de detentie stand numai intr-o camera, atrofiindu-se, il mai angajeaza cineva? Nimeni!

Mircea Badea: Ce-a facut de a luat 15 ani?

Mircia Gutau: A impuscat pe cineva. A fost la o discoteca cu sora lui, cand s-a-ntors spre casa doi baieti i-au urmarit, l-au batut pe el, el a fugit acasa, i-au violat sora, el s-a dus acasa, parintii erau la nunta, a luat ciocanul, a spart... stateau intr-un canton, a luat arma de vanatoare, a venit inapoi... Unul o violase si plecase, celalalt era... a tras, l-a impuscat si a fugit dupa celalalt (...). I-a dat 15 ani. Eu am gandit-o cum as fi procedat eu, ca om. Si vreau sa va spun ca... Cateodata iti pui intrebarea ca poate la fel ai fi procedat, intr-un moment de slabiciune. Cand iti lasi sora si vezi ca sora... La 20 de ani gandesti altfel. Avea 20 de ani, s-a eliberat exact la 30 de ani. Dar i-am oferit aceasta sansa si vreau sa va spun ca sunt extraordinar de fericit. A stat 10 ani pentru ca a muncit non-stop. Dar ganditi-va la ceilalti care nu muncesc si care stau acolo si cand ies afara nu sunt pregatiti. In loc ca sistemul penitenciar sa se organizeze, sa-i echipeze in salopete, sa-i scoata... La Colibasi sunt 2.600 de detinuti, sau cati erau atunci, sa scoti 2.000 sa cureti drumul de la Valcea la Pitesti, care arata dezastruos, sunt peturi, gunoaie, hartii... Sa-i pui la munca.

Mariana Gutau: (...) Ma puneam in pielea celor doua procuroare care au dispus masura retinerii si apoi au solicitat arestarea. Au pus vreun moment in cumpana: mai, e vorba despre un primar, care daca a ajuns pe functia asta inseamna ca o mare parte din comunitate i-a acordat incredere, si pe de cealalta parte, denuntatorul. De ce calitate e acest denuntator? Si cata credibilitate? Caci alta proba nu excista, decat denuntul. Cata credibilitate au spusele unui astfel de om? El era cunoscut in comunitate ca un om care a pus la cale numai lucruri rele. Deci ca sa scape de un asociat de la firma fara sa ii plateasca drepturile, i-a inscenat un viol, omul respectiv a fost la un pas de a-si distruge familia si a suferit oprobriul comunitatii, s-a dovedit prin expertiza tehnica faptul ca asa cum relatase domnisoara pretinsa... din asa-zisul viol, expertiza tehnica a dovedit ca nici nu se putea produce, ca usa masinii, niste chestii de amanunt... Apoi, el a fost cercetat de PNA, a luat niste fonduri de la somaj, pe care nu le-a folosit in scopul respectvi, deci era o persoana...

Mircea Badea: Denuntatorul s-a dus la DNA din proprie initiativa, sau a fost 'convins' ca ar fi cazul sa faca un denunt? A fost preparat...

Mariana Gutau: Eu zic ca s-a dus la DNA suparat ca nu obtinea acel certificat de urbanism. Nu am inteles nici pana in ziua de astazi de ce s-ar fi dat mita pentru un certificat de urbanism pe care poate sa-l solicite oricine. Deci, un certificat de urbanism este un certificat de urbanism, care iti da niste informatii. De ce inscenarea asta cu mita. Plus de asta, eu cred ca el s-a dus si a facut denuntul si a fost invatat sa mearga... Cum s-a intamplat: el a solicitat certificatul de urbanism pentru un teren pe care voia sa construiasca o cladire de o anumita inaltime. Unde Mircia i-a spus ca acolo nu se poate construi, i-a spus si comisia de arhitecti, doar daca se modifica PUZ-ul, s-a bagat PUZ-ul pe ordinea de zi a Consiliului Local, l-a retras pentru ca probabil s-a lamurit ca nu are nicio sansa, si, dupa ce a facut denuntul ca nu obtine acest certificat de urbanism, cred ca s-a intors de la DNA cu o alta sceneta. Ca el a depus cerere, chipurile, cerere care nu a fost niciodata facuta, adica nu a fost facuta pana la arestarea celor doi, ca el cere certificat de urbanism pentru un alt teren pe care il avea societatea in municipiu. Aici s-ar putea sa fi fost un scenariu ca, din cate am vazut in rechizitoriu, ca s-a intors la viceprimar, caruia ii reproseaza prima data, s-a intors la viceprimar si ca el vrea pentru zona respectiva. El acolo nu a depus cerere. Iar in conditiile in care n-ai depus o cerere pentru a ti se emite un act, nu exista infractiune, functionarul ce sa incalce daca tu nu i-au cerut?

Cezar Preda: Dumneavoastra ati spus ca toata 'distributia' in sala de restaurant era pregatita si erau inclusiv procuroarele... Si una dintre ele a spus 'L-am scapat pe pestele cel mare'.

Mircia Gutau: Nu... Cele doua procuroare erau la bar. Erau la bar si serveau ceva. Si barmanul... Dincolo de bar era un barman. Dupa ce m-am eliberat din arestul preventiv, mi-a spus barmanul respectiv, care acum lucreaza prin strainatate, domnule Gutau, stiti ca una din fetele respective - n-am stiut ca sunt procuroare -, dupa ce a vazut ca la masa a fost doar denuntatorul si cu viceprimarul, a dat cu palma in masa si a spus 'Am pierdut pestele cel mare!'?

(...)

Domnule Gadea, este o drama greu de descris. Vreau sa va spun ca nu doresc nimanui sa ajunga acolo unde am fost eu. Dar odata ajuns acolo, am capatat o experienta pe care n-o poti cunoaste din alt mediu. Ai impresia ca s-a sfarsit lumea. Vreau sa va dfau doar asa o senzatie pe care am trait-o: in momentul in care te ancheteaza si te duce intr-o celula de 1 metru jumate latime si lunga de 5 si inalta de 7 metri si te lasa 7 ore... Aveam un tricou pe mine, era vara, si aveam senzatia de sufocare. Mi-am dat tricoul jos de pe mine si trageam aer in piept, credeam ca ma sufoc. Si imi puneam intrebarea: Doamne, ce sunt eu aici? Si vreau sa va spun ca sotia a fost odata la mine in vizita, a facut – apropo, sotia a fost de 108 ori la mine in vizita, deci pot spune ca si ea a facut 3 luni si 10 zile, sau cate sunt, de inchisoare – si mi-a spus: 'Mircia, uite, am fost la o inmormantare, un coleg notar a murit. Sotia lui a veni plangand la sotia mea si i-a spus: Mariana, nu mai fi si tu suparata, tu ai speranta ca Mircia se intoarce. Dar al meu nu se mai intoarce'. Si dupa aceea a venit la mine in vizita si mi-a zis: 'Mircia, parca m-a intarit'.

Comentarii

# pruna/colac date 22 November 2016 12:55 +10

aloouuu roscatelor dadu pruna a voastra o ordonanta cica platiti gagicelor ,sa va vad de unde va mai cumparati vopseaua de par nu mai bine va tundeti voi chirurg?scapati d'o grija si cu vopseaua si cu paduchii !!!

# unul din lumea cea mare date 23 November 2016 09:07 +2

sutimanco!!!!!!!simti cum ti se stringe latul??????!!!!!!!!!O SA FIU PRIMUL CARE SE BUCURA CIND TE VOR ALUNGA CU PIETRE DIN PROCURATURA!!!!!!!!,APOI USILE PANDAIMOSULUI TI SE VOR DESCHIDE LARG!!!!!!!!!!!

# gogu de la strehaia date 22 November 2016 13:19 +18

CUTREMURATOR.SI NIMENI NU VA PALTI.VORBA ILUSTULUI NOSTRU SEF "GHINION"

# Edelweiss date 22 November 2016 14:40 +8

CU-TRE-MU-RĂ-TOR! :sad: :sad: :sad: :sad: :sad: :sad: :sad: :sad: :sad: :sad:

# Nicolae Clivet date 22 November 2016 14:58 +9

AVEM NEVOIE URGENTA DE O LEGE A GRATIERII, nu toti cei care au fost condamnati sunt violatori si criminali. Si ei au anumite drepturi. Din ce a relatat domnul Gutau reiese faptul ca un "colet" din penitenciar este supus unui tratament de umilire de care ne facem vinovati toti cei care suntem liberi si nu reactionam. Ar trebui ca inainte de sarbatori Parlamentul sa adopte o lege in acest sens, ca dar din partea tuturor alegatorilor, care sigur nu sunt de acord cu acest tratament inuman la care sunt supusi detinutii.

# Edelweiss date 22 November 2016 16:17 +10

În orice stat SĂNĂTOS LA CAP, o asemenea ticăloșie ar urma un parcurs invariabil: 1. DEMISIA torționarei din sinecura onctuoasă cu care a „hirotonit-o” JWK; 2. Începerea Urmăririi Penale din oficiu față de săvârșirea infracțiunii de „Represiune nedreaptă”, faptă prevăzută și pedepsită de art. 283, alin. (2) din Codul Penal. DAR, această evoluție firească nu are aplicabilitate în Rroemenica din 2 motive banale: 1. Având în vedere antecedentul abominabil - cazul Rarinca, sinistra creatură a systemului neosecurist nu poate fi prezumată ca având nici măcar un miligram de ONOARE, condiție necesară și suficientă semnării demisiei. 2. Paradigmaticul sens al maximei „Corb la corb nu-și scoate ochii, jeg la jeg nu-și produce deservicii și nici gunoi la alt gunoi nu-și creează vreun deranj”.

# Edelweiss date 22 November 2016 16:28 +5

Fake News: Oameni ai muncii de la orașe și sate *, muncitori, tzărani, 'telectuali, milițeni, săcuriști, juzi, prosecutori, ambasadori, telali și neguțători, șuți, bișnițari, hoți de buzunare, bosketari, aurolaci și guri-cască s-au adunat în Piața Obor din Bucale, într-un miting spontan de susținere a mult hulitei și urâtei tovarășe colivia stanciu-Button. Prin scandări și ovații prelungite, manifestanții își exprimă entuziasmul nețărmurit față de activitatea odioasă și securistă a torționarei button, afirmându-și neabătuta dorință de aplicare a prevederilor art. 283, alin. (2) din Codul Penal: „Stima noastră și mândria / ÎUP și colivia” sau „Cincinalu-n zece ani / livia și „La Mulți Ani!” ** ---- Note: * este grăire despre acele orase și sate în care „cryptosecurismul și neosocialismul de caviar a învins definitiv” (apud Ghe.Ghe. Dej la plenara cecealpecere din 62) // ** „La mulți ani CU EXECUTARE!”

# Schlossadler date 22 November 2016 17:20 +2

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1817051171880705&set=a.1667481566837667.1073741828.100007275198348&type=3&theater

# carcotescu date 22 November 2016 22:17 +4

Urgenta zero a Romaniei este LEGEA RASPUNDERII MAGISTRATILOR. Este singura solutie care va face ordine in justitie in 24 de ore. Numai cand magistratul va sti ca va plati din buzunarul sau tate faradelegile pe care le face, va inghiti in sec si se va abtine... altfel, armura oferita de stat fata de orice abuz incurajeaza lantul nesfarsit de de abuzuri strigatoare la cer. Voi aveti in raspuns la intrebarea; de ce parlamentari nu voteaza maine o astfel de lege????

# eee, dle carcotescu date 23 November 2016 12:15 +1

da' medicii platesc din buzunarul lor knd omoara pacienti/ii schilodesc, samd? functionarii publici platesc din buzunarul lor knd nenorocesc oameni in in fel si chip? sau doar magistratii tre' sa raspunda? :o :o :o pe de alta parte, magistratii raspund pt faptele lor ... unii au fost exclusi din magistratura, altii bagati la mititica ... altii penalitati cu reduceri de indemnizatii.... raspunderea magistratilor exista ... daca nu va place forma ei, e alta treaba ... da' dl Ponta ce facu 3 ani la guvernare + majoritate in Parlament? hmmmm? k eu nu stiu sa fi facut ceva pe tema asta ... :lol: :lol: :lol:

# ION date 23 November 2016 12:47 +1

SANATATEA si LIBERTATEA sunt doua componente ale naturii umane incomensurabile in bani si indestructibil legate intre ele. Cum este posibil ca asa zisi magistrati sa se joace cum doresc ei cu LIBERTATEA unui om,fara sa dea socoteala la cineva? Toti cetatenii din aceasta tara raspund in fata legii,cu exceptia magistratilor. DE CE ACEASTA MARE INECHITATE SI NEDREPTATE. DA,SUNT DE ACORD CU"CARCOTESCU" CA LEGEA RASPUNDERII MAGISTRATILOR TREBUIE SA CONSTITUIE "URGENTA ZERO"

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 21.11.2024 – ICCJ a lamurit cum ramane cu Sosoaca (Document)

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva