30 January 2025

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

GUVERNUL ATENTEAZA DIN NOU LA SECRETUL AVOCAT-CLIENT – La doar un an dupa OUG 108/2023, care pune intre paranteze confidentialitatea comunicarii avocat-client in litigii de concurenta, Executivul a initiat un proiect de lege prin care vrea sa incalce secretul profesional, eliminand art.33 alin.5 din Legea anti-spalare de bani 129/2019. UNBR acuza: „Atac direct asupra dreptului fundamental la aparare. Submineaza confidentialitatea relatiei avocat-client si garantiile independentei avocatului”

Scris de: Valentin BUSUIOC | pdf | print

29 January 2025 13:59
Vizualizari: 1291

Guvernul PSD-PNL-UDMR condus de Marcel Ciolacu atenteaza din nou la secretul profesional dintre romani si aparatorii lor legali, la numai un an dupa ce a emis OUG nr. 108/2023, prin care a fragilizat confidentialitatea comunicarii dintre avocat si clientul sau in litigii de concurenta (chiar si legea de aprobare a ordonantei de urgenta fiind un compromis, nu o inlaturare totala a ingerintei guvernamentale – click aici pentru a citi). Uniunea Nationala a Barourilor din Romania – prezidata de avocatul Traian Briciu (foto) – a reactionat luni, 27 ianuarie 2025, criticand dur aceasta noua initiativa guvernamentala.



Concret, in decembrie 2024, Executivul a initiat un proiect de lege prin care vrea sa abroge art. 33 alin. 5 din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative (pe scurt: Legea anti-spalare de bani). Este vorba despre eliminarea protectiei acordate secretului profesional avocat-client in relatia cu Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor (ONPCSB).

Concomitent, initiativa legislativa are in vedere modificarea art. 33 alin. 4 din lege.


Iata cum arata acum art. 33 alin. 4 si 5 din Legea 129/2019:


(4) Secretul profesional si secretul bancar la care sunt tinute entitatile raportoare, inclusiv cele prevazute prin legi speciale, nu sunt opozabile Oficiului (n.r. ONPCSB), cu exceptia entitatilor prevazute la alin. (5).

(5) Avocatii vor aduce la indeplinire dispozitiile prevazute de prezenta lege, cu respectarea dispozitiilor prevazute de Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat, republicata, cu modificarile ulterioare, privind pastrarea secretului profesional”.


Redam forma propusa de Guvern pentru alineatul 4:


Secretul profesional si secretul bancar la care sunt tinute entitatile raportoare prevazute la art. 5, inclusiv cele prevazute prin legi speciale, nu sunt opozabile Oficiului, atat in ceea ce priveste activitatea de analiza, dar si in ceea ce priveste schimbul de informatii la nivel international”.


Guvernul invoca un raport fara nicio valoare juridica


In expunerea de motive, Executivul justifica eliminarea alineatului 5 doar prin invocarea unui document fara niciun fel de valoare juridica. Este vorba despre „Raportul de evaluare al Comitetului de experti pentru evaluarea masurilor de combatere a spalarii banilor si finantarii terorismului (Comitetul Moneyval), finalizat ca urmare a celei de-a V-a Runde de evaluare Moneyval, care vizeaza eficienta si eficacitatea Sistemului national de prevenire si combatere a spalarii banilor din perioada 2017-2021, raport adoptat in cadrul celei de-a 65-a Reuniuni plenare Moneyval (Strasbourg, 24 — 26 mai 2023)”. Problema este ca acest comitet Moneyval face parte din Consiliul Europei – organism care, la randul lui, nu are legatura cu Uniunea Europeana. Asadar, Comitetul Moneyval nu are nicio putere de decizie.


Iata pasajul relevant din expunerea de motive:


La articolul 33, modificarea alin. (4) si abrogarea alin. (5), avand in vedere constatarile Comitetului Moneyval, potrivit carora:

'f) Raportarea suspiciunii de SB/FT (n.r. spalare de bani / finantarea terorismului) este concentrata in trei sectoare: banci, operatori MVTS (s.n. operatori de servicii de transmitere de bani sau valori) si notari. Alte sectoare reprezinta un numar neglijabil de RTS-uri in cazul in care exista dovezi de subraportare a SB/FT suspectate. In cazul sectorului juridic, cerintele privind secretul profesional interfereaza cu raportarea in temeiul Legii CSB/CFT (n.r. Legea 129/2019, in cazul Romaniei). In afara sectorului bancar si a unor operatori MVTS, nu se acorda o atentie speciala scenariilor de detectare si raportare a FT, cu exceptia conexiunilor cu tarile cu risc ridicat'. (MER, Constatari principale Rezultatul imediat 4 - lit. f).

Abrogarea art. 33 alin. (5) are in vedere si faptul ca avocatii nu pot invoca secretul profesional fata de Oficiu, in ceea ce priveste informatiile obtinute de la clienti in cursul activitatilor prevazute la art. 5 alin. (1) lit. f) din Legea nr. 129/2019, cu modificarile si completarile ulterioare”.


UNBR: „Masura submineaza confidentialitatea relatiei avocat-client si garantiile independentei avocatului”


La randul ei, Uniunea Nationala a Barourilor din Romania atrage atentia ca un asemenea proiect de lege atenteaza grav la confidentialitatea relatiei dintre avocat si clientul sau si, astfel, la dreptul fundamental la aparare – parte a dreptului la un proces echitabil.

In acest context, UNBR solicita Parlamentului sa actioneze de urgenta, eliminand cele doua amendamente de mai sus. „Orice alta decizie ar insemna un regres ireparabil pentru democratia si statul de drept din Romania, prin subminarea apararii cetatenilor”, subliniaza Uniunea, adaugand ca alte tari europene (de exemplu, Spania si Austria) sunt au inteles importanta protejarii secretului profesional al avocatilor.


Redam comunicatul UNBR:


UNBR se opune ferm proiectului legislativ care urmareste eliminarea secretului profesional al avocatilor

Masura legislativa contravine drepturilor fundamentale precum si legislatiei si jurisprudentei europene

Comisia Permanenta a UNBR a analizat in sedinta de joi, 23 ianuarie 2025, proiectul legislativ (B662/2024) pentru modificarea Legii nr. 129/2019 privind combaterea spalarii banilor si a constatat ca propunerea de abrogare a art. 33 alin. (5) din aceasta lege, daca ar fi adoptata, ar avea ca efect eliminarea protectiei secretului profesional al avocatilor.

UNBR avertizeaza ca o astfel de masura legislativa reprezinta un atac direct asupra dreptului fundamental la aparare al cetatenilor, subminand principii esentiale intr-un stat de drept, precum confidentialitatea relatiei avocat-client si garantiile independentei avocatului. Daca propunerea ar fi votata, avocatii ar fi obligati sa furnizeze informatii confidentiale obtinute de la client in exercitarea profesiei. Astfel, cetatenii ar pierde garantia confidentialitatii comunicarii cu avocatii lor, expunandu-se riscului ca informatiile sa fie folosite impotriva lor.

UNBR avertizeaza ca eliminarea acestei protectii legale contravine flagrant normelor europene si jurisprudentei europene. Noul pachet AML, adoptat de Parlamentul European in 2024, intareste consecvent secretul profesional al avocatului, recunoscandu-l ca o garantie esentiala a justitiei corecte:

Regulamentul (UE) 2024/1624 din 31 mai 2024, par. (12) subliniaza ca „ar trebui sa existe exceptari de la orice obligatie de raportare a informatiilor obtinute fie inaintea unei proceduri judiciare, in timpul acesteia sau dupa incheierea acesteia, fie in cursul evaluarii situatiei juridice a unui client, deoarece astfel de informatii fac obiectul secretului profesional al avocatului. Prin urmare, consultanta juridica ar trebui in continuare sa faca obiectul obligatiei de a pastra secretul profesional (…)”

Directiva (UE) 2024/1640 din 31 mai 2024 (par.89) „Informatiile care fac obiectul secretului profesional al avocatului nu ar trebui colectate si nici consultate in contextul sarcinilor de supraveghere (…)”

De asemenea, Curtea de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) subliniaza constant importanta consolidarii dreptului la un proces echitabil prin garantarea independentei avocatilor si a respectarii secretului profesional in exercitarea profesiei de avocat.

Hotararea CJUE din 29 iulie 2024 Belgian Association of Tax Lawyers si altii impotriva Premier ministre/Eerste Minister (cauza C-623/22): confidentialitatea relatiei dintre avocat si clientul sau beneficiaza de o protectie cu totul specifica ce tine de pozitia unica pe care o ocupa avocatul in cadrul organizarii judiciare a statelor membre, precum si de misiunea fundamentala care ii este incredintata si care este recunoscuta de toate statele membre.

In timp ce tari precum Spania si Austria protejeaza ferm secretul profesional al avocatilor, Romania risca sa devina un exemplu negativ, ignorand normele europene si angajamentele asumate. Invocarea raportului Comitetului MONEYVAL de catre initiatorii acestei propuneri este nejustificata, avand in vedere ca aceste recomandari nu se refera la inlaturarea secretului profesional al avocatului si sunt depasite de noile reglementari europene din 2024.

UNBR cere interventie urgenta, solicitand Parlamentului Romaniei sa respinga aceasta propunere care incalca principiile statului de drept si sa mentina forma actuala a art. 33 alin. (4) si (5) din Legea nr. 129/2019. UNBR solicita Parlamentului sa respecte angajamentele internationale ale Romaniei si sa apere drepturile fundamentale ale cetatenilor sai. Orice alta decizie ar insemna un regres ireparabil pentru democratia si statul de drept din Romania, prin subminarea apararii cetatenilor.

In numele Comisiei Permanente a UNBR,

Presedintele UNBR, Traian Briciu”.


* Cititi aici intregul proiect de lege

* Cititi aici expunerea de motive

Comentarii

# visu date 29 January 2025 14:14 0

legiferarea cu incalcarea drepturilor si intereselor legitime ale persoanelor avocat e penala, dar e cam greu cu conceptura sesizarilor si cu penalizarea celor ce nu trimit in judecata sesizarile chiar și fara audieri simandicoase.

# iar i-au dictat dumbravii si colde-istii lu' Ciol basme date 29 January 2025 19:22 0

Adica, sa ne intelegem, avocatii devin delationisti, nerumerati, iar sefii de ANAF si lucratorii "la pont" iau cate 20, respectiv 10 %. Domnul Presedinte Briciu, anul trecut, avut o intiativa buna, cand a intrebat avocatii ce opinie au despre proiectul de modificare a leg PSB si FAT. Multi au raspuns (bravo lor!) Ar trebui sa acum sa o faca. Pericolul, atunci, consta - pt avocati - saraspunda, daca denunturile nu se confirmau si, turnatii se indreptau impotriva ... Basca, av trebuiau sa aiba personal instruit (pe banii av), sa asigure logistica (foto,audio,video)-pe banii lor, sa creasca performantele - pe banii lor, sa se perfectioneze continuu-e banii lor,... etc. Premiile, am aratat cine le lua . Pai, facetii Ciolacule si pastia bugetari, dati-le salar, pensii specale, sporuri, logistica, infrastructura, ... si so pa evazionisti ! Io cred ca aci e mana cremenala a lu' BOLO

# mitica date 29 January 2025 21:19 +1

Un guvern ilegal da legi ilegale. Cati ani de puscarie poti sa primesti pentru o asemenea infractiune?

# Pintea date 30 January 2025 12:11 0

Guvernul face, la cererea serviciilor secrete, care doresc sa controleze totul, si sa stie orice despre toata lumea, dar nu in interesul Tarii, ci al lor personal, ca sa santajeze la momentul potrivit! Guvernul insusi este santajat, in frunte cu Ciolacu! Daca avocatii nu stiu sa isi apere drepturile, isi pierd profesia!

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 29.01.2025 – Sinucidere intr-o ancheta DNA

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva