21 July 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

LOVITURA PE MANDATE – CCR a declarat neconstitutionala solutia legislativa din art. 145 Cod de procedura penala care permite doar inculpatilor sa conteste legalitatea masurilor de supraveghere tehnica: „Reglementarea actuala determina excluderea celorlalte persoane altele decat inculpatul, care nu au nicio calitate in dosarul penal sau au calitatea de suspect, de la posibilitatea accederii la o instanta de judecata”. Decizia a fost luata cu majoritate. Sa fi facut opinie separata partenera DNA?

Scris de: George TARATA | pdf | print

6 April 2017 17:25
Vizualizari: 16560

Curtea Constitutionala a Romaniei loveste din nou in Politia Politica. CCR a declarat neconstitutionala solutia legislativa din art. 145 din Codul de procedura penala, care prevede ca doar inculpatii pot contesta legalitatea masurilor de supraveghere tehnica dispuse asupra lor. Curtea a stabilit ca actuala reglementare, prin care persoanele care nu au calitate in dosar ori au calitate de suspect sunt exluse de la posibilitatea de a contesta in instanta masura supravegherii tehnice, contravin articolelor 26 si 53 din Constitutia Romaniei, precum si art. 8 si art. 13 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si libertatilor fundamentale.


Art. 26 Constitutia Romaniei:

Viata intima, familiala si privata

(1) Autoritatile publice respecta si ocrotesc viata intima, familiala si privata

(2) Persoana fizica are dreptul sa dispuna de ea insasi, daca nu incalca drepturile si libertatile altora, ordinea publica sau bunele moravuri

Art. 53 Constitutia Romaniei:

Restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati

(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea securitatii nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale; prevenirea consecintelor unei calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav.

(2) Restrangerea poate fi dispusa numai daca este necesara intr-o societate democratica. Masura trebuie sa fie proportionala cu situatia care a determinat-o, sa fie aplicata in mod nediscriminatoriu si fara a aduce atingere existentei dreptului sau a libertatii”.

Art. 8 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si libertatilor fundamentale:

Dreptul la respectarea vietii private si de familie

1. Orice persoana are dreptul la respectarea vietii sale private si de familie, a domiciliului sau si a corespondentei sale.

2. Nu este admis amestecul unei autoritati publice in exercitarea acestui drept decat in masura in care acesta este prevazut de lege si constituie, intr-o societate democratica, o masura necesara pentru securitatea nationala, siguranta publica, bunastarea economica a tarii, apararea ordinii si prevenirea faptelor penale, protectia sanatatii, a moralei, a drepturilor si a libertatilor altora”.

Art. 13 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si libertatilor fundamentale:

Dreptul la un remediu efectiv

Orice persoana, ale carei drepturi si libertati recunoscute de prezenta Conventie au fost incalcate, are dreptul de a se adresa efectiv unei instante nationale, chiar si atunci cand incalcarea s-ar datora unor persoane care au actionat in exercitarea atributiilor lor oficiale”.

Hotararea Curtii Constitutionale a fost luata cu majoritate de voturi. Avand in vedere ultimele cazuri judecate la CCR, cele care au privit interese ale parchetului anticoruptie, ne intrebam: sa fi facut opinie separata partenera de nadejde a DNA, Livia Stanciu?

Iata comunicatul CCR:

In ziua de 6 aprilie 2017, Plenul Curtii Constitutionale, investit in temeiul art.146 lit.d) din Constitutia Romaniei, al art.11 alin.(1) lit.d) si al art.29 din Legea nr.47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, a luat in dezbatere urmatoarele exceptii de neconstitutionalitate:

Exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.145 din Codul de procedura penala, care au urmatorul continut:

'(1) Dupa incetarea masurii de supraveghere tehnica, procurorul informeaza, in scris, in cel mult 10 zile, pe fiecare subiect al unui mandat despre masura de supraveghere tehnica ce a fost luata in privinta sa.

(2) Dupa momentul informarii, persoana supravegheata are dreptul de a lua cunostinta, la cerere, de continutul proceselor-verbale in care sunt consemnate activitatile de supraveghere tehnica efectuate. De asemenea, procurorul trebuie sa asigure, la cerere, ascultarea convorbirilor, comunicarilor sau conversatiilor ori vizionarea imaginilor rezultate din activitatea de supraveghere tehnica.

(3) Termenul de formulare a cererii este de 20 de zile de la data comunicarii informarii scrise prevazute la alin. (1).

(4) Procurorul poate sa amane motivat efectuarea informarii sau a prezentarii suporturilor pe care sunt stocate activitatile de supraveghere tehnica ori a proceselor-verbale de redare, daca aceasta ar putea conduce la:

a) perturbarea sau periclitarea bunei desfasurari a urmaririi penale in cauza;

b) punerea in pericol a sigurantei victimei, a martorilor sau a membrilor familiilor acestora;

c) dificultati in supravegherea tehnica asupra altor persoane implicate in cauza.

(5) Amanarea prevazuta la alin. (4) se poate dispune cel mai tarziu pana la terminarea urmaririi penale sau pana la clasarea cauzei'.

In urma deliberarilor, cu majoritate de voturi, Curtea Constitutionala a admis exceptia de neconstitutionalitate si a constatat ca solutia legislativa cuprinsa in dispozitiile art.145 din Codul de procedura penala, care nu permite contestarea legalitatii masurii supravegherii tehnice de catre persoana vizata de aceasta, care nu are calitatea de inculpat, este neconstitutionala.

Curtea a retinut ca supravegherea tehnica se poate dispune in cursul urmaririi penale, indiferent de etapa acesteia. Totodata, Curtea a observat ca supravegherea tehnica poate fi dispusa, daca sunt indeplinite conditiile prevazute de art.139 alin.(1) si (2) din Codul de procedura penala, fata de orice persoana, independent de calitatea avuta de aceasta in cadrul urmaririi penale, in acest sens fiind suficienta dispunerea inceperii urmaririi penale in rem.

In continuare, Curtea a constatat ca elementele la care art.138 alin.(1) lit.a)-d) din Codul de procedura penala face referire si care constituie metode speciale de supraveghere reprezinta intruziuni/ingerinte in viata privata a persoanelor. Totodata, Curtea a constatat ca, in cadrul procesului penal, posibilitatea contestarii legalitatii masurii supravegherii tehnice este circumstantiata de legiuitor numai in ceea ce priveste persoana inculpatului, in cadrul procedurii de camera preliminara, dupa trimiterea in judecata, precum si in cadrul procedurii de camera preliminara atunci cand se solutioneaza plangerea impotriva solutiei de clasare, daca in cauza a fost pusa in miscare actiunea penala.

In acest context, Curtea a retinut ca paragraful 2 al articolului 8 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale si alineatul 2 al articolului 53 din Constitutie prevad conditiile ce trebuie indeplinite pentru ca restrangerea exercitiului dreptului la viata privata sa fie conforma dispozitiilor constitutionale si conventionale.

Plecand de la aceste premise, Curtea a constatat ca in materia masurilor de supraveghere tehnica, ce constituie o ingerinta in viata privata a persoanelor supuse acestor masuri, trebuie sa existe un control a posteriori dispunerii acestora, pe care persoana in cauza sa il poata accesa in scopul verificarii indeplinirii conditiilor si, implicit, al legalitatii masurii respective. Existenta unui control a posteriori ce are in vedere aceste aspecte se constituie intr-o garantie a dreptului la viata privata, care contureaza si, in final, pe langa celelalte elemente necesare si recunoscute la nivel constitutional si conventional, determina existenta proportionalitatii intre masura dispusa si scopul urmarit de aceasta, precum si necesitatea acesteia intr-o societate democratica.

Astfel, raportat la cauza dedusa judecatii, Curtea a constatat ca reglementarea actuala a modalitatii de contestare a legalitatii masurii supravegherii tehnice determina excluderea celorlalte persoane altele decat inculpatul, care nu au nicio calitate in dosarul penal sau au calitatea de suspect, de la posibilitatea accederii la o instanta de judecata care sa poata analiza acest aspect, ceea ce se constituie intr-o incalcare a prevederilor art.26 si art.53 din Constitutie, precum si a celor ale art.8 si art.13 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.

Decizia este definitiva si general obligatorie si se comunica celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si instantei de judecata care a sesizat Curtea Constitutionala, respectiv, Inalta Curte de Casatie si Justitie- Sectia penala.

Argumentele retinute in motivarea solutiilor pronuntate de Plenul Curtii Constitutionale vor fi prezentate in cuprinsul deciziilor, care se vor publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I”.

Comentarii

# unul din lumea cea mare date 6 April 2017 17:34 +10

sa fim noi sanatosi DE CITE ORI AM FOST ASCULTATI FARA NICI UN FEL DE MANDAT!!!!!!!!!!!!ORICUM IN MERMELICA TOTUL SE MERMELESTE SI NIMIC NU SE RESPECTA ,IN PRIMUL RIND DE CATRE AUTORITATI DE FAPT DE POTENTII ZILEI.odata stateam de vorba cu sotia unui general de transmisiuni,ea lucra la t.o.(tehnica operativa) si ea mi/a spus cum isi urmareau cei de acolo ,sotiile,amantele,rudele sau dusmanii,si pentru ca nu/s prosti cei de acolo stiu si cum sa faca CA SA NU LASE URME CA SA FIE DESCOPERITI CA AU ASCULTAT ILEGAL,SI IN FOND CINE/I CONTROLEAZA????

# Edelweiss - Olăcar de Bukowina date 6 April 2017 18:16 +4

Teoria ca teoria dar praftica referitoare la Camera Preliminară ne omoară. Apăi, Io* am contestat în cameră preliminară, cu probe și argumente, faptul că împotriva mea s-au utilizat probe obținute din capturarea postăprilor mele în mediul virtual ÎN AFARA ORICĂREI PROCEDURI PENALE, ÎNAINTEA ÎNCEPERII URMĂRIRII PENALE, fără ca împotriva mea să existe vreo plângere sau denunț. M-a băgat cineva în seamă? R: Nuuuuu! Apoi, fiindcă nu am primit nici un fel de notificare referitoare la vreo măsură de suupraveghere tehnică sau specială, am cerut ca să se depună la dosar numele și calitatea persoanei care avea autorizare de a efectua preluarea unor date din sisteme informatice, conservarea și securizarea lor. Mi-a răspuns careva la cerere? Nuuuuu! Așadar, o fi bună decizia juzilor de la CCR, cu o singură obiecțiune: până la ALTE PERSOANE care au dreptul de a contesta probele în Cameră preliminară, mai avem oleacă de lucru cu DREPTUL INCULPATULUI de a ridica aceste excepții de nelegalitate.

# Edelweiss - Olăcar de Bukowina date 6 April 2017 18:21 +4

Căci, așa cum am mai precizat și în alte comentarii, drumul de la Bucale la Suceava e lung, legalitatea își mai pierde din elan și nu știe Iupiterul Bucureștean ce poate face Boul bukowinean. Adicătelea or fi ele prevederi explicite, restrictive ale procedurii, acuma sporite prin decizia CCR, dar pe la Suceava sunt unele Duomnițe* care, paradoxal, deși sunt mullieri, reușesc performanța rarisimă de a se pisha cu boltă peste cele mai elementare principii de drept material și procedural. Așa că degeaba vorbim aiurea despre constituționalitate, despre valori și drepturi fundamentale, atâta timp cât ele rămân doar la nivel scriptic. În practica MIRABILEI Curți de Apel Suceava articolul 1 al codului de procedură penală are o formă invariabilă: „procesul penal se desfășoară cum vrea mușchii noștri de Greuceni judiciari!” /// * Zăgan Anca-Alioara - jude CP fond și Crăciun Gina-Ionela - jude CP instanță de control.

# Edelweiss - Rarinc de Bukowina date 6 April 2017 18:30 +3

La întrebarea LuJu dacă livia button a fackut opinie separată, se poate răspunde cu un grad de predictibilitate de 124,(6)% că DA. Livia JWK's Button face opinie separată până și cu propria-i existență, astfel încât, funcție de ordinele primite în ogorul tactiq, ar fi gata să-și dea unfriend, block și shut-down propriei existențe. :o

# Paul date 6 April 2017 18:34 +7

STOP RISIPIRII BANILOR PE ASCULTARILE SRI.Cu banii care se cheltuie  pe ascultării romanilor oricum ilegale care sunt niște sume de ordinul miliardelor de euro ( DECI ACEȘTIA SUNT BANI ARUNCAȚI,  PIERDUTI) ar putea fi făcute investiții serioase și create sute de mii de locuri de munca.Asadar atâta timp cât banii țării sunt cheltuiți pe ilegalități și încălcarea drepturilor omului nivelul de trai al po******ției va fi distrus  rapid și ireversibil.exemplu concret pt o singura persoana ascultata se cheltuie în zadar în medie aprox. 27000euro/lunar( o suma fabuloasa ). Deci TREBUIE luata atitudine și sistate finanțările acestor instituții care nu fac altceva decât risipesc banii po******ției și sufoca existenta călcând în picioare dreptul la viata.

# Partenera de nădejde date 6 April 2017 21:26 +2

N-am nicio îndoiala ca partenera de nădejde a făcut din nou opinie separată!  :-x

# ?????? date 7 April 2017 00:17 0

Decizia se referă la "posteriori" ? Deci, zice de un control "a posteriori" referitor la mandatele de interceptare ?

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 19.07.2024 – Judecator trimis la control psihiatric (Document)

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva